Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Noll Koll,Shapers och Designers

• Noll Koll,Shapers och Designers

Publicerad av anonym-anvandare på 23 januari, 2002 vid 12:38

Visst är det underligt när windsurfare följer
    brädmärke istället för shaper.
    Det visar blandannat att KP seglar bic men då
    ser närmare på aktern av hans brädor så
    visar det sig att Bill Foote som även shapar
    AHD:s standard vågbrädor shapar åt Kevin Prichard.
    Matt Pritchard seglar ju AHD.
    Sedan visar det sig ju ochså att F2 har en
    stjärnshaper vid namn Thommen som shapat
    slalombrädor åt Dunkerbeck.
    Just nu Shapar Thommen Maui Projekt
    linjen som liksom andra brädor av thommen
    fått lysande testresultat.
    Även då Dunkan seglade för F2 så hade han
    Carlos Sosa som vågshaper.
    Xantos serien i F2 har aldrig fått lysande resultat
    har shapats av Werner Gnigler som dock kom med en
    lovordad bräda F2 Air.
    Sedan visar det sig nu att JP har två
    shapers Werner Gnigler och Richard Greene.
    Vågshapsen som Greene gjort tillsammans
    med Jason Polakow verkar vara riktigt bra.
    Gnigler verkar dock ha fått fason på shapandet
    och får fram lovordade freestyle brädor.
    Vad som är lustigt är att då
    JP skapades så var Thommen shaper.
    Thommen stannade dock hos F2 då Neilpryde köpte JP av F2.
    Man kan ju nästan säga att nuvarande
    MauiProjekt motsvarar gamla JP.
    Så är det väl hos Fanatic Goya ochså
    Sebastian Wenzel har shapat dessa,
    men Fransisco Goya har även haft Sean Ordonez,Quatro som
    vågshaper.
    Finns en mängd sådana här exempel
    och på segelsidan är det ännu värre.

Willhem Blau som designat åt NP,designar Arrows.
    Pat Goodman som tidigare shapade lovordade
    Gaastra Heatwave och andra Gaastra Segel
    desingade åt NP 2001.
    Barry Spanier lämnade tillsammans med Prichard
    bröderna NP och började sy åt Gaastra.
    Nils Rosenblad,som blannat sytt Neilpryde NR,
    designade ett lovordat segel 94 tror jag
    och det var Tiga Wave.

Personligen följer jag hellre en
    serie som en bra shaper gör
    hellre än ett märke.

anonym-anvandare svarade 23 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    23 januari, 2002 vid 12:56

Personlig tycker jag det är imponerande då
    seglare vinner tävlingar med standardgrejor.
    Tony Garcia vann ju Aloha Classic 2001 med
    en standard RRD One vågbräda.
    Josh Angulo har ju tidigare seglat med standard RRD.

Scott Macercher Starboard är ju känd för
    att segla i världscuppen med standardbrädor.
    Duktig vågseglare är han allt vann
    världmästerskapen i wave år 2000 tror jag.

Annars säger inte världscuppen så mycket
    om brädmärken, måste ju titta vilka
    seglarna har som shaper.

Måste ju ha ganska mycket koll vad som händer bakom
    kulisserna för att få tag i de bra brädorna.
    Det är minst sagt en riktig härva.

• ola-h

Medlem
    23 januari, 2002 vid 13:22

Det är bara att acceptera att det är med vindsurfingbrädor som med slalomskidor och bilar. Det som proffsen kör har inte så mycket att göra med vad som kan köpas över disk.

Det mest flagranta exemplet är kanske Fransisco Goya som dels har Pro-model brädor i Fanaticprogrammet shapade av Sebastian Wenzel i Guincho men å andra sidan är delägare i Quatro på Maui och i praktiken kör på just Qautro (oftast shapade av Sean Ordonez). Jag har i och för sig hört att Goya i alla fall får brädor skickade till sig på från Portugal till maui för test, men det är väl så långt pro-modellandet går.

