Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › NördAttack av JP.
-
NördAttack av JP.
Posted by grinchen on 31 januari, 2001 at 09:16Aloha,
The Formula governing body has just made 100cm boards obsolete by declaring the rule for next year will be 125cm’s (with a 100cm fin). It’s a race to see who’s 100cm board will be obsolete first.JP has just ditched it’s Formula board project following this announcement. Peter Thommen threw his hands in the air in disgust when I told him the new rule yesterday, as a board he spent 6 months developing the T-Rex that may well soon be obsolete. Production board companies will have difficulty recovering their costs if they can only offer a board to racers only for a period of 6 months, and so may well drop out of the production board arms race all together.
How do the people who govern Formula think competitors will be able to travel to races with a 125cm board? We’ll have to sail to the races, because I don’t even want to think about what it will cost and the extent of the damage we’ll incur taking these things on airplanes.
In my opinion, this was a very short sighted decision by the Formula governing association. I’m not a very negative guy for the record, but I find it hard to be positive about so many rule changes in such a short period of time…
Best regards, Kevin
Neilprydemaui
grinchen replied 23 years, 11 months ago 7 Members · 12 Replies -
12 Replies
-
Han har helt fel.
Dessa reglerna kommer inte att ändras på mycket länge. Att de skulle vara tvugna att byta brädor var sjätte månad är bara skitsnack.
Att det inte går att resa med en bräda som är 25cm bredare är också skitsnack, går en bräda av för att den är 25 cm längre än andra? Knappast.
125 cm kommer inte ändras på tre år. Garranterat. -
How do the people who govern Formula think competitors will be able to travel to races with a 125cm board?
Kan de har segelbåtsrace så kan man väl resa med en 125cm bräda, man hallå, stopp vart är vi på väg egentligen? Det är ju fan lika brett som en optimist..Skule inte förvåna mig om det kom en massa “surfare” iklädda i HenriLloyd och Musto kläder! Man kan ju lika gärna börja med 18-fotare eller nåt, det blir ju billigare än att byta bräda och segel varje halvår! -
Jo, men nog har han en poäng i att reglerna inte har varit särskilt tydliga hittills. Om jag var bräddesigner skulle jag oxå bli lite småsyrak när jag hade lagt ner en bra stund på att peta med en bräda i ett halvår utifrån “100 bred 70 fena” regler bara för att upptäcka lagom till lanseringen att det inte gäller längre.
På något vis känns det som om Formula riskerar att spela ut sin roll om man inte är försiktigare i framtiden. De första brädorna som kommit hade relevans för folk som inte tävlar (vilket de flesta ännu inte gör), exempelvis kan de flesta surfare ha en glädje av en Starboard 155. Men jag är mycket tveksam till om en 120 bred bräda med en 98 fena (fram med sjökortet!) har relevans för de flesta surfare. Även Formula, som ju skulle vara lite bredare och enklare, börjar bli väldigt specialiserat mot extrem lättvindsutrustning. Jag för min del skulle inte vilja hålla på och resa och dras med en sådan jättepjäs. För det är det. Och utvecklingen går löjligt fort just nu, brädorna hinner inte mer än att nudda vattnet för första gången så är de passé. Påminner oroväckande mycket om perioden 85-88 då en rasande utveckling på segel- och brädsidan slutade med att antalet vindsmurfare minskade dramatiskt, kan vara värt att ha i minnet för Formula-världen just nu.
Men det lugnar väl ner sig snart, någonstans går gränsen för när en bräda blir så bred att det hämmar farten för mycket. Frågan är bara var den gränsen går 😉
Men annars tycker jag verkligen att Formula är helt rätt och verkligen är en tävlingsklass med potential!
Surfa På!
