Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ni som orkar mer än 5 min.

• Ni som orkar mer än 5 min.

Publicerad av anonym-anvandare på 10 maj, 2002 vid 22:18

Blir så satans trött i armarna redan efter några minuter.
    Vilka muskeler kan man träna innan säsongen börjar och hur?
    Räcker det med armhävningar och fjäderfjång för händerna eller måste man skaffa kort till gymmet, hantlar kanske?…
    Finns det några enkla knep för hemmasurfaren att förbereda sej inför vårens fröjder?

Tacksam för svar

Karlsson

anonym-anvandare svarade 22 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    11 maj, 2002 vid 00:37

Tror det mesta sitter i huvudet.
    Visst känns det när mjölksyran bara brinner i armarna och benen men det är bara och bita ihop det första surfarna på våren så brukar det kännas bättre frampå sommaren.

• ola_p

Medlem
    11 maj, 2002 vid 07:44

Det hjälper säkert att träna, men det är jag rätt dålig på. Dock så ger rätt inställda hängseletampar mycket längre surftid. Det största problemet brukar ju vara köttsår i händerna.
    Om man skall träna tror jag på att sätta upp en pinne och dra sig upp, rätt muskler. Annars om man bor i närheten av ett sånthäringa klättergym så är det nog helt rätt, tar hårt på händer och armar…
    Armhävningar är väl för övrigt fel muskler, eller?

• anonym-anvandare

Medlem
    11 maj, 2002 vid 08:10

Armhävningar med rak kropp är mycket bra minst 200 om dan även en handstärkare är bra. Och kom ihåg blåser det inte så kan man alltid träna styrka smidighet kondition.Att alltid vara vältränad är A och O i vindsurfing så e de bara.Trött efter fem min buuuuuuuuuu…………

• anonym-anvandare

Medlem
    11 maj, 2002 vid 08:24

klassiska armhävningar tränar väll triceps bröst och axlar…det e väll rygg och framförallt biceps som behövs i surfing

• anonym-anvandare

Medlem
    11 maj, 2002 vid 08:26

ställ in linorna rätt så slippe du köra me armarna ..

• stinger

Medlem
    11 maj, 2002 vid 08:46

Jag skulle kunna tänka mig att Chins, räckhäv eller vad det kan heta på svenska kan va en bra övning. Chins stärker övre delen av ryggen med vissa positiva effekter även på biceps o andra armmuskler. Eftersom man hänger i en stång används även underarmsmusklerna. Inte helt fel.

• anonym-anvandare

Medlem
    11 maj, 2002 vid 09:16

Armhävningar med spänd kropp från axlar ner till tårna, alltså man gör armhävningar på tårna med sträkt kropp är en mycket mycket bra övning för hela kroppen.Det finns många olika varianter på armhävningar men utgångsläget är alltid med sträkt kropp.Prova själv jag kan lova dej att du kommer att bli bättre surfare om du gör det nästan varje dag.Och sen konditionen hur viktig är den då och matchvikten ja ja hur mycket vill du surfa det avgör du själv.Köpa surfgrejor för tusentals kronor och inte trimma kroppen efter sina köp hur bra är de!

• anonym-anvandare

Medlem
    11 maj, 2002 vid 22:03

Det är nog inget fel på varken dina händerna eller dina musklerna. De ska räcka i minst fem timmar, så det är någonting annat som inte stämmer.

Det är selen som ska jobba.
    Men för att det ska funka så måste en del andra grejer stämma. Först ska du ha en hyggligt trimmad rigg sedan ska tamparna sitta rätt och sist men inte minst så måste du verkligen hänga fram och ut i selen samt ha riggen inskotad. Faktum är att du kan få ont i musklerna ändå och då beror det på att du helt enkelt håller för hårt i bommen av psykologiska orsaker. Rädd, spänd eller överiggas eller vad det nu kan vara.
    Träna på men det lönar sig att tänka och fråga. Kom i håg att det inte ska vara så tungt och jobbigt att segla.

Lycka till.

