• Norge flytt

Publicerad av hellgren på 22 mars, 2006 vid 23:52

Tjena!

Nu har jag gått och fått ett jobb i Norge, Bergen mer exakt, som skall vara i 2 månader till att börja med. Men vilket dilemma det ställer till!

Jag har funderat fram och tillbaka på hur jag ska göra med mina surf grejjer. Min utrustning består av 4 segel, 2 brädor (varav den ena är för liten för en nybörjare som mig), en bom och 2 master. Ok! Så vad ska jag ta med mig och hur? Hör till saken gör väll också att jag antagligen kommer åka tåg hela vägen dit. Jag har lite olika ideér som jag har funderat på. Tänkte kolla om det var någon av er som hade nån input?

Idé nr1:

Köpa en dubbel bag med hjul. På så sätt får jag med mig lilla brädan, alla segel och allt sånt. Och sen köper jag mig en billig lite större bräda när jag väl är framme.
    Fördelar: Prylar med, kanske kan använda den på lokaltrafiken i norge för att ta mig till nått schysst spot och det borde inte vara omöjligt att få med på tåget.
    Nackdelar: Det kostar mig 2500 spänn för bagen, brädan jag får med mig har jag egentligen ingen glädje av och den är faktiskt inte specielt mycket värd (inget av mina prylar är, gammla grejjer)

Idé nr2:

Sälja av bägge brädorna, köpa mig en sån fin bag för segel, bom o master. Och sedan köpa mig en halv schysst bräda i Norge.
    Fördelar: Får med mig det mesta, bagen är MYCKET billigare än en dubbel och det borde absolut inte vara några problem att få med på tåget.
    Nackdelar: Måste hitta en ny bräda (kostar pengar), när jag väl har brädan så kommer jag fortfarnade stå med dilemmat att få den till stranden.

Idé nr3:

Sälja allt, sticka dit utan och sedan köpa på sig ett paket där.
    Fördelar: Kul med nya grejjer, slipper hålla på o mecka på tåget.
    Nackdelar: Dyrt och jobbigt att hitta bräda, bom, mast och segel till schyssta priser när man inte vet vart man ska leta, svårt att hinna kräna iväg mina grejjer (jag sticker den 3:e april) och jag ska ju kanske bara stanna där i 2 månader, sen står jag med problemet att jag ska hem igen.

Vad tror ni?

Ja jusst det, min budget ligger kanske kring 4000 + vad jag eventuellt får ut för utrustningen här hemma = inte mycket mer än nån tusing.

/Hellgren

PS. Om ni kom ända ner hit så vill jag också tacka för ert tålamod.. 🙂

pal-r svarade 18 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • _frippe_

Medlem
    23 mars, 2006 vid 06:49

Köp en bil för 4000 spänn och packa alla grejjorna på den. Då får du med dig allt och du kan transportera dig till surfställena när du väl är där. 😀

• robin

Medlem
    23 mars, 2006 vid 08:49

Har du körkort? Köp en bil!

• Oregistrerad

Gäst
    23 mars, 2006 vid 08:50

trenger du info om windsurf i bergen så sjekk ut http://www.bergen-windsurf.com

• lars_k

Medlem
    23 mars, 2006 vid 09:19

Grattis till jobbet!
    Kolla först om du trivs med jobbet och att bo i Bergen. 2 månader kan du väl vara utan surf? 😉
    Funkar allt bra, dra hem på semestern, köp en bil och packa in dina prylar! Tror inte att du klarar dej utan bil om du ska surfa runt Bergen.

• hellgren

Medlem
    23 mars, 2006 vid 14:06

Tackar för svaren, Jo visst skulle jag väll kunna köpa mig en billig bil. Men till att börja med är ju inte bilar enbart en engångs avgift. Likaså, hitta en bil för 4000 som du kan lita på hela vägen. Och det är ju inte så värst kul att köra hela bite själv. Det är ju en hel massa timmar. Har räknat lite och kommit fram till att det borde ta närmare 10 timmar dit, är jag helt ute och cyklar då?

Lars_K-> Jo visst kanske jag skulle klara mig utan surf i 2 månader. Men det är så tråkigt. Varje år tänker jag att i år ska jag minsann komma igång med surfandet ordentligt. Och varje år är det nya grejjer som kommer ivägen. Vist det är bara 2 månader, men vart ska jag sen? och hur länge? Och visst är det säkert svårt att ta sig utan bil, men utan bräda är det omöjligt. Vem vet, om dom norska surfarna är nått som dom svenska så kanske man kan hitta nån att dela bil med lite då och då i allafall.

