Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › NO/Nyköping
-
NO/Nyköping
Publicerad av gammel-ippa på 20 juni, 2009 vid 15:20Onsdag blir bra på Örsbaken
gammel-ippa svarade 15 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
skulle ju vara kul att segla Nyköping, men kommer NO in där?
-
Brukar funka fint. Det är helt lä inne vid stranden, men ute vid revet brukar det vara bra. Det blir “navelsurf” första hundra meterna ut innan vinden börjar dra.
-
På ostliga vindar är det mest Strandstuviken där klubben har en egen liten remsa långt ut på udden. Åk mot stranstuviken och sedan är det skylltat när du börjar närma dig.
På väst varierar det men jag, Goos, Ippa och några till brukar föredra Skeppsvik nere vid nävekvarn. Kan bli riktigt hyggligt vid kuling. Inga riktiga rullande vågor dock men hyggliga hoppramper.
Finns lite andra alternativ också som “Kohagen” på nord, “potatisåkern” på väst/nordväst , Ljungholmen på Sydväst.
Problemet kan vara att veta vart folk drar då alla har olika favoriter. Strandstuviken brukar dock vara ett hyggligt säkert kort då man alltid får något sällskap där även på väst då det dock är plattvatten och byigt. -
NO brukar vara en av de bättre vindriktningar, brukar bli fina ramper. Undrar dock om det blir nog med vind idag….någon som ska försöka?
-
Jag kommer tyvärr inte ut idag, men det ser ut som det ligger på runt 8 m/s nu i alla fall.
-
äh va fasen, nu ökar det snabbt. Sticker ned om ca 30 minuter och hoppas på lite tropisk surf!
Klockan är nu 13:56, inte 11:56 som det står på konfen.
-
Bra val att åka ned till stranden, hygglig ostlig vind, dock rätt byigt. Sjöbrisen satt bra fart efter 14:00 och det blåste väl som mest ca 10 m/s i de finaste byarna. Fick även med hela familjen ned till stranden och min äldsta tjej (3 år) fick testa att bada med surfbräda för första gången! Hon gillade det skarpt :-).
Kanske blir det motsvarande förhållanden imorgon, ingen sensationssurf men bra fysträning och bra att hålla surfabstinensen under kontroll…..
-
Strandstuguviken bortom Örstignäs i nyköping.
N 58º 43.434′
E 017º 06.674′Vid Tallargrundet mitt i viken kör man ofta Speed då det är helt platt bakom revet.
Nyköping Surfklubb har strand med parkering endast för surfare 🙂
-
Fin idag igen, lite mer vind idag jämfört med igår. Och det bästa av allt……jag körde enbart i ett par Billabongs! Ingen våtdräkt, aldrig hänt för mig i sverige!! Nästan som att surfa utomlands 🙂
-
Bäst av allt? Näää, Det var väl att du fick med dig “frugan” 😉
Jo, det var en skööön dag.
Logga in för att svara.