Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Normalvågis eller stubbie

• Normalvågis eller stubbie

Publicerad av anonym-anvandare på 25 januari, 2005 vid 07:41

Vilka för och nackdelar finns det med dessa två brädtyper.
    När kör man stubbie och när kör man original wave?

Funderar på en DaCurve eller en PocketWave!

mawione svarade 19 år, 9 månader sedan 21 Medlemmar · 53 Svar
  • 53 Svar
  • lars_k

Medlem
    25 januari, 2005 vid 07:55

Ju mer sidvind och tryck i vågen, desto bättre funkar vågridningen med en original wave.
    Stubbyn funkar å sin sida bättre till onshore, sega vågor och hopp. Dvs typiska Sverigeförhållanden.
    I vågridningan handlar det mycket om att inte tappa fart innan cutbacken. Stubbyns bredare häck ser till att du behåller farten bättre.
    Dock ligger originalen bättre i “skäret” i en bottensväng med hög fart och tryck.

• imported_borje

Medlem
    25 januari, 2005 vid 10:28

Är inte de traditionella bättre vad det gäller hopp? Det har jag för mig iallafall.

• lars_k

Medlem
    25 januari, 2005 vid 10:53

Om jag jämföra mina brädor som ger stubbyn bättre avstamp och den korta nosen fladdrar mindre i vinden. Den känns mkt kompaktare i luften. Den bredare häcken gör också att man snabbare planar upp och accar efter landningen.

• calle_b

Medlem
    25 januari, 2005 vid 10:53

knubbissarna hoppar bättre. Brädden hjälper till att utnyttja vågen och inte sjunka igenom utan verkligen poppa ifrån.

Vad bredden gör för skillnad under vanliga hopp vet jag inte, men eftersom den här typen av brädor också är kortare (230) så ska dom vara lättare att loopa.

ha d gött

• _frippe_

Medlem
    25 januari, 2005 vid 10:54

Det finns ett bra test av vågbrädor i nya Boards. Dom går igenom skillnader, fördelar/nackdelar osv på ett rätt genomarbetat sätt. Dom kom fram till att det inte är så lätt som att bara dela in brädorna i stubbisar och gamla vanliga vågbrädor, utan det finns även (inte helt oväntat) många varianter där imellan. Hur som helst kan jag rekommendera att läsa det testet.

• anonym-anvandare

Medlem
    25 januari, 2005 vid 11:19

Är det januarinumret av Boards

• ola-h

Medlem
    25 januari, 2005 vid 12:30

Aha, här kommer min favoritfråga. Jag kan nog skriva ett par sidor om detta, men skall bespara er det. Istället kan ni läsa senaste BOARDS som (som någon skrev nedan) innehåller mycket tänkvärda åsikter. Det mesta (men inte riktigt allt) håller jag med om. I den nya tidningen WindSurfinEurope planerar vi för övrigt en artikel med litie testinslag, men det blir nog inte nu i första numret utan kanske i andra.

De viktigast principerna när det gäller stubbies respektive klassiska vågisar är följande:
    1. Det finns grymt många olika varianter på Stubbies. EVO är en utpräglad vågridningsbräda, JP RWW har mer freestylevågkänsla i sig, RRD är också våginriktad, men svänger på ett helt annan sätt än EVOs. Mistral är enligt Boards ytterligare en annan variant (men den finns bara i stor modell). Naish och Angulo har varken jag eller Boards provat, men jag gissar att även dessa har sina egna unika karakteristiker. Så, leter du stubbie så bör du verkligen fundera på vad du vill ha ut av brädan innan köp. Klassiska vågisar är också sinsemellan olika, mne trots allt något mer homogena än de korta breda.

