Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Noobie som har några frågor…

• Noobie som har några frågor…

Publicerad av anonym-anvandare på 16 februari, 2005 vid 20:39

Tjenare
    Jag gick en kitekurs i slutet av sommaren o vart helt frälst i sporten. Lite senare köpte jag egen utrustning men kylan o vintern komm snabbare än jag planerat så det vart inte så mycket kitande… Längtar till våren. Men nu när det ligger 40cm pundersnö på sjön härhemma så kommer några frågor.
    Är det lättare att lära sig åka på snö? (Man sjunker ju lixom inte)
    Vilka vindar vågar man som nybörjare kita i med SS-fuel 15m2 på snö? (70kg)
    Är det nått speciellt man bör tänka på??
    mvh Per

cortex svarade 20 år sedan 18 Medlemmar · 35 Svar
  • 35 Svar
  • biorno

Medlem
    16 februari, 2005 vid 21:06

Det är lätter på snö då du som sagt inte sjunker samt att du förmodlígen är bättre på att åka snowboard/skidor än kiteboard. Tycker du ska gå ut så fort du ser att der rör sig lite i träden och testa så lär du dig snart hur mycket det ska blåsa för att det ska fungera. På våran hemmaspot la roxa så behöver det inte blåsa någonting men man kan ändå åka på något övernaturligt sätt så ge dig ut och prova så fort flaggorna rör på sig. Om du själv tycker ”fan, idag blåser det mýcket” så ska du nog vara inne med din 15 eller be någon mer rutinerad kitare att avgöra om det är tryggt att ge sig ut.

• mav

Medlem
    16 februari, 2005 vid 22:41

tjena Per,
    var håller du till? åk med några andra ut så du får de tips du behöver för att köra safe, land är hårdare än vatten… trust me. smirk.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    17 februari, 2005 vid 08:32

Som nybörjare räcker det med 2-4 meter men du behöver 5:e lina.
    Peter

• martent

Medlem
    17 februari, 2005 vid 10:42

Ingen kite får du upp i luften i 2 sek m alldeles för lite vind! minst 4-5 grin.gif

• cortex

Medlem
    17 februari, 2005 vid 11:19

Det finns mängder med kites du får upp i luften vid 2 m/s. Är snön hård och packad går det fint att köra så snart man får upp lite fart. Inte så kul iofs men jäkligt bra träning på kitehantering.

/Kaj(Tech)

• martent

Medlem
    17 februari, 2005 vid 11:55

jag vet inte hur det är med foils och grejer! Men jag kan lova dig att du inte kan använda någon tubkite i 2m det är aldelles för lite vind för att den ska orka lyfta! Du kan ju alltid köpa en vindmätare! smile.gif

• eklov

Medlem
    17 februari, 2005 vid 13:29

Svar till:

jag vet inte hur det är med foils och grejer! Men jag kan lova dig att du inte kan använda någon tubkite i 2m det är aldelles för lite vind för att den ska orka lyfta! Du kan ju alltid köpa en vindmätare! smile.gif

[/ QUOTE ]

jag håller med dig mårten… om nu kitesurf/skiing är en s k ”actionsport” då ska den inte utövas i 2m/s även om man kanske kan få upp en ”kite”(foil) i luften…

• brickan

Medlem
    17 februari, 2005 vid 14:15

Word grin.gif grin.gif grin.gif

• george_jung

Medlem
    17 februari, 2005 vid 14:40

det går inte att få upp nånting i luften i 2m/s de e ju fan vindstilla i princip. då får man åka eller dra igång kiten.

• luuddee

Medlem
    17 februari, 2005 vid 14:41

men om nån nu klarar det vill jag gärna se det. o det ska inte va nån jevla foil..

• george_jung

Medlem
    17 februari, 2005 vid 14:43

du menar sovsäck?

• luuddee

Medlem
    17 februari, 2005 vid 14:46

vettefan va ja menar men en sån där ful grajj vissa använder.. typ ica kass elelr nått

• george_jung

Medlem
    17 februari, 2005 vid 15:11

jaha typ en sån ful en jevel?

• luuddee

Medlem
    17 februari, 2005 vid 15:13

så här ser dom väl ut?

• walle

Medlem
    17 februari, 2005 vid 17:41

Svar till:

så här ser dom väl ut?

[/ QUOTE ]
    grin.gif grin.gif grin.gif cool.gif

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Noobie som har några frågor…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.