Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Ni som gled runt i Apelviken igårkväll…
-
Ni som gled runt i Apelviken igårkväll…
Publicerad av linnn på 20 april, 2007 vid 10:30…vad hade ni för segelstorlek? Jag kände mig helt galet överriggad med 3.7!! (visserligen gammal modell, vet inte om jag riggat rätt) Var riktigt nöjd att jag lyckades åka fram och tillbaka! 🙂
Samtidigt såg jag några som gled runt o jippade som de skar i solvarmt smör, hur lugnt o fint som helst, gjorde bakåtloopar…
Är det mest bara skicklighet, eller är det mycket riggningen det handlar om? Frågar för att jag funderar om det vore lönt att skaffa ännu mindre segel? Eller ska jag bara öva helt enkelt?
(Väger nog runt 67kg btw)
/Linnjohnjrambo svarade 18 år sedan 9 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Jag körde 4.0 några timmar, sen var jag tvungen att byta till 3.4. Det var bra tryck i 3.4 också i byarna längst ut.
Jag tror du skulle kunna ha bra nytta av ett ännu mindre segel. En tjejkompis (Kate), använder sitt 3.3 väldigt ofta. Är man överriggad får man inte ut så mycket av sånt stök som det var igår kväll. Även om man är skicklig…
Sen vet jag inte hur du hade riggat. Bra med nedhal är viktigt för kontroll, men dra inte uthalet för hårt bara. Det gäller att ha buk, även i ett litet segel. Annars blir det väldigt mycket av/på. -
@Lars_K 377906 wrote:
Är man överriggad får man inte ut så mycket av sånt stök som det var igår kväll. Även om man är skicklig…
Skönt att höra! 😀 För jag tyckte ju att jag har börjat få koll på det här med vindsurf nu!
Hmm, jag drog nog både nedhal o uthal allt jag orkade.. och mycket på o av var det…
-
Jag körde 4,0 i nån timme drygt, 83liters bräda o väger 85. Det var lite survival surf…gött att vara otränad såhär andra surfet för året. Helt slut…hehe
Men fan va kul det var! 🙂
Jag ska lägga upp lite framegrabs o kanske lite film i eftermiddag/kväll. -
Nyare småsegel är mycket trevligare än gamla, delvis för att de är sydda för korta RDM, (dvs. 340 på segel mindre än 3.7 för det mesta). Förra året hade jag 3.7 med rekad 370 mast, som jag dock tyckte var lite i styvaste laget och hade gänra haft en bottendel av en 340 att kombinera med. Vägde som dig ungefär förra året, så om du seglade ditt 3.7 med 400 mast så har du mycket att vinna med mjukare mast och nyare (och kanske mindre) segel.
själv är jag sugen på att köra en 3.4a också, med matchande 340 mast. (då årets linje är 4.1 4.7 5.7)
-
Hmm, lite så jag tänkte oxå.. Körde 3.7 (och 3.4) överriggat i Jericoacoara i höstas, men det var hur mjukt o fint som helst ändå bara jag drog nedhalet tillräckligt. Men det var nya hyrgrejor, -06 Icon och Xflex. Jag har mycket riktigt gammalt segel (simmer onshore?), gammal vanlig 400 mast (där nederdelen bara är 30 kol).
Pengar, pengar… får nog bli lite duktig så man kan få spons! 😉
-
Linn… du kör ju så det ryker. Har du försökt få spons?? Det är bara att ringa runt och ligga på!! Jag tror många shoppar gärna ser tjejer som kör på deras prylar. Kanske kan Kris lobba lite för dig!!
Du borde kanske även ha kört Lejet igår. Lite lugnare… inte lika mycket krossbana (fast det gillar väl du om jag kommer ihåg rätt 🙂 ) men fullt tillräckligt för att ladda på för fullt som du ser i tråden med bilder.
Själv körde jag 4.2 först och det var för stort även om det gick men jag hade en riktigt liten bräda också och i de vindarna som var igår sätter brädan snabbt gränsen på hur hanterbart det blir. När jag sedan kunde byta ner till 3.7 blev det lite mera harmoniskt även om det var på gränsen även då. -
Linn är tjejen som började surfa förra sommaren och som på några månader lärde sig saker det tog mig år att fixa! Sponset borde bönfalla dig snarare.. Hör upp alla pontentiella sponsorer- hugg henne medan ni kan!
Ff grymt impad av din clewfirst och satsning på gecko i B-landa sist, jag börjar känna mig som den gamla överspelade räven….och vars bästa trick är hockeystopp into gips.. *suck*
(And I’ll put in a good word for you, fast jag seglar nog för lite för att vara intressant längre) -
Linnn vi på beerlanda surfers vill sponsra dig, säg till om du e intresserad.
-
Med vaddå, öl?
(är du seriös??)
Tack för berömmet, Kris :blush:
-
Finns det många snygga brudar som vindsurfar?? Isåfall är ju bara det en anledning att börja juh =)))
-
@Linnn 378063 wrote:
Med vaddå, öl?
(är du seriös??)
Tack för berömmet, Kris :blush:
Öl?? Menar du att vi i beerlandasurfers skulle vara oseriösa och beblanda oss med alkoholhaltiga drycker???
Nu vet ju inte jag riktigt vad du har fått för information om våran förening, MEN ALKOHOL, det säger vi STARKT nej till! Bara så att du vet. Sen om John väljer att sponsra dig, så antar jag att det är helt ifrån hans privata plånbok, för han är tät. skulle inte förvåna mig om att han köpt nya hjul till sin hottade bil och allt sånt som rika gör. Övriga medlemmar i Beerlanda surfer tillhör dock arbetarna.. -
@Linnn 378063 wrote:
Med vaddå, öl?
(är du seriös??)
Givetvis e jag seriös, Öl e gott, men som TDK säger, våran VD, så är vi stenhårda angående alkohåislkadrycker.
För o få lite mera information om Beerlanda surfers kika in våran hemsida!
http://rambooo.kicks-ass.org/BEERLANDASURFERS/Beerlandaindex.htmVärkar det intressant, maila till BeerlandaSurfersBoss@surfordie.nu
Logga in för att svara.