Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › NM i Varberg
Taggad: racing
-
NM i Varberg
Publicerad av swe-496 på 6 september, 2003 vid 07:18Vad händer i formula i Varberg? Hur går det på NM?
anonym-anvandare svarade 21 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Tja Matte!
upp till 10 m/s idag, 5 race. Björn Rune Jensen leder med en poäng före Åberg. Boström 4-5:a?, Jeleby 5-6 a någonting, Conny 9:a med fixerad axel, Jimpa 14:e tror jag, Jona 15:e på samma poäng. Ev är Richardsson topp 5.
60 startande.
Ännu mera vind imorgon.
mer kommer jag inte ihåg från Jimmys rapport.
mvh
Per -
Danskarna dominerade i samtliga klasser, men Robert Åberg knep till sig en 3:e placering. Bra jobbat!
-
Race 7 (2:a racet sista dagen):
Vinden är ca 9-10 m/s i land med ännu mer i böjarna och det blåser bra. Vinden är säkert ännu mera ute på banan. D-705 Björn Rune Jensen tar starten före Robert Åberg och Jesper Vesterström D-111. Efter ett varv är placeringen samma men vid andra kryssen så kör Åberg om Jensen och lyckas sedan hålla undan in i mål. 1:a Robert Åberg, 2:a Björn Rune Jensen och 3:a Jesper Vesterström. Alla 3 körde med 11.0 segel i den hårda vinden!Topp 3 efter 7 Race (1 struken):
1a Björn Rune Jensen 8.5 poöng
2a Robert Åberg 9.5 poäng
3a Jesper Vesterström 12.5 poäng.Race 8:
Vinen är som i Race 7. Björn Rune Jensen tar starten igen och håller undan hela racet utan några misstag. D-111 Jesper Vesterström 2:a och Robert Åberg 3:a. Ett par spektakulära kastfall inträffar precis efter målgången då ett par seglare kommer i mål helt utpumpade. Många seglare använder 9.8or nu.Race 9:
Sista racet och DMI hade en prognos på svagare vind under dagen och i Race 9 inträffar detta. På land går vinden ner från 10-9 m/s till ca. 6 m/s. och detta gynnar helt klart de som gick ut på 11.0 segel. D-111 Jesper Vesterström tar starten och håller därefter undan hela racet före Björn Rune Jensen och Robert Åberg. Imponerande av Per Boström att komma in som 5a-6a (?) på ett 9.8a när alla andra i toppen hade 11.0!Topp 3 efter sista racet (2 strukna):
1a. D-705 Björn Rune Jensen
2a. D-111 Jesper Vesterström
3a. Robert ÅbergBrädor:
Av 60st deltagare så använde 60-70% av seglarna Starboard F147, 20-30% Fanatic T2 och resterande andra märken. Det syntes bland annat en eller ett par Exochet Turbo Formula, AHD945, Mistral Devil, Lorch, Starboard x186, Starboard 175, RRD Beast m.fl. Flera av de andra märkena gick lika bra som Starboarden och Fanaticen och de kom in lite blandat någon/några minuter efter toppen. Generellt sett så verkade inte bräd typen spela någon större roll utan jag är övertygad om att Topp 5 sett likadan ut även om de seglat på andra brädor. Med andra ord, har man väl en bräda som är minst 95cm bred så är det seglaren och inte materialet
som avgör.Segel:
Neil Pryde RS3 och 2 och Gaastra Nitro 4 och 3 dominerade stort då hela 90% av seglarna använde dem. Därefter kom North Sails med ett par seglare. Även ett och annat Yes, Gun, Aerotech och Arrows syntes till i mängden. Svårt att bedömma om något segel är bättre än något annat utan det verkar vara lite följa John mentalitet som gäller. Om ett segel visar sig bra så håller man sig gärna till det. Neil Pryde och Gaastra har bättre andrahandvärde än de övriga märkena. Noterbart är även att segel från 2001 och 2002 användes av många seglare vilket återigen tyder på att det är seglaren som bestämmer utgången.Fenor:
Tja, Deboichet Custom R13 70x dominerade stort. 90% använde dem i de vindar som rådde på söndagen…..Bra seglat ni som var med och var man landkrabba för dagen så var det mycket roligt att titta på! 🙂 Generellt så verkade det så att den som tog starten vann racet och missade man starten och fick skitvind så kom man bara längre och längre bak. Det är alltså extremt viktigt att få fri vind vid starten.
Mvh Håkan, SWE-142
-
Jag bugar och bockar för en så ingående kappseglingsrapport. Det får vi alldeles för sällan! Äntligen har jag fått klart för mig vad som verkligen hände på vattnet… 🙂
Stort tack till Formula arrangörerna som lyckades få till det med vind, startlinjer och banor!
/Jona – SWE876
-
ja det var riktigt bra i år vi hade ju tur med vädret
till och med jag var riktigt taggad när vi begav oss från trelleborg kl 6 lördag morgon stort tack till arangörerna roddare til swe 175. -
…och en bild på bäste svensk, S-13 Robert Åberg (inte mycket av brädan som ligger i vattnet).
-
Ett stort tack till samtliga tävlande som var med och gjorde helgen så lyckad som den blev.
Christoffer Rehn
Varberg Vindsurfing Klubb -
För oss formulasegeglare tycker jag detta var årets absoluta höjdpunkt.
Ett mkt bra arrangemang, bra seglingsledning, bra stämning, mkt folk på startlinjen, bra med vind, sol – underbart.
Målgång för Söndagens 4 race var mellan land och en boj 50 m därifrån efter. Kul, spektakulärt -mer sånt.Stort tack till arrangörerna -hoppas ni orkar med Wave Classic nästa år också.
Marcus SWE 30
-
Som nybörjare kan jag bara hålla med. Tack till alla arrangörer och deltagare. Svinkul med 60+ i startfältet och en massa duktiga danskar, norrmän medflera.Ger mersmak. Hoppas vi blir ännu fler nästa gång. Finns ingen anledning att hoppa över NM oavsett vilken nivå man ligger på. Själv blev jag riktigt stel i kroppen av allt seglande, tjuvstarande, omriggande och sign-in och sign-outande. Hoppas på en riktig vågseglingsdag så man får upp rörligheten igen!
Fram för flera tävlingar med stora startfält!
Jesper B
Logga in för att svara.