Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nik Bakers tankar om Mistral (Windsurf)
-
Nik Bakers tankar om Mistral (Windsurf)
rasmus_w svarade 17 år, 10 månader sedan 17 Medlemmar · 33 Svar
-
….det vore coolt om det fanns en veteran old school-klubb som bara kör gamla Mistral brädor…:wink: Jag kom över en gammal Mistral Screamer i mint condition från 95 härom året, billig av en spelare från Öland. Det är LCS-varianten av Screaner RAce som är extra lätt ( hyfsat tung) 103 liters har jag för mig. Den e grymt snabb och skön fortfarande faktiskt, även jämfört med hajmaten till starboardplankan som jag kör på nu. Sen har jag två polare som är tvärnöjda med en Mistral Stinger och en gammal Screamer från typ 93-94. Dom håller tills någon slår ihjäl dom. Asså, det e mycket nostalgisnack om gamla F2 Sunset men varför nämns inte gamla trotjänaren Screamern’
-
@Nomad 358181 wrote:
….det vore coolt om det fanns en veteran old school-klubb som bara kör gamla Mistral brädor…:wink: Jag kom över en gammal Mistral Screamer i mint condition från 95 härom året, billig av en spelare från Öland. Det är LCS-varianten av Screaner RAce som är extra lätt ( hyfsat tung) 103 liters har jag för mig. Den e grymt snabb och skön fortfarande faktiskt, även jämfört med hajmaten till starboardplankan som jag kör på nu. Sen har jag två polare som är tvärnöjda med en Mistral Stinger och en gammal Screamer från typ 93-94. Dom håller tills någon slår ihjäl dom. Asså, det e mycket nostalgisnack om gamla F2 Sunset men varför nämns inte gamla trotjänaren Screamern’
Håller med ! Gamla Mistral ligger mig varmt om hjärtat. För mig gäller dock modeller med några fler år på nacken. Lärde mig grunderna på en Mistral Competion. Det då hetaste modellen var en Mistral Competion Superlight!
Sen kom Take Off, en avhuggen competion med fotstroppar som Robby Naish rippade med i Sverige. Minns även ‘Diamond Head’ (eller vad det ‘Hookipa’?) som man undrade om den skulle sjunka som en sten i svenska vatten…På den tiden (80-tal) räknades väl Mistral som ett lyxmärke. Brädor som tyska doktorer hade på sina biltak för att imponera (Detta var långt innan boardbags…)
Det är väl inte första gången Mistral försöker förändra sin image. Tänker på Joker och Beast från 2003. Det var väl chock designer gjorda för att skaka av sig ett arv av tråkighet. Nu försöker Nik göra samma grejj, alltså. -
Mistral ligger även mig varmt om hjärtat. Köpte en AB+ -vågis 2005 innan det hade jag en Mistral Stinger som jag köpte 1991. Hade inte Stingern lagt på sig vikt (har inte hittat nåt hål men förmodligen är det mellan över och underdel det läcker lite) hade jag förmodligen inte köpt ny bräda överhuvudtaget. Trots den gamla designen så funkar den utmärkt med nya riggar. Mastfoten längst bak i skenan så går den som ett skållat troll.
Jag har inte haft hjärta att göra mig av med Stingern än utan hoppas på att den har torkat till så jag kan köra ett par svängar till på den 2007.
Nya Mistralbrädor har jag bara provat en. Syncro 91l årsmodell 2005 (?) och den var klart bra, bara att hoppa upp och köra liksom, Plug’n’play!!!
-
Om vi skall snacka klassiskt och Mistral: är det ingen som har en PanAm eller en Hookipa eller Diamond Head? Eller varför inte en Challange Flex?
-
Trodde aldrig att jag skulle få se en challenge flex men det låg 2 st på winlockfabriken. Lite kul.
-
@Ola H. 358383 wrote:
Om vi skall snacka klassiskt och Mistral: är det ingen som har en PanAm eller en Hookipa eller Diamond Head? Eller varför inte en Challange Flex?
Har en god vän som har en Hookipa OCH en Diamond Head liggandes ovanpå garagetaket året om!
Det var väl en 15 år sedan han var ute sist!
Hans barn gick dock surfkurs i fjol sommar. Så det finns hopp…
-
@Ola H. 358383 wrote:
Mistral Diamond Head var länge min “super” bräda! Köpte den 1986 i Singapore (!) och var hur stolt som helst över att ha Robby Naish prylar (naturligtivs köpte man också Gaastra segel (Racefoil) och Quicksilver kläder…..).
Brädan hänger fortfarande med och har pensionerats till föräldrarnas sommarställe och senast i somras var den framme för en sväng på vattnet. Hur snabb och grym som helst! Jämförde den också med min Fanatic FW98 och Evo 74 (=20 års utveckling) och kan konstatera att det hänt en del…..
Bilden nedan är tagen för två år sen (min bror “Da Goose”) och brädan rockar fortfarande, framförallt i kombination med ett designat hängsele i klassisk 80-tals rosa samt en dykvåtdräkt (man tar vad man har). Snacka om nostalgi…många roliga minnen!