2. Stubbisarna är (i allmänhet) enklare att få att funka i effektivt vågridningen i sega vågor, cross on mm och kan därmed vara bra brädor att utvecklas på. Vissa av dem, t ex EVOn som jag känner bäst till, klarar dock vilka förhållanden som helst, även snabba stora vågor. Dock blir EVOn mer krävande desto snabbare förhållandena är. På samma sätt är en modern klassisk vågbräda grymt allround och kan fås att rippa stenhårt i alla typer av vågor och vindar. Precis som en EVO blir krävande när det är snabbt är dock en klassisk bräda mer krävande om den skall gå riktigt bra i långsamma förhållanden. Med “krävande” menar jag inte svårseglad, eller att brädan är en kompromiss. Snarare att det krävs en mer precis teknik för att få brädan att funka.

3. Med punkt 2 i bakhuvudet så är det, för en duktig seglare, en smaksak och en stilfråga vilken brädtyp man vill ha. Man kan argumentera för att ha en bräda av var typ, en stubbie för lättvind och små vågor och en klassiker för den omvända. Många har det så, men jag skulle säga att det är bättre att välja. Möjligen kan man om man gillar klassiska brädor ha en stubbie för vissa extrema lättvindsförhållanden med halvbra vågor, men att huvudsakligen segla stubbie och sedan ha en klassikar för semestern aller de bra dagarna tror jag egentligen inte på. När man utvecklas som seglare sker dock detta till viss del ihop med materialet man kör. Därför är kan det vara osmart att ha för stor variation. Man vill ju vara inkörd på materialet till de bra dagarna. Att just dessa dagar köra något man inte vanligtvis tror jag inte är bra. Så, gillar man stubbiekänslan – varför inte ha en stubbie som klarar alla förhållanden.

4. Brädor i allmänhet och stubies i synnerhet kan trimmas väldigt mycket med olika storlekar och typer av fenor. på en EVO kan man t ex öka onshorepotentialen (höjdtagning, planing mm) mycket genom att välja en annorlunda fena.

När det gäller Tabou så tycker jag efter att ha seglat EVO sedan juni 2003 att Tabou Pocket 78 känns väldigt lik fast inte lika bra. Eftersom jag är sponsrad av Starboard får du tolka mitt uttalande som du vill. Jag brukar inte “dissa” andra brädor (och jag dissar inte Pocketen heller, även den är en schysst bräda somjag skulle kunna tänka mig at köra) men i detta fallet tycker jag ändå att ja med hedern i behåll kan säga detta. Om du läser Boards så tror jag att du kan ana samma slutsats. Om du vill ha mer kött på benen om detta kan du fråga igen, eller söka på forumet. Jag skrev något om det i mitten på hösten när jag testade Taboun m.fl. Om du köper Taboun kommer du säkert bli nöjd, men har du möjlighet att testa både EVO och Tabou före, så skulle jag göra det.

Det blev några rader ändå…

• anonym-anvandare

Medlem
    25 januari, 2005 vid 13:11

Fan, Ola H.

Du har nu fått mig att börja fundera ordentligt.

Har du bara EVO:n just nu?
    Har du seglat Acid:en (04 el. 05) i sverige (dvs halvtaskiga förh), hur känns den då?
    Acid-brädan är något kortare och bredare än förra året, kommentar?

/Beslutsångest

• ola-h

Medlem
    25 januari, 2005 vid 13:45

Jag har en Acid 74 2005 också. Jag har också haft Acid 62 (2004) samt andra Aicd:ar tidigare. Min första EVO (74) fick jag i juni 2003, sedan har jag haft en till 74 och en 70 (2004) samt nu en 70 och 62 (2005).

Först kan jag säga att innan EVO-tiden så var den gamla (2003) Acid 70 min absoluta favvis för svenska förhållanden. Jag tror egentligen att den fortfarande är min favorit-shape bland klassiska brädor (förutom att den var lite stor). Med en rätt parallell outline och förhållandevis bred tail så klarade den tryck på railen även i sega cross-onshoreförhållanden. Acid 62 gillade jag inte riktigt lika mycket. Det är en annan slags shape, med mer v, bland annat. Braädan var snabb och, tyckte jag, planade tidigt och var helt OK att segla på, men den låg helt enkelt inte i svängen som jag ville.