-
Jo du har rätt om att det inte får bli för rörigt. Sedan får man ta sådana där kommentarer om att ha utvecklat en bräda i sex månader med ro. Sanningshalten är ganska liten…
Vet inte riktigt vad formula har haft för regler men det var väl 85cm 1999, 100,5 iår och då 125 cm 2001. Det kommer inte att bli 150 cm 2002.En freeride seglare har defentivt stort nöje av en 85cm bred bräda, men han kommer också ha det av en 105cm bred bräda. Skillnaden är mycket mindre än man tror. När en bräda utvecklas på bredden så märks skillnaden inte alls lika mycket som när man tex gick från 285 till först 295 och sedan till över 305.
Att segla med en 305:a i 13-15ms är livsfarligt, att segla samma vindstyrka med en 85 bred formula är rena slalomnöjet.Det är ingen som säger att alla kommer segla runt på en 125cm bred bräda på alla formula tävlingar. Den kommer säkert fungera utmärkt och lika lätt att kontrollera som dagens brädor men den kommer defentivt inte att gå lika snabbt när det blåser tex 12ms. De som väljer den absolut bredaste brädan kommer säkert att ha övertag i de tävlingar med mycket lättvind, men de kommer också att förlora lika mycket i de blåsiga tävlingarna.
De närmaste åren kommer vi ha ett spann på mellan 85-125, där man kan välja den bräda som passar ens vikt bäst, ens segel bäst, vindstatistiken bäst osv. Då slipper vi få en monoton entypsklass, reglerna är klara, men man har fortfarande chansen att välja! Mkt bra.Att JP drar sig ur har nog mest med “surfpolitik” att göra, iår gäller 100,5 så deras 95,100 är knappast omoderna. Att dom sedan får göra nya nästa år är knappast något nytt för surfbranschen.
Back to you.
-
Rättelse:
“85cm 2000, 100,5 iår och då 125 cm 2002. Det kommer inte att bli 150 cm 2003” -
Härligt med lite nya grepp. Jag ska till Pozo i maj då kan jag ju testa
på flyget,det är ju bara att packa mina 2 vågisar i bredd, fram med bubbel
plast och tejp 54+57=111.
Vem bryr sej igentligen om formula? Surfa istället när det blåser och köp
ett badmintonset på OK om ni har lite att göra när det inte blåser över 6.
gegga -
Dear All,
The new rules were decided at 125cm for width and 100cm for fin 2002 and plan not to be changed for at least 4 years. This was discussed and agreed. Hopefully this will be the way it stays for a while.
PHIL. McGAIN
-
Det är väll inte så otroligt att en bräda blir mer ömtålig när den blir bredare, givet ungefär samma tjocklek. Jag tror att många fetingbrädor kommer att uppleva detta utmattningsproblem. Jag såg en del tecken på detta föregående säsong på brädor runt 80-85 cm. Detta kan möjligen avhjälpas med kortare brädor.
/Jonas -
Jo visst kan det bli så, inte tal om det. Men det är knappast ett skäl att INTE tillverka brädor. Då har man tagit i lite i överkant.
Själv har jag inte sett några sådana problem i och för sig. -
Jag ser inte direkt varför en bredare bräda skulle bli ömtåligare. Kanske menar Kevin att det i praktiken blir mer problem för att dessa superbreda paket kommer “sticka ut” för mycket i lastrummet och behandlas mer omilt av flygpersonalen.
När det gäller ren brottstyrka (som kanske inte är det mest relevanta i detta sammanhang) bidrar större bredd till högre styrka, om än i mindre grad än större tjocklek.
Ett potentiellt problem är dock större fenor. Även med djupa boxar blir det otroliga belastningar på brädan. Tillverkarna borde titta på speciella förstärkningar som leder krafterna från fenan till där man har fötterna. Som det ser ut nu skulle jag gissa att man kan få problem med utmattat sandwichskum på vissa ställen som resultat av att brädans akter flexar i “vridled”. Det vore inte så jättesvårt att konstruera ett kraftupptagande “skelett” för att hantera dessa vridkrafter.
Ola H.
-
Aloha,
Jumped on the bandwagon and then jumped right off is what has happened. JP has cancelled the Formula project for 2001-2002.Best regards, Kevin
Log in to reply.