Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Nobile snowboard.
-
@Haze 417220 wrote:
Raka skidor som är styva är riktigt riktigt kasst.
Eller vad vet jag. Jag åker ju bara skidor och bräda 150 dagar om året så…
Bara dom är breda så tycker jag att är ganska raka och hårda skidor det bästa receptet för fjällkiting. alla moderna skidor jag sett senaste åren har rätt mycket midja (även ifall de är “nästan raka”). När du kitar i fjällen så är undelaget ömsom skare, ömsom dagsmeja, fint blandat med områden med puder och du belastar hela tiden kanten när du åker. Ifall du skall slåss mot skidan i några km blir man jäkligt trött och bättre skidor = roligare.
Det är klart det är en kompromiss när man ska ner från toppturen, utan kite. Men för mig är det max 10% av min tid som görs utan kite så resten optimeras för att ha den.BTW: Om du är inne för speed bara så är gammla störtloppslagg från typ 87 bäst – 220 – helt raka och stenhårda. (fast speed är ju verkligen trist)
-
@Gadget 416996 wrote:
Vad menas med det!
Alla snowboards är väl “riktig” twintip…
Kriteriet är väl att både nose och tail är identiska, eller ???????Nej!
Nästan alla snowboards (nu för tiden) har midjans centrum förskjuten något bakåt vs brädans mittpunkt. Dessutom är det som sagt även rätt stor skillnad på flexet i tip vs tail på många brädor (mycket pga midjans placering så klart).Viktigast vid snökiting är ju ändå att du mäter upp så att du monterar bindningarna lika långt från brädans ändar och kör en bred “duck-stance” (båda fötternas tår utåt/Charlie Chaplin Style:-)!
Vanligen har dessutom midjan på en snowboard lite väl liten radie för kiting I HÖGA FARTER (för smal på mitten vs ändarna), vilket naturligtvis gör att brädan svänger tvärare när du kantar den. Det gäller naturligtvis både när du lovar (tar höjd) eller faller av med kiten.
Jag tycker inte kiting med en sådan bräda är något större problem, speciellt inte om det är gott om snö (helst puder så klart), men är det stenhårt och du kör på skär så får du låta brädan sladda lite eller “pumpa” (dvs trycka vs släppa efter med benen) så att du kör lite slalom liksom…annars tenderar du att lova lite väl mycket uppwind. MEN, ska du hoppa och köra wakestyle, samt toeside så är midjan bara en fördel!!!En riktigt BRED bräda som inte har smal midja går lugnare i höga farter. En sådan bräda men med “medelsmal” midja (tycker jag) även passar bättre för snowkiting i puder MEN då MÅSTE den ha ett MJUKT FLEX också! Ska du bara köra puder så kan det ju t o m vara värt att satsa på en bräda med lite spann och t o m stukat/omvänt spann. Då flyter du bättre i bottenlöst puder…men går knappt att använda på hårt underlag!
Om du är en riktigt duktig snowboardåkare (inte kör så mycket snowkite), som kör aggressivt på “riktigt” skär (vilket alltid ger mer fart i åkningen och mer höjd i hoppen) och vill få många transitions i t ex pipen eller behöver en bräda som är snabb från kant till kant (t ex i pucklar eller andra svårare förhållanden), så är ju en relativt smal bräda med smal midja och livligt flex det rätta verktyget (se Terjes alla promodeller för freestyle, men hänsyn måste tas till skostorlek för att undvika toe- eller heeldrag).
Har du råd så köp två brädor så klart!
För kiting: En “riktig” twintip med ganska rak midja som tillverkats spec för snowkiting! Anpassa flex, spann och styvhet efter underlag och åkstil samt din egen vikt så klart.Vill du däremot ha samma bräda till både kiting och åkning på berg eller i parken så måste du KOMPROMISSA helt enkelt….Prioritera efter vad du tror att du kommer att köra mest, snowkite eller traditionell snowboard?!!!
OBS!!!! Hur som helst går det att ha jäkligt kul och går utmärkt att köra med en och samma bräda, så länge du inte ska tävla och förutsatt att du justerar bindningarna!
Have fun!
Logga in för att svara.