Oregistrerad norrman -> Tack jag har sett den innan, jätte bra sida! Vet du möjligen om det finns nån annanstans att köpa begagnade prylar och sånt? Det finns ju en liten köp o sälj del där, men det är inte mycket.

/Hellgren

• jps

Medlem
    23 mars, 2006 vid 14:25

Klart du ska ha en billig bil!

10 timmar är ingenting. Pajjar bilen är det bara att köpa en ny(gammal) minst lika billigt 🙂

Funkade för mig i alla fall på den gamla goda studenttiden.

• hellgren

Medlem
    23 mars, 2006 vid 14:36
    JPS wrote:
    Klart du ska ha en billig bil!

10 timmar är ingenting. Pajjar bilen är det bara att köpa en ny(gammal) minst lika billigt 🙂

Funkade för mig i alla fall på den gamla goda studenttiden.

Hehe, jo jag vet. Jag brukar försöka få tag i nån skit bil till sommaren o sälja den på vintern. Men fan, den ska hålla hela vägen dit. Om den pajjar när jag väl är framme kan jag la bara köpa en annan. Men på dit resan är det värre.

/Hellgren

• hellgren

Medlem
    23 mars, 2006 vid 19:06

Ok, jag ger upp ni vinner 😉

Men då kastar jag nog hellre till några tusenlappar. Man borde väll kunna få nått som håller för säg 6000?
    Någon som har nått förslag? Köppte en 245:a förra året, dom är som packåsnor. Fick in all utrustning i bilen + lite till. Men dom är ju gamla, så naturligtvis föll den i bitar så fort jag kom upp på stora vägen. Finns det någon bil i liknande storlek som kan vara intressant? Fick lite fobi mot just den modellen, även om bagagen va grymm!

/Hellgren

• mr_johan

Medlem
    23 mars, 2006 vid 19:49

saab 9000 eller 900 är billiga, driftsäkra och stora, men dom rostar(=skrotas oftast pga rost och inte mekaniska problem).. Volvos kombimodeller är tyvärr relativt dyra. Jag skulle nog köpt en gammal 9000 med rost i dörrarna. fick lätt in min bräda i 900an jag hade innan och 9000 är ju större. 900an har ju dessutom dropplist så ett takräcke till den kostar ju nästan ingenting om man vill ha brädan på taket men 9000 är en bättre och modernarebil. go for saab

• hellgren

Medlem
    23 mars, 2006 vid 19:56

Allvar? Fick du in brädan i en saab? Byggde du om den helt och hållet då? 😉
    Har haft en 9000 en gång, skön bil. Men kolla man blocket så står den ju rätt mycket högre i pris än ex, 245:an. Men det är klart. Den är ju rätt fin 🙂

Tror du verkligen man får in en 125 liters + segel,mast och allt? Jag är skeptisk..

• Knatte

Gäst
    23 mars, 2006 vid 21:12
    hellgren wrote:
    Allvar? Fick du in brädan i en saab? Byggde du om den helt och hållet då? 😉
    Har haft en 9000 en gång, skön bil. Men kolla man blocket så står den ju rätt mycket högre i pris än ex, 245:an. Men det är klart. Den är ju rätt fin 🙂

Tror du verkligen man får in en 125 liters + segel,mast och allt? Jag är skeptisk..

Köper du en 3-dörrars Saab 900 och fäller passagerarsätet och baksätet, så lär du få en hela kittet där :smirk:
    Men 9000 är en bättre bil, utan tvekan. Takräcke finns hos mig att köpa om du skulle falla för en 9000… kanonbil och köper du en senare än -92, så har du mindre problemn med rost, då de galvade bättre från det årtalet.
    125 liter,det är väl längden och inte volymen som är problemet ?

Jag fick in en 260-270 cm bräda i min Saab 900 3-dörras förr. Det fixar du inte i en 9000, om du inte hittar en med fällbart passargerarsäte. Det vanliga passargerarsätet, kan du inte vinkla fram eller bak tillräckligt, för att få undan ryggstödet.