• feg

Medlem
    12 maj, 2002 vid 05:42

Jag tror stenhårt på gymmet!
    Efter att alltid ha seglat med bara händerna och utan selen inser jag nu att det är min träning på gymmet som givit möjligheten att vara igång nästan lika länge som brorsan fast han alltid kört med sele.
    Det viktiga vid all styrketräning är allsidigheten, dvs träna hela kroppen. Snack om att “det är rygg och biceps man behöver” stämmer ju men bara för det är det inte bra att bara träna dessa muskler. Man blir överlägset starkare och uthålligare med en allsidig träning. Ett exempel på detta kan vara killen som säger att han blir en bättre vindsurfare av armhävningar vilket bara beror på att han tränar, inte att det just är armhävningar.
    Vid styrketräning pratar man om basövningar och isolationsövningar där basövningar “träffar” fler muskler samtidigt medan isolationsövningar “prickskjuter” en specifik muskel. Jag förordar basövningar.
    Skaffa ett gymkort och snacka med en instruktör, säg att du vill träna allsidigt samt att målet inte är Beach 2002 utan en sund och användbar kropp.
    (…Fan det blev längre än jag trodde, ingen orkar väl igenom mitt propaganda tal…)
    Till sist vill jag bara säga att det är viktigt med många repetitioner av övningen samt att inte använda “dragremmar” eller dylikt vid gymträning (ryggträningen framför allt). Kör man många “reps” utan remmar lovar jag uthålliga starka under armar.

/Fegisen

…som tidigare varit för feg för att kroka i men nu tagit modet till sig och krokar i, hänger ut och kör hårt. Måste tacka brorsan för trimning av prylar plus tips runt seglingen. Det är mer segling än styrkepass nu.

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2002 vid 11:23

Mycket av den trötthet man känner beror ofta på spänningar. Försök att djupandas lugnt och ett längre tag UTAN ATT ÖVERDRIVA så syresätter du musklerna, blodtrycket går ned osv. du återhämtar dig. Om du text dragit stor rigg på en Formula för 27 gången och känner dig slut … så när du väl krokat i djupandas lugnt ett längre tag och du känner hur styrkan kommer åter, garanterat. Men missa inte vattnet, drick ordentligt innan och givetvis måste man träna allsidigt i tex ett gym. Mitt favvo-gymtrick är följande: Gå fram till “maskinen” som har vikter fästa vid en vajer som går upp till nåt hjul och sedan nedåt till en stång som man ska sitta och dra ned mot axlarna bakom huvudet tex. Gör så här: Häng på så mycket vikter så att du kan luta dig bakåt ca 45 grader med rak kropp och häng ut från maskinen stående på golvet precis som om du skulle hänga i en bom med fötter i stroppar. Börja nu att sänka dig bakåt ännu djupare låtsas att stången är en bom och jojja med armarna precis som om det var byig vind. Med magmusklerna och med jämvikten försöker du sen att komma upp till 45 grader igen. Du kan då och då byta fotposition precis som om du körde stroppar på vänster rep. höger sida. Det här är mycket mycket nära vindsurfing utan sele och det fungerar kanon och den enda anledningen till att jag kan surfa omkring med 15 kg lampa nattetid i en stor ryggsäck utan att drunkna.

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2002 vid 14:17

jaha mycket snack men svårt att destilera fram lösningen: träna och trimma!!

Underarm kan du enkelt träna med att klämma en tennisbål i handen. Uprepa tills du inte orkar. Börjar så klart med att först strätcha armen annars skadar du musklerna (det gäller alltid även om man ska vindsurfa).
    Resten av kroppen trännar du enklet med armhävningar eller genom att lyfta lite skrot på gymmet.
    Sen får man den allmänna konditionen upp genom att springa eller cyckla.
    Lägg upp en tränings-plan: 3 gånger i veckan springa, 3 gånger i veckan styrka, 1 dag vila. Eter 2-3 veckor orkar du redan 10 gånger mer. Surfar du dagarna du har planerar att också träna, kan du slippa träningen. Kroppen ska vila för nästa dan.

Sen är det trimmen som gäller: hängsletampar ska har rätt längd: för långt får du ont i ryggen. För kort får du kramp i armerna. Allt mellan 26-22 inch rekommenderas. De ska sitta rätt på bomen: testa på land att hålla seglet med 1 hand på boomen i vinden. Tamperna ska sitta där vart du kan hålla seglet med 1 hand.

Boomen ska sen sitta på rätt höjd (mellan axlar och tippen av näsan, ju mer vind ju lägre boomen för att mastfoten flyter bak och ju kortera hängsele tampar)

till slut ska du ha en hängsele som passar till din seglings-stil: slalom/freeride, wave/freestyle, formula

ok nu vet du det!!

aloha
    arnout

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2002 vid 16:09

Nu har nästan allting sagts säkert detta också men

Om du höjer bommen blir riggen lättare.
    Segla med ett väl trimmat segel.

Träning är bra men teknik och riggning gör nog mer skillnad.

• joeithafish

Medlem
    12 maj, 2002 vid 16:46

En dag som den här var det svårt att känna sig trött!

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2002 vid 21:02

bli bekant med selen =)

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2002 vid 22:34

Surfmusklerna går inte att träna på gym, bara genom att surfa mer, typ inte fula sig och hålla på med ursäkter med att det är för kallt. om säsongen alldrig slutar eller börjar behöver man inte heller träna upp sig inför den…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ni som orkar mer än 5 min.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.