Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing NO vind -finns det chans för nybörjare

• NO vind -finns det chans för nybörjare

Publicerad av oslojim på 29 maj, 2009 vid 09:21

Hej. Jag e hemma i Malmø/Arløv i 4 dagar fram t.o.m. måndag och hade tänkt øva mig lite i vattnet. Nu ser jag att det kommer att blåsa nordost -ostliga vindar hela tiden. Finns det nånstans man kan kita med de førhållandena i nærheten? Bør ju helst va långgrunt också. Det bæsta jag hittat hittils e klagshamn men jag vill inte fucka upp før andra mens jag glider downwind de førsta timmarna (har dessutom registrerat div poster hær med kitere vs vindsurfare i Klagshamn…). Jag e som sagt helt noob på vatten. Kommer upp på brædan men har inte mæstrat o gå upwind ænnu. Har moderat/hyfsad kitekontroll då jag har kitat en del på snø (har kommit dit att jag børjat testa o hoppa). Bor ju næra Habo Ljung de nærmasta dagarna men vad jag førstått funkar det dåligt på NO-O vind? E det tillræckligt långgrundt kan jag bara gå tilbaka med kiten innan jag har kontroll (bodydragging-skills e sisådær dåliga, kommer tilbaka til ca samma stælle men går inte upwind direkt).
    Jag ska hæmta min nye cult 9 idag på posten och e jækla sugen på o testa den såklart (har med en cabrinha ids 12:a också).
    Har prøvat o søka i forumet och kollat http://spotguide.kicks-ass.net/default.asp etc men e fortfarande osæker.
    Kan habo ljung eller klagshamn funka før en noob som mig eller finns det andra alternativ fram tills måndag :confused2:
    Tacksam før svar
    /Jim

jagkallaspiotrellerpete svarade 15 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • tobbekite

Medlem
    29 maj, 2009 vid 10:39

Lundåkra i Landskrona är kanon och väldigt nybörjarvänligt. Det funkar från syd till NO, dock kan det bli lite byigt när det är NO.
    Du hittar Lundåkra på spotguiden du länkade.

En fin helgdag kan det vara rätt mycket drakar i luften, men det är bara att gå en bit i nordostlig riktning så brukar det vara en yta som ingen eller väldigt få brukar åka på. Så får du lite plats för dig själv att träna på.

• oslojim

Medlem
    29 maj, 2009 vid 10:55

Tror det var dær jag var før ca en månad sen på kurs (instrukstøren hette tobias han med – inte du væl?). Mycket nybørjarvænligt men enligt spotguiden fungerar det inte på nordostlig vind, eller?

• majoon

Medlem
    29 maj, 2009 vid 11:07

lundåkra funkar max till ostligt…nordostligt så driver man ut till havs om man fuckar sig…

• skotten

Medlem
    29 maj, 2009 vid 11:16

yeah LA is totally out of the question… I know that some surfschools think its ok to do lessons in borrbystrand, but I dont think its ideal.

How about down in falsterbo? you have a nice flatwater spot at Väg100… I dont see why it wouldnt work there?

• oslojim

Medlem
    29 maj, 2009 vid 11:29

Falsterbo? Ja kanske det. Nån som ska dit eller som vet hur vinden ska va dær under helgen? Bruker det vara gott om folk dær om det blåser? Kitekompisarna e kvar i Oslo o vore fint om någon kan ta emot kiten o hjælpa till o launcha…

• sonkie

Medlem
    29 maj, 2009 vid 11:35

Hur är det norrut, typ Jonstorp, Ä-holm (klitterhus heter det väl?) och Mynningen på NO?

• skotten

Medlem
    29 maj, 2009 vid 11:39

yeah I will be there doing kiteschool tomorrow : ) see you on the water : )

• oslojim

Medlem
    29 maj, 2009 vid 11:42
    skotten;549603 wrote:
    yeah I will be there doing kiteschool tomorrow : ) see you on the water : )

I Falsterbo vid væg 100 eller uppe i Ængelholm 😀 ?

• oslojim

Medlem
    29 maj, 2009 vid 11:50

Ser att busslinje 100 går från malmø central til Ljunghusen. Någon som vet om det finns busshållplats vid spoten eller måste man kånka alla grejor långt?

• mattiasn

Medlem
    29 maj, 2009 vid 11:59

Du har en busshålls plats ca 10 m från där du kan rigga.

///Mattias

• oslojim

Medlem
    29 maj, 2009 vid 12:47

Hehe svårslaget..
    Då e det bara o hæmta kiten og be om stadig vind imorgon 🙂

• aristolocchia

Medlem
    29 maj, 2009 vid 13:42

Hej Jim,
    Jag kommer nog oxå ut till väg100 efter lunch imorgon, om nu vinden räcker till. Länk till vindmätare i Höllviken http://www.sm7dkf.se/wx/index-wx.htm, någon som vet hur representativ den är för verkliga förhållanden på vattnet :confused2:

• jagkallaspiotrellerpete

Medlem
    29 maj, 2009 vid 14:36
    Aristolocchia;549633 wrote:
    Hej Jim,
    Jag kommer nog oxå ut till väg100 efter lunch imorgon, om nu vinden räcker till. Länk till vindmätare i Höllviken http://www.sm7dkf.se/wx/index-wx.htm, någon som vet hur representativ den är för verkliga förhållanden på vattnet :confused2:

Jag var väldigt ensam vid kanalen idag, men det var dock lite klent med vinden. Lite besök imrogon hade varit trevligt. Ser ut dock som det ska bli lite väl ostligt (jag DMIar)… men, efter lunch imrgon ser det ut o bli trevligt, så jag dyker upp där.

Dock (!) väldigt svårt o rigga där idag iaf, man får inte plats med för många kitar. Det var sjukligt högtstående vatten idag och man kan inte launcha som man brukar göra, fick starta från riggplatsen brevid busskuren.

Vi får se imrogon, ill be there iaf.

• mattiasn

Medlem
    29 maj, 2009 vid 15:52
    JagkallasPiotrellerPete;549641 wrote:
    Jag var väldigt ensam vid kanalen idag, men det var dock lite klent med vinden. Lite besök imrogon hade varit trevligt. Ser ut dock som det ska bli lite väl ostligt (jag DMIar)… men, efter lunch imrgon ser det ut o bli trevligt, så jag dyker upp där.

Dock (!) väldigt svårt o rigga där idag iaf, man får inte plats med för många kitar. Det var sjukligt högtstående vatten idag och man kan inte launcha som man brukar göra, fick starta från riggplatsen brevid busskuren.

Vi får se imrogon, ill be there iaf.

Tjena.
    Fick du åkt nått idag, jag var och sa hallå när ni/du riggade.
    Jag väntar nu på att min utrustning ska komma med posten så hänger jag gärna på någon gång sedan.
    Ha det gott.

///Mattias

• davids

Medlem
    29 maj, 2009 vid 16:14

Både Jonstorp och Farhult funkar i NO. Farhult ej i O dock men Jonstorp gör. Stenig strand men sandig botten och långgrunt..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing NO vind -finns det chans för nybörjare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.