• pal-r

Medlem
    23 mars, 2006 vid 22:50

hva med en toyota/mazda/nissan e.l ? driftsikre bruktbiler som bruker lite bensin. det finnes en butikk i bergen som selger windsurf utstyr,base,det ligger en link til butikken på denne siden http://www.seasport.no en annen side med masse begagnat er http://www.windsurferen.no, men den brukes mye (mest) av oslo seilere. hva med å ta en liten tur langs vestkysten av norge når du er ferdig med jobben ? jæren/stavanger og lista litt lenger syd kan ha gode forhold for både plattvatten og vågseiling 🙂

• pal-r

Medlem
    23 mars, 2006 vid 23:14

det finnes faktisk et par butikker til i bergen når jeg tenker meg om.. http://www.bluedreams.no og http://www.naish.no

• styret

Medlem
    24 mars, 2006 vid 06:36

ska du köra själv så borde det funka med nästan vad som helst tycker man, bara det är combicupé, dvs combibaklucka och inte bara en liten fjutt.

i sydafrika körde olle och jag två vågkitt, en bräda och två segel var, i en mazda 323. helt utan problem inuti bilen. Skymde inte ens sikten. golf, nissan, toyota, ford, ja det finns nog många bilar i den storleken för en billig peng.

rimborobban körde hela sitt freestyekitt i en fiat uno när jag tänker efter. kan skuvade bort alla passagerarsäten, sen bodde han i den en ch en halv månad…

• Oregistrerad

Gäst
    24 mars, 2006 vid 06:53
    hellgren wrote:
    Tjena!

Nu har jag gått och fått ett jobb i Norge, Bergen mer exakt, som skall vara i 2 månader till att börja med. Men vilket dilemma det ställer till!

Jag har funderat fram och tillbaka på hur jag ska göra med mina surf grejjer. Min utrustning består av 4 segel, 2 brädor (varav den ena är för liten för en nybörjare som mig), en bom och 2 master. Ok! Så vad ska jag ta med mig och hur? Hör till saken gör väll också att jag antagligen kommer åka tåg hela vägen dit. Jag har lite olika ideér som jag har funderat på. Tänkte kolla om det var någon av er som hade nån input?

Idé nr1:

Köpa en dubbel bag med hjul. På så sätt får jag med mig lilla brädan, alla segel och allt sånt. Och sen köper jag mig en billig lite större bräda när jag väl är framme.
    Fördelar: Prylar med, kanske kan använda den på lokaltrafiken i norge för att ta mig till nått schysst spot och det borde inte vara omöjligt att få med på tåget.
    Nackdelar: Det kostar mig 2500 spänn för bagen, brädan jag får med mig har jag egentligen ingen glädje av och den är faktiskt inte specielt mycket värd (inget av mina prylar är, gammla grejjer)

Idé nr2:

Sälja av bägge brädorna, köpa mig en sån fin bag för segel, bom o master. Och sedan köpa mig en halv schysst bräda i Norge.
    Fördelar: Får med mig det mesta, bagen är MYCKET billigare än en dubbel och det borde absolut inte vara några problem att få med på tåget.
    Nackdelar: Måste hitta en ny bräda (kostar pengar), när jag väl har brädan så kommer jag fortfarnade stå med dilemmat att få den till stranden.

Idé nr3:

Sälja allt, sticka dit utan och sedan köpa på sig ett paket där.
    Fördelar: Kul med nya grejjer, slipper hålla på o mecka på tåget.
    Nackdelar: Dyrt och jobbigt att hitta bräda, bom, mast och segel till schyssta priser när man inte vet vart man ska leta, svårt att hinna kräna iväg mina grejjer (jag sticker den 3:e april) och jag ska ju kanske bara stanna där i 2 månader, sen står jag med problemet att jag ska hem igen.

Vad tror ni?

Ja jusst det, min budget ligger kanske kring 4000 + vad jag eventuellt får ut för utrustningen här hemma = inte mycket mer än nån tusing.

/Hellgren

PS. Om ni kom ända ner hit så vill jag också tacka för ert tålamod.. 🙂

Jag vet att Norge har lustiga regler angående om man jobbar i där.
    Hade en polare som jobbade där mer än sex månader och då var han tvungen att regga bilen i Norge. Och han hade inte råd med det för det var en oherrans massa pengar.
    Har för mig att dom skulle ha nybilsinförselskatt m.m
    Så ett råd kolla upp detta så du inte får en taskig överaskning.
    M.V.H
    Carbone/Styrets pappa

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.