Taggad: 

• Publicerad av swe-496 på 19 augusti, 2009 vid 11:09

NM i Formula startar nu på Fredag i Skive i Danmark. Det pågår 21/8 – 23/8.
    Vi som ska försvara de Svenska färgerna är:
    Robert Åberg, Per Boström, Bengt Johannesson, Jesper Kujala, Mats Hartwig, Daniel Nerhagen, Ulf Sjöstedt och jag Mattias Wallblom.

swe876 svarade 15 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • imported_macts

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 11:25

Lycka till gubbar!

• seeberg

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 11:51

Följer er från läktaren :o) Se till o kamma hem fina vinster!

• swe-496

Medlem
    21 augusti, 2009 vid 19:42

Dag 1. 3 race genomförda. Åberg ligger 2:a på 15poäng med 7 poäng upp till 1:an. Kasper Juul leder med 7,7 poäng.
    Robban är tätt följd av Sebastian Kornum som har 15,7 poäng.
    4:a är Magne Fronsdal och 5:a är Per Boström och på 8:de plats Ulf Sjöstedt.

Vindarna har idag varit från 3-7m/s. Byigt, vridigt och svårseglat. Layline på kryssen var riktigt skiftande.

• andypower

Medlem
    21 augusti, 2009 vid 20:02

Jævla møkkadag

• jester

Medlem
    21 augusti, 2009 vid 21:26

Gött jobbat!

• andypower

Medlem
    22 augusti, 2009 vid 12:56

Faaaaan

• swe-31

Medlem
    22 augusti, 2009 vid 21:22

Lördag

Fyra race genomförda i byig vind. 2-13 m/s riktigt spännande segling. En par åskväder cirklade runt om banområdet. Alla seglade på 11-12 kvadrats segel. En hel del flygäventyr, samt ett par besök på musselodlingen. I danmark upplyser man inte om att det finns grunda områden på banområdet. Många modifierade fenor och boxar blev det.

Resultaten var inte inte de bästa för Sverige, Danskarna dominerade. Är nu topp tre. Jesper SWE-76 fick i alla fall en 6:e plats i ett race och Robert SWE-13 en 3:e plats.

Kul att det blev ordentlig racing i alla fall.

Frånlandsvind, banområdet låg ca 30 minuter ut på slör. Vi seglade ungefär 60 km under dagen, så nu är vi ordentligt trötta.

Prognosen för söndagen ser inte så bra ut, får se om det kan bli några fler race.

DEN-111 Jesper V leder. Bästa Svensk Robert på sjätte plats.

• swe876

Medlem
    24 augusti, 2009 vid 07:46

1 DEN 111 Jesper Vesterstrøm 32 Furesøbad
    2 DEN 11 Kasper Juul Larsen 22 FUWK
    3 1 U20 DEN 24 Sebastian Kornum 17 SKIW
    4 DEN 4 Nikolaj Kruppa 34 Vedbæk
    5 1 Ma DEN 173 Brian Røgild 39 Veddelev
    6 SWE 13 Robert Åberg 37 JBSS
    7 AUS 120 Sean O’Brian – 25 Stormriders
    8 NOR 4 Magne Frønsdal 37 SBF
    9 SWE 92 Per Boström 40 SSÅV
    10 DEN 13 Kurosh Kiani 26 KDY

16 SWE 76 Jesper Kujala 32 TWC
    18 SWE 8 Ulf Sjöstedt 42 RHSS
    38 SWE 31 Daniel Nerhagen 36 SSDV
    43 SWE 412 Mats Hartwig 57
    48 SWE 73 Mattias Wallblom 37 JBSS
    49 SWE 323 Bengt Johannesson 56 GWC

(51 deltagare om jag har läst rätt på resultatlistan som finns på http://www.dbo.dk)

Nå, hur gick det? Vilka är nöjda respektive missnöjda. Vad gick fel och vad gick rätt? Varför har en del av er brutit många race? Då det är mest danskt i topp så misstänker jag att det blåste ganska mycket sista dagen, stämmer det?

Det är roligt att många svenskar deltar på NM. Nästan halva den svenska aktiva Formulaflottan åkte till Danmark. Kul!

/Jona

• swe-31

Medlem
    24 augusti, 2009 vid 11:21

61 deltagare.

Mattias krashade med sin 12:a och fick en lårkaka så han kunde inte segla mer.

Bengts segel gick sönder och sen var han trött.

Det blåste riktigt mycket i vissa byar och med stora fenor, segel var det svårt att hantera.