-
@surfmeister 358725 wrote:
Mistral Diamond Head var länge min “super” bräda! Köpte den 1986 i Singapore (!) och var hur stolt som helst över att ha Robby Naish prylar (naturligtivs köpte man också Gaastra segel (Racefoil) och Quicksilver kläder…..).
Brädan hänger fortfarande med och har pensionerats till föräldrarnas sommarställe och senast i somras var den framme för en sväng på vattnet. Hur snabb och grym som helst! Jämförde den också med min Fanatic FW98 och Evo 74 (=20 års utveckling) och kan konstatera att det hänt en del…..
Bilden nedan är tagen för två år sen (min bror “Da Goose”) och brädan rockar fortfarande, framförallt i kombination med ett designat hängsele i klassisk 80-tals rosa samt en dykvåtdräkt (man tar vad man har). Snacka om nostalgi…många roliga minnen!
Ha, ha, ha!!! tyckte jag kände igen den där tvillingen!!!!
😀 😀 😀Skickar ett pm till dig direkt! Det är ju bara för dråpligt att du och jag har skrivit om FW98 och allt.
Dags att ses!
-
@dr Masse 358800 wrote:
😀 😀 😀Skickar ett pm till dig direkt! Det är ju bara för dråpligt att du och jag har skrivit om FW98 och allt.
Dags att ses!
Rocka fett! Fick mig också ett garv när brorsan berättade vem du var 😉 🙂 Som du säger, lustigt att vi har höjt FW98 till skyarna båda två……Har skickat ett PM till dig!
Ha det! -
@dr Masse 358800 wrote:
Dags att ses!
Fasen vad pinsamt och visa mig med dom där prylarna, man ser ut som en babian i arshlet!!! Surfmeister ska få grymt med pisk nästa gång vi ses!
Jag kan dock ändå konstatera att den fortfarande är grymt snabb efter 20 år, förmodligen snabbare än mina nya prylar. Naish var kung! Den klassiska blåa fotbollsfenan…..jesus, man får våta drömmar direkt…(gjord av polypropen?)
Man kanske ska ta hem brädan och köra oftare med den….någon intresserad att se surfhistoria..? Kanske skulle vara roligt att piska alla fläshiga 15 000:-/bräda slalomsurfare med en årgång 86? Vem antar utmaningen?
-
Yez…! Vilket gehör det blev på Mistral Old School surret, nice! Jag antar inte utmaningen….det skulle kännas som att gå bakom ryggen på sin läromästare. Dessa namn gör mig sådär varm.. När jag seglade mycket pråm i början av 90-talet så var det just Mistral Competition (som sedan dog när vi drog den på isen efter skoter och inte tyckte den var värd ett shit), bytte sedan upp mig och planade för första gången på polarens Diamond Head varpå jag rippade loss på en Screamer och Stinger i slutet av 90-talet.. Kunde liksom inte låta bli när det kom en annons här på konfen en Screamer i mint för 800 spänn. Detta var bara en vecka efter att jag köpt en ny starboardplanka. Så Mistral känns som en rutinerad gammal farfar som satte grunderna i hela surftänket för mig.. Mr Miagi typ…:laugh: När jag sedan seglade på Hawaii 98-99 så var det hur stort som helst att se Diamond Head, Koko Head….Kailua…Hokipa. Det jag assosierar med dessa namn är snarare Mistral och Naish än Hawaii, det går väl kanske ihop lite men med detta menar jag ändå att Mistral torde ha grymma förutsättningar att reformera myten av dem själva som old school kungar… Dom har ju grymma marknadsförutsättningar med detta. 80-talet är ju på nu igen…jag skulle lätt trigga på surfreklam med lite åttinostalgi… Typ; “Skall du lära farsan att göra barn’…? Kolla in nya Mistral…”
/Danielsan
-
Har en mega kort filmsnutt som visar att min klassiska Diamond Head är fortfarande live and kicking! Ser den inte grymt snabb ut!!
-
och så en sista bild, man glider tillbaka i historien och blir nostalgisk…..se den fantastiskt stora nose rockern…som att rida en kanonkula!
-
MISTRAL storhets tid med Robby Naish & MISTRAL “Diamond Head” & “Hookipa” brädorna från
86-87 är kanske de största klassikerna som finns. Kommer ihåg Brädseglarskolan och hur man
klämde och drömde om en äkta Mistral!Det fick bli en SurfPartner DRY 285×56 13kg hinkplast i stället…
…men men här är man fortfarande trots den sega brädan…Det härliga oskuldsfulla 80-talet;
Det var tider det, alla vindsurfing bilder och filmer var från Oahu & ( Maui )…
man drömde sig bort till HAWAII…TV:n fullkomligt pumpade “MAGNUM P.I.” & “JAKE AND THE FAT MAN” serier från HAWAII…
Seglen var färgglada och folk var glada om de satte en fullfartgipp…då var man bäst i viken!!! Eller kanske en skön hoppgipp…då var man hal! -
80-talet in till 90-talet blommade för vindsurfing…och Mistral.
Och kolla hur sköna de små bilderna ser ut, inget “radikalt” men
SE hur skönt det ser ut…det är en annan underskattad del av vindsurfingen i dag…
det ska vara skönt också 😉Långt ifrån “Stormchase tävlingar”.
Nice and pure fun!!!! Som dom sa då…och sand mellan tårna 😉
Logga in för att svara.