• Publicerad av karnan på 9 juli, 2007 vid 17:21

Någon gång för ganska länge sedan läste jag här på konfen hur man nödriggar riggen på brädan när jointen gått av. Har inte haft anledning att praktisera detta tidigare, men idag hände det. Kanonväder förstås och dessutom hade jag fått till trimmet perfekt. Första vändan, långt ut och mitt i gippen går jointbulten (inte själva jointen) av. Jag är j-t glad att jag läste det där inlägget och vill sent om sidor tacka vederbörande och dessutom uppmana speciellt alla nybörjare här inne att läsa på lite. Jag minns att tråden länkade till en engelsk sida med massor av nödriggstips, men jag hittar den inte nu (någon som vet?). Det finns en tråd under favoriter på temat fast den handlar om bom och mastbrott.

Hur som helst, för er som inte redan vet: Går jointen av så kan man använda nedhalstampen för att surra riggen hjälpligt på brädan (se till att ha en väl tilltagen tamp dock). I mitt fall satt understycket av mastfoten kvar i brädan så jag kunde surra riggen i denna. Har denna slitits loss är det antagligen betydligt knepigare, men det bör fungera hyfsat om man dra tampen runt midjan på brädan. Jag lämnade cirka fem cm mellan mastfoten och änden på längaren så att masten kunde stå vid sidan om mastfoten. Det tog en tre fyra försök innan jag kom upp, och det var förbannat jobbigt att seglar med riggen ‘stående’ på brädan, men in kom jag, och med en lånad mastfot blev det tillslut en kanondag på vattnet.

/Johan

kamaaina svarade 17 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • tropic

Medlem
    9 juli, 2007 vid 17:33

Ja, fram med engelsk sida. Sånna här tips mottages varmt…

• tim-eriksson

Medlem
    9 juli, 2007 vid 22:08

Om man allt förmodan måste simma in, tips?
    Ska man försöka lägga bommen på aktern av brädan och simma in med nosen först? Brukade göra så på gamla sufer brädor 😛

Eller är det bara ta tag i masttoppen och börja ?

• tropic

Medlem
    9 juli, 2007 vid 22:24

@Tim.Eriksson 395958 wrote:

Om man allt förmodan måste simma in, tips?
    Ska man försöka lägga bommen på aktern av brädan och simma in med nosen först? Brukade göra så på gamla sufer brädor 😛

Eller är det bara ta tag i masttoppen och börja ?

Know that one. Svårare med korta brädor dock. Går ju iofs att sänka bommen, men balansen blir ändå klurig.

FLER TIPS

• karnan

Medlem
    10 juli, 2007 vid 06:50

@Tropic 395964 wrote:

FLER TIPS

Ett tips till sedan har jag nog tömt ut mina kunskaper: Om man tappar eller kör av fenan ute på sjön, kan man använda flytvästen eller hängselen som ett sorts drivankare. Man spänner då fast den i fotstropparna så att baksidan hamnar under brädan. Med denna anordning kan du hjälpligt segla in till land igen.

/Johan

• dr-masse

Medlem
    10 juli, 2007 vid 08:30
  • karnan

Medlem
    10 juli, 2007 vid 08:50

Tackar för det Doktorn!

/Johan

• kamaaina

Medlem
    10 juli, 2007 vid 13:51

Jag råkade ut för detta på GC för några år sedan.

Jag tog ett rep och band det runt förlängaren och sedan band jag fast det under mast foten (den del man fäster i brädan, dvs under skruven).. Det blev inte super, men fungerade att “slogga” in till stranden.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.