Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Nobile snowboard.
-
@Gadget 416996 wrote:
Vad menas med det!
Alla snowboards är väl “riktig” twintip…
Kriteriet är väl att både nose och tail är identiska, eller ???????Så tyckte jag också å ärligt talat känner inte jag så stor skillnad å då åker väl jag relativt mkt snökite men min nördiga bror säger att det är väldigt stor skillnad i flex på nos å tail på nästan alla vanliga snowboards. Så hur nördig är du? 😛
Förresten om man vill ha en vanlig bräda med “normal” runt 10meter-radie-midja så tror jag Cabrinhas kite-snowboard har det. Den är egentligen en vanlig snowboard som brandats om. Tror det är samma modell som nån flowbräda. Men det är iaf en äkta twin-tip. (tar för givet att någon rättar mig och skickar en fattwa åt mitt håll “true steffo style” om jag råkar fara med osanning)
nic
-
Sålänge inte brädan har mer än 10-15mm back så går det ju justera bindningen så det blir twin..
-
har för mej att centrum på radien är mitt mellan hålmönstren på bindningarna, så det blir inte riktigt samma om man bara centrerar en “icketwin” plus att flex fram och bak är olika..fast det kanske inte är så petigt? det är ju inte så svårt att åka fel väg i backe även om man har 20mm setback..eller blir det svårare med kite?
-
Om flexen är annorlunda är svårt at avgöra tycker jag eftersom de flesta åker sämre switch om dom ens gör det alls…
Jag åker lika mycket åt båda håll men har aldrig märkt någon skillnad!
Varför en “vanlig” snowboard ha olika flex i nose och tail förstår jag inte men så må vara fallet! :confused2::confused2::confused2: -
Skillnader på nobilebrädan från din average pistsnowboard:
TT (du står exakt i mitten av brädan)
Stoooor radie
Mjuk som fan (du orkar inte skära till ett pop annars)
Bred
Hyfsat bre stans (men som vanligt så vill man ju alltid ha bredare)Jag har tyvärr inga bindningar just nu, jag tror att jag kommer sälja Flow eller APO:s flowvariant (bättre än flow, trot lr ej). Får se hur det blir.
någon nämnde att vanlig snowboard (lr skidor för den delen) funkar lika bra. Och det är fel… Men, självklart så funkar det 🙂
-
Hur breeeett är det c-c på yttersta inserts? Förmodar att det är 4 by 4 inserts på den?
Har själv en planka med 100mm setback för puder. Den är inte så kul att åka kite med…. Har märkt att man blir mycket mindre trött om man kör med något smalare stance. Någon annan som märkt det samma? Kan dock bero på att jag kör med mycket vinkel på fötterna så att man hela tiden idiotvrider bakbenet.
Kommer det att bli demo på dessa i vinter?
Vad har de för garanti? -
Hur somhellst så har NOBILE:s kitebräda för rak outline för att få bra pop nog… Det finns bättre alternativ toll brädval.
-
Men ska man köra toppturer och sen carva sig ned i pudret vill man väl ha en bräda med riktig midja. Eller?
-
@sourra 417153 wrote:
Men ska man köra toppturer och sen carva sig ned i pudret vill man väl ha en bräda med riktig midja. Eller?
Nä. Behöver inte så mycket midja i puder ju 🙂
Då vill man ha Telisar lr vanliga lagg. Helst breda, och utan midja. Får gärna vara lite styvare också. Glöm inte hudar (eller snöskor om du kör bräda), spade och vindsäck. Men fan va kul det är med fjäll/toppturer – helt annan grejj. -
@nundy 417180 wrote:
Apropå midja i puder… checkitaot.
http://www.lib-tech.com/snowboards/hammock.htmlÅh fan, man lär så länge man lever. Jag har lyckligt ovetandes susat nedför Hemavans orörda pudervidder säsong efter säsong med vanliga brädor med midja. Det kommer inte gå i fortsättningen =)
-
Nu är det mycket skitsnack här om skidor och brädor. En rak bräda i puder är kasst. Smala skidor är kasst. Raka skidor som är styva är riktigt riktigt kasst.
Eller vad vet jag. Jag åker ju bara skidor och bräda 150 dagar om året så…
-
Nackdelen med en rakare sidecut är att den svänger betydligt saktare, jobbigt mkt saktare och är inte lika skön att köra toeside. ska man köra lite mer avancerat än “fram och tillbaka inom 500m”-stilen kommer man känna av detta. T ex i kuperad terräng, det går knappt att köra en bräda med rakare radius i ravinerna i Sälen. De brädor jag kört men rakare radius är bra för wakestyle men sunkiga för freeride, om man ska svänga en sån blir det snabbt att den tappar skär för att den inte hänger med i svängen…
Fördelen är att den går som ett tåg när man kör den.
Om det är någon som är intresserad av en Nobile tror jag att jag har två ex i Sälen som väntar på nya ägare.
Mvh
Erik
-
@Haze 417220 wrote:
Nu är det mycket skitsnack här om skidor och brädor. En rak bräda i puder är kasst. Smala skidor är kasst. Raka skidor som är styva är riktigt riktigt kasst.
Eller vad vet jag. Jag åker ju bara skidor och bräda 150 dagar om året så…
Rak bräda är ganska svajigt ja.. men en fat bob, det är grejjer!
Logga in för att svara.