Acid 74 2004 är en delvis ny shape (Per Andersson) och jag har inte seglat den tillräckligt mycket för att säga bu eller bä om den. Jag har doch tagit ut den en del och jämfört med EVOn. När man “buter tillbaka” på det sättet så känns det väldigt skumt. Trots att Acid74:an har blivit kortare, nu 242, så känns den väldigt stor och stampig rakt fram, speciellt om det är mycket vind. Det känns också som vinden tar tag i den mer och som om brädan är mer orolig i vattnet. Denna känsla minskade dock efter ett par vändor, men det är intressant att notera att precis som en EVO kanske känns “konstig” först, så kan en “vanlig” bräda också kännas konstig. Det hela handlar om referenser, det finns inga absoluta normer som säger vad som är normalt.

I vågridningen så gick Aciden riktigt bra. Det var i Varberg, och inte så stora vågor (en av dagarna jag testade var den dagen som finns på MCs film (fast då kör jag EVO 62:an)). Min känsla var att det gick att få Aciden att gå rätt bra. Vågridningen upplevls lite trögare, skulle jag säga. Brädan går visserligen in i sväng och kant-kant snabbare, men det blir liksom mer att vrida runt. Detta motsvarar ungefär det jag kände om EVO74:an när den kom (fast tvärtom då) så det är nog “sant”, dvs inte bara en “konstig känsla” som när det gäller raktframseglingen. Man kan sedan gå in på detaljer i hur de bägger brädorna svänger, men det blir lite naveskåderi (dvs jag förstår det själv, em det är inte säkert jag kan förklara för någonannan så att den personen förstår). Möjligen kan man säga att Aciden kräver mer finess för att funka i dessa förhållanden, och mer kraft om man vill trycka till den och gå lite vertikalt. EVOn går vertikalt i stort sätt av sig själv, men istället behövs kanske lite mer kraft för att hålla den i ett längre skär.

Mackan (Surfers Paradise) var stokad på RRD Swallow tidigare i höstas, men så vitt jag vet kör han nu mest på klassiska HardCore (som han älskar). Jag har för mig att jag hörde att han inte riktigt fick Swallowen att funka som han ville (obd: hörsägensvarning på detta). Mackan rippar ju i alla förhållanden och det är (i så fall) ett bevis på att en del seglare helt enkelt gillar den klassiska känslan.

Acid 74 är lite bredare och kortare 2005 än 2004 det tror jag inte direkt spelar så stor roll. Då gör det nog mer skillnaed att det är en annan bottenform. Acid 70 däremot, är en mycket mer annorlunda bräda. Jag har inte kört den , men enligt Per är den utvecklad ut EVO 70 för att vara en klassisk bräda med lite av fördelarna från EVOn inbyggda. För mig gör det snarare att jag inte blir så sugen på den eftersom jag ju redan gillar EVOn (jag skulle vara betydligt mer sugen på att testa omvändningen, en 52cm bred bräda med i övrigt exakt samma shape som EVO 70). För andra seglare kanske dock 2005 Acid 70 är helrätt. Enligt Per så har den samms typ av flyt i vågorna som EVO70 fast den inte är lika slashig. Istället hanterar den fart lite bättre. Det kanske kan vara något.

Min Acid 74 blir väl till salu när jag testat den lite mer också. Jag har den egentligen bara för testning (typ som referens, just för att kunna göra jämförelser som de ovan).

• anonym-anvandare

Medlem
    25 januari, 2005 vid 13:49

Går i samma tankar själv, stubbie eller klassiker. Tänkte ju ha min till Torö, Gotland och utomlands. När man läser Boards så verkar det som att Fanatic New Wave är vinnaren, dock var det väldigt jämnt! Beror ju som sagt på var man kommer att köra mest. Det känns som att man måste prova både en Evo (typ) och en New Wave (typ) innan man köper, hur man nu ska få till det.