Dunkerbeck är ett annat skoj exempel. Det är ju känt att Thommen gör grymma vågbrädor och några av de mest väl mottagna standardvågisarna kommer från hans hyvel. Trots detta körde Dunkerbeck, som nämnts ovan, Carlos Sosa/Proof-vågisar under hela sin tid hos F2.

Jag läste nyligen en artikel om Nik Baker. Få, om någon, av hans vågbrädor var shapade av Naish-shapers (detta var under tiden Naish och Mistral samarbetade). Till exempel fanns ett par Richard Greene-brädor i programmet liksom någor Quatro, tror jag.

Branchen är full dylika shaper/seglar-mixningar. Jag är dock inte säker på att man kan dra så mycket slutsatser om någon viss shapers förträfflighet av detta. Jag tror mera att när det gäller vågridnign på toppnivå finns otroligt mycket smak inblandad. Efter en tillräckligt lång tid i vågorna och efter en viss nivå börjar man lägga in mer och mer stil i sin vågridning och får mer och mer specifika önskemål om hur brädan skall ligga i svängen etc. Ofta kan det handla om små skillnader som den normale vågseglaren aldrig skulle känna. En viss shaper kanske helt enkelt gör brädor på exakt det sättet en viss pro-seglare gillar. Dessutom kan det handla om kommunikation – efter ett tag med en viss hus-shaper lär man sig tala om vad man vill ha så han förstår. Slutligen kan det handla om närhet. Det är enklare att kunna gå över gatan och beställa nå’t nytt än att skicka mail eller brädor över halva jorden. Sedan måste ju den stackars vågseglaren ändå få in sponsorpengar och tar då det märke som betalar bäst. Underförstått får han givetvis segle på sina gamla brädor omlackade med de nya märkesdekalerna.

När det gäller att följa en shaper till ett annat märke kan det vara lite farligt. Min övertygelse är att det inte bara är shapern som bestämmer. Troligen tas strategiska och marknadsmässiga beslut först om vilken typ av brädor man skall göra. Sedan får shapern ”order” att göra en serie brädor enligt detta beslut. Det kan givetvis skilja en del mellan hur mycket ”makt” shaperna har mellen olika firmor, men jag tror inte shapern kan sätta igång tillverkning på precis vad han vill på särskilt många ställen. Å andra sidan kan man se en ganska klar skillnad på JP sen de bytte från Thommen till Greene, även om vissa karakteristika (kanalen) finns kvar. Frågan är då om detta beror på ny shaper eller ny ägare? Jag tycker nog hur som helst att Maui Project-brädorna är mycket mer lika 2000 JP än de nyare JP-linjerna är det.

Intressant ämne, det här. Jag skall försöka göra lite mer undersökningar när jag kommer till Maui. För övrigt har jag själv kört mycket på en blå Drops 8’3″ (253) som är Vidar Jensens gamla. Egentligen är det dock en 249cm Proof och har inga som helst likheter med originalet förutom lacken.

• s

Medlem
    23 januari, 2002 vid 14:57

Ytterligare en sak om shapers och promodels: Som sagt Bröderna Pritchard håller sig trogna shapern Bill Foot. Men på Kevins promodel hos BIC (som för övrigt har fått bra kritik) står det Tabou vilket betyder att det är en fransk shaper vars namn jag alltid glömmer (han heter i alla fall inte Bill Foot).

Promodells är sällan de brädor som pro-seglarna använder. Men det betyder inte på något sätt att en promodel är en dålig bräda. Att promodellen inte är den bräda som pro-seglarna seglar kanske är tur ibland i och med att pro-seglarna har en helt annan nivå på sin segling, de seglar också på exotiska platser med vågor och vind som vi sällan har tillfälle till.

Staffan

• anonym-anvandare

Medlem
    23 januari, 2002 vid 16:27

Jag tror han heter Fabien VollenWieder eller någonting som
    designar Bic Tabou och BIC promodels.
    Att motbevisa dig så ta fram 2001 tyska vågtest dvs Jan/Feb
    då ser du att Kevin Prichard seglar en Gul BIC men ser man närmare
    på aktern så finns det en liten omringad fot, det är
    Bill Foote som designat brädan.
    Bill Foote designade även AHD vågbräda 2001
    Om Kevin får tävlingsbrädor även av Fabian vet jag dock ej.
    Om BIC promodels står det att de är exacta replikor de
    är de säkert, men kanske BIC bara utvecklat dessa med
    Kevin och han signerar dem, men vem han
    har som favorit shaper vet väl bara kevin.

Fabian Vollenwieder har väl gjort endel bra brädor
    kom ju med Bic Saxo 95 eller nåt.
    Med Tabou fick ju BIC ett riktigt lyft.

• oscar

Medlem
    23 januari, 2002 vid 18:07

JP får ju bara sämre och sämre testresultat. I början var dom radikal shaper men ju större brädmärket blivit desto mer användarvänliga och snälla har shaperna blivit. Sånt kallas marknadsstrategi. Dvs locka kunder med ”probrädor” gör sedan snällare shapr för att tilltala den breda massan som lockats av att många duktiga kör på dem. Men man lockar inte längre de som vill ha något radikalt. Money rules!

• ola-h

Medlem
    23 januari, 2002 vid 18:58

Jag tror i och för sig inte JP är direkt dåliga, men jag håller med om att de nog inte är så radikala som de var. Dessutom har det kommit mycket annat radikalt. En ytterligar indikation på JP’s strategi är deras konsekventa ”fusk” med volymen. Årets brädor är till och med namngivna med volym ändå är det genomgående betydligt mer volym på brädorna än vad som sägs. 72:an har t.ex. 78 liter, en högst markant skillnad. ”Wow, min nya JP har bara 72 liter och måste vara superradikal men flyter ändå jättebra!”

• anonym-anvandare

Medlem
    23 januari, 2002 vid 19:54

Jag har hört att Bringdal är på gång med ett eget brädmärke, BB. Jag har sett honom segla med en BB-bräda på Hookipa för några veckor sedan och med BB-loggor i seglet, alltså inga RRD-loggor längre. Bräådan var trendigt gråmetallic och såg väldigt kort o fet ut, som verkar vara senaste trenden. Nu är det ju bredden och volymen som gäller, glöm längden, (ca 250).

Shaper okänd för mig. Tidigare har han ju seglat mycket med RRD och Quatro vad jag vet.

Är det någon annan som har läst eller hört något om detta?

Bringdal är ju extremt rutinerad och behärskar många olika seglingsdicipliner utom Freestyle. Cobrafabriken får väl ännu ett produktionsupplägg.

På Maui är det för övrigt många mycket duktiga seglare som seglar standard RRD-brädor.

”Surfpremiär i februari?”

• oscar

Medlem
    23 januari, 2002 vid 20:39

Ska det inte vara AB, det är vad jag hört iallafall. Mer kan jag inte säga…….

• s

Medlem
    24 januari, 2002 vid 07:22

Ledsen men jag tror inte du förstod vad jag menade.

På BIC:s promodel som säljs i butik och testas i b.l.a. Windsurf så har Tabou satt sin logga på tailen (Fabien Vollenweider). Men Kevin seglar Bill Foot, som vi alla vet och som du hittat ett bevis på.
    Alltså, promodellen är inte den som Kevin seglar, men därmed inte sagt att den är dålig! (Jag tror faktiskt inte att Tabou, som är en duktig shaper, skulle nedlåta sig att bara kopiera BIll Foot designen heller).

Staffan

• anonym-anvandare

Medlem
    24 januari, 2002 vid 12:10

Tidigare skrev jag att man kunde se
    Kevin Prichard segla en Bill Foote bräda
    på omslaget till Surf jan/feb 01, men
    det var på Tyska Surf okt -00, 2001:s freestyletest

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Noll Koll,Shapers och Designers

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.