-
NÖDSIGNALER för vindsurfare!!!
Nu när tillbudet på Torö är färskt i minnet för alla föreslår jag ett enkelt nödsignalsystem som alla vindsurfare känner igen. Absolut ingen har något att förlora på att vi tillsammans kommer fram till några enkla signaler som alla ska kunna. Förra året drog vi inn en kille med bruten fot, igår fick någon axeln ur led på Torö och på Maui har jag varit med om flera tillbud där några enkla signaler hade hjälpt oerhört mycket. Lyckligtvis har det gått bra alla gånger, men en kall, regnig novemberdag med dålig sikt och ingen hörbarhet….
Att skrika är lönlöst och att bara ligga o driva påkallar knappast någon uppmärksamhet.
Jag föreslår att moderatorn klistrar denna tråd så att både erfarna vindsurfare och nybörjare kan ta del av den.
1. NÖDLÄGE. Tror den vedertagna signalen är att vifta med båda armarna fram o tillbaka över huvudet. Eller en arm om den andra inte funkar. Detta betyder att man är så pass skadad, utmattad, nedkyld eller har havererade delar att man absolut måste ha hjälp in. Kan ingen på stranden hjälpa till så ring 112.
2. ALLVARLIG SITUATION MEN UNDER KONTROLL. Jag är skadad eller har en havererad del men ska försöka ta mig tillbaka själv. Läget är under kontroll just nu. Vill dock att ni har lite koll på mig ifall jag inte lyckas själv. Finns det någon signal för detta, eller ska vi skapa en?
3. HJÄLP PÅ VÄG. Om man ligger o driver med bruten arm kan jag tänka mig att det vore extremt skönt att veta att de på land uppfattat min nödsignal och att hjälp är på väg. Att ha psyket i behåll är extremt viktigt för hur det slutar. Finns det någon signal för detta, eller ska vi skapa en?
4. Fler signaler??
När vi kommit fram till hur signalerna ska se ut kan jag illustrera dem och lägga in dem här.
Vad tror ni??
Log in to reply.