Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Nikon D70

• Nikon D70

Publicerad av patrikol på 25 april, 2004 vid 12:27

Väntar och Väntar på mitt ex av denna hypade kamera någon annan som också väntar eller redan har fått en som kan ge lite info om den? Väldigt billig men är den bra ändå eller?`Ja Ja nu saknas det vind helt klart men vad f-n ska man göra när det inte är någon vind!

patrikol svarade 20 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • patrikol

Medlem
    25 april, 2004 vid 12:28

Framifrån

• rambo_johnson

Medlem
    25 april, 2004 vid 14:13

ser lite “cheap” ut… ärligt…

men fan nya Fuji S3 ska var bra som fan, inget slår FUJI color det vet du gott wink.gif

• patrikol

Medlem
    25 april, 2004 vid 14:28

Sant håller med. Men kommer den att hålla samma prisklass tror du?

• rambo_johnson

Medlem
    25 april, 2004 vid 14:41

va kostar D70n?

• anonym-anvandare

Medlem
    28 april, 2004 vid 10:11

D70 ligger just nu på ca 9500:- för huset och jag tror att det är en kamera som räcker långt, men som alltid är det kvaliteten på objektiven (och fotografen?) som till stor del avgör slutresultatet. Hugo kör väl med Nikon-objektiv till sin Fuji, så han kan kanske komma med tips om vilka man ska satsa på eller undvika.

Något annat att tänka på när kamerorna får fler pixlar och därmed tar mer kraft och tid att ladda ner är valet av minneskort. En polare som är elektronikjournalist mailade följande till mig:

“För er Nikonkillar i gänget kan jag berätta att på länken nedan finns en form av jämförelse mellan D100 och D70, och på Robs sida finns under länken “CF Database” en grym jämförelse mellan alla digitala SLR kameror vad gäller skrivhastigheten till olika typer av Compact Flash minneskort – Nikon D2H (sportproffskamera med 4 megapixel för typ 40 papp) är snabbast med en skrivhastighet på cirka 5,2 MB/s, D70 är klar tvåa med 4,6 MB/s medan D100 skriver med 2 MB/s (mer i paritet med Canons kameror, där storsäljaren EOS300D skriver 1,3 MB/s).

Helt klart är det skillnader mellan olika minneskort och jag har precis beställt ett SanDisk Ultra II 512 MB (skriver 4,6 MB/s) då det är hyffsat överkomligt för runt 1500 kr. Ett Ultra II 1 GB kostar ungefär det dubbla (och är endast marginellt långsammare), men det går att köpa ett standardkort på 1 GB för cirka 2000 kr – då skriver det förmodligen endast med 1 MB/s vilket inte är roligt alls. En Hitachi Microdrive (alltså hårddisk i form av ett Compact Flash kort typ II, tjockare än typ I men passar i en D70) bör man undvika främst på att de är lite sega att arbeta med i kameran när man vill kolla på bilder, histogram etcetera. De har ganska bra skrivhastighet men kan sägas trilla ner i sovläge ibland alltså…”

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-6451-6663-6665

• patrikol

Medlem
    28 april, 2004 vid 18:18

12500:- med ett orginal nikon objektiv 18-70mm (35mm equivalent: 27-105mm/ digital 28-105mm) som har fått så pass bra kritik att just den kombinationen är slut överallt flera månaders väntetider tyvärr. Men det är ju klart att det inte går att jämföra med 28000-100000 :- proffs optik men dom pengarna har tyvärr inte jag smile.gif

• patrikol

Medlem
    28 april, 2004 vid 18:21

Suveränt Tack för all infon! smile.gif VAr lite tveksam först men det lönade sig tydligen att göra ett litet offtopic inlägg Tack

• c_c

Medlem
    6 maj, 2004 vid 12:10

Mmm…va fin den e´…vill ha en! (D70:n alltså, men jag får nöja mig med ölen tillsvidare!) smirk.gif

• c_c

Medlem
    6 maj, 2004 vid 12:22

Och en bild till (en polare har lånat kameran för “långtidsutvärdering”…det skulle jag också vilja..) tongue.gif

• patrikol

Medlem
    6 maj, 2004 vid 17:41

He He inte det minsat avis! wink.gif Väntar fortfarande på mitt ex. tongue.gif

• patrikol

Medlem
    10 maj, 2004 vid 21:21

Får min i morgon fan va gött! cool.gif smile.gif

• danielsan

Medlem
    11 maj, 2004 vid 13:56

Appropå olika minneskort…

Jag har använt ett Magistor 2,2 GB Microdrive nu i ett par månader tillsammans med en Canon Eos och en Canon D30. Det viktigaste tycker inte jag är hur fort minnet går att skriva till utan hur stort interminne kameran har. När man fotar sport och framförallt kitesurfing så fotar man ju inte konstant utan snarare många bilder på kort tid. Så hur snabbt kameran kan ta bilderna och hur många den kan spara i sitt internminne är viktigast tycker jag. Efter det att man har fotat en serie på ett hopp dröjer det troligen ett tag innan nästa större sak händer som man vill fota, och då hinner ju kameran skriva ner datan från internminnet till minneskortet.
    Köpte mitt minneskort (Magistor 2,2 GB Microdrive) för ett par månader sedan för ca 2000kr. Vilket blir ca 1 kr per MB, vilket var blad det billigaste på marknaden.

Så för att sammanfatta lite: “Size does matter!”

• patrikol

Medlem
    11 maj, 2004 vid 20:54

Ja det var ju en väldig skillnad i pris, klart värt att tänka på! Har varit ute och plåtat för första gången idag och kväll väldigt bra bilder och otroligt snabb kamera. Har inte hunnit sätta mig in i alla funktioner ännu men är det någon som vet hur man tvingar blixten? Får väl läsa efter i manualen ikväll.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Nikon D70

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.