Jag blev själv nedtryckt på kryssen flera gånger. Det var mycket krasher både pga av grundstötningar och mycket vind. Per B gick på grund 2 ggr med fina kastfall, Mattias skalade av ett helt lager laminat på sin nya R20 fena mm.

Jesper skalperade en dansk bräd nos precis i målgång med sin fena.

Alla DNF på Lördagen berodde på att tävlingsledningen startade racet enligt klockan men då det inte fanns vind inne under land hann vi inte ut, 25 seglare fick DNS trots att de var på vattnet. Och många som seglade missade starten men klarade fyra minutersgränsen. Tävlingsledningen tog på sig detta misstag. Vissa seglare hann bara få 10 min lunch på land vilket inte var ok.

• swe876

Medlem
    24 augusti, 2009 vid 12:02

61 deltagare!
    Jag blev konfunderad när jag såg resultaten 48, 59, 60, 61 i resultatlistan och trodde de hade gjort et misstag. Det verkar som om dom har tagit bort juniorer från seniorresultaten, eller?

”Alla DNF på Lördagen berodde på att tävlingsledningen startade racet enligt klockan” På den kommentaren skulle jag vilja säga – ÄNTLIGEN! Jag vet inte hur många gånger jag har varit ute i tid på starlinjen bara för att behöva stå och vänta på slashasar som har stått och mått bra på land medans vi som är i tid tröttar ut oss på vattnet i väntan på nämnda slashasar. Att inte starta kappsegling på utsatt tid är ofta fegt av tävlingsledningen, men, JAG VAR INTE MED DEN HÄR GÅNGEN, så ovan får gälla som en generell kommentar och gäller inte den specifika regattan.

Det är kul för oss websurfare med rapporter i stil med dom du och Mattias gör Dala, fortsätt gärna med det. För övrigt hade jag 2009 års Formulapremiär i söndags. Det verkar ganska kul det där med Formula Windsurfing! 🙂

/Jona

• swe-31

Medlem
    24 augusti, 2009 vid 13:32

Kul att du är igång Jona, du kommer väl på SM i slutet på september.

Ja de höll på start 15 min efter AP ned, det var rätt men de hade missat att kolla att alla hade hunit in och fått sin paus som det stod att det skulle vara. När det står 60 min lunch är 10 min på land inte ok.
    Ingen komunikation mellan land och de som satt på startfartyget.

15 min är en kort tid när det var så lång utsegling samt frånlandsvind. Det skillde 4-5 min på seglare som gick ut samtidigt men en fick byn den andre inte.

Tror inte det var någon som väntade där ute förutom Vesterström som åkte gummibåt:wink: fram och tillbaka så att han inte skulle bli trött.

• seeberg

Medlem
    24 augusti, 2009 vid 18:50

Undrar vad arrangören tänkte på när de väljer o inte märka ut alla grund, sicken roulette……helt sjukt! Undrar hur många som körde med Kashy som rök.

• swe-31

Medlem
    25 augusti, 2009 vid 11:03
  • swe-31

Medlem
    25 augusti, 2009 vid 11:58
  • swe876

Medlem
    31 augusti, 2009 vid 07:14
    SWE876;569728 wrote:
    ”Alla DNF på Lördagen berodde på att tävlingsledningen startade racet enligt klockan” På den kommentaren skulle jag vilja säga – ÄNTLIGEN! Jag vet inte hur många gånger jag har varit ute i tid på starlinjen bara för att behöva stå och vänta på slashasar som har stått och mått bra på land medans vi som är i tid tröttar ut oss på vattnet i väntan på nämnda slashasar. Att inte starta kappsegling på utsatt tid är ofta fegt av tävlingsledningen, men, JAG VAR INTE MED DEN HÄR GÅNGEN, så ovan får gälla som en generell kommentar och gäller inte den specifika regattan.

Usch, så bittert, medelålders och föredetta den där kommentaren blev. Jag tänkte till i helgen och inser att jag måste nyansera mig själv, Jag är faktiskt inte såååå bitter! 🙂
    Det finns grader av vänlighet och väntan man kan ställa upp på från seglingsledningens sida. Elitregatta med fokus på det elitistiskt idrotsliga såsom nationella och internationella mästerskap skall ha elitistisk tävlingsledning som startar efter klockan.
    Lokalregatta med fokus på kamratskap, avslappnat skoj och skönt väder behöver och skall självklart ha en mer avslappnad attityd. Det är roligare om många är med än om halva fältet missar starten.

Jag ville bara ha det sagt! I övrigt är det här ett svar på mitt eget inlägg och väldigt mycket Off Topic. Jag lägger nu av med att svara mig själv.

Det är på vattnet det gäller!
    /Jona

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.