Irie Man

• anonym-anvandare

Medlem
    25 januari, 2005 vid 13:59

Tycker du alltså att Acid 74 kan kännas stor i mycket vind:

Citat:
    “Trots att Acid74:an har blivit kortare, nu 242, så känns den väldigt stor och stampig rakt fram, speciellt om det är mycket vind”

Trodde att det skulle vara tvärtom… Men då jämför jag alltså med EVO74:an
    /Fortfarande beslutsångest

• ola-h

Medlem
    25 januari, 2005 vid 14:11

Alltså, det jag försökte säga är att en bräda kan kännas “annorlunda” på många olika sätt. Visserligen är Acid 74:an en storlek större än vad jag normalt skulle välja när det gäller den typen av brädor, men det var ändå inte så att den inte gick att kontrollera. Det är mer så att man får känslan av att brädan är lång och att man liksom inte “står på hela brädan”, nosen är ute och gungar långt där framme. Återigen, en känsla som försvinner efter ett tag.

Rent objektivt är det nog svårt att säge vilken bräda som funkar bäst i mycket vind, i allla fall mellan Acid 74 och EVO 70 (som nog är den mest relevanta jämförelsen). Aciden ligger säkert mer stabilt på kant om man ligger och speedar nedför en våg (uppåt i vind). EVOn är lite skatigare, men å andra sidan väldigt förlåtande och mjuk.

• s

Medlem
    25 januari, 2005 vid 15:52

Svar till:

Vilka för och nackdelar finns det med dessa två brädtyper.
    När kör man stubbie och när kör man original wave?

Funderar på en DaCurve eller en PocketWave!

[/ QUOTE ]

Om du funderar på dessa två brädor är det ingen tvekan!!! Jag har seglat dem båda (faktiskt samam dag som jag testade Evo 70) och jag kan direkt säga att DaCurve är så otroligt, jäkla, superskön!!! Detta är absolut en favorit bland vågbrädorna jag seglat senaste åren! Så det är ingen tvekan – KÖP! KÖP!!!

I motsats mot Ola så vågar jag dissa brädor! Jag dissar Pocketwaven! (Trots att min sponsor säljer dem! Men de säljer ju också min Tabou favorit – DaCurve! Så de blir väl nöjda om de säljer brädor som köparna blir nöjda med! Jag själv seglar för övrigt F2 – så jag är inte helt partisk i dessa utlåtanden även om det är samma agentur som säljer dessa).

Men kom ihåg att det är JAG som testat dessa. Inte du eller någon annan, så det är mina åsikter efter den kunskap som jag besitter (eller inte ;-). Och det var med 5.0 i Läjet en dag då det i och för sig var väldigt jämna och fina förhållanden, men det är bara under dessa förhållanden jag testat dem. Och jag själv gillar snabb segling (både i hopp och vågridning) och är lite tyngre än de flesta (83kg).

Men i alla fall – alla infallsvinklar är väl bra om man skall köpa bräda. Men läs kritiskt, som alltid. Så här får du en förhandstitt på vad som kommer på surfdagboken.se:s utökade sida under våren:

TABOU DACURVE 79

BRÄDA : Tabou DaCurve 79
    ÅRSMODELL : 2005
    MÅTT : cm x cm, 79liter.
    TILLBEHÖR : 21cm vågfena med relativt stor yta.
    SHAPE : En klassisk vågshape med rundade kanter fram som övergår i tucked-under för att avslutas skarpt i tailen. Rocker hela vägen med ett svagt V i tailen.
    ÖVRIGA DETALJER : Väldigt läcker grafik med lättklädda damer i profil! Fotstropparna är justerbara i bredd med något nytt patenterat system. Bra justeringsmöjligheter men de är väl mjuka enligt mitt tycke. Footpadsen är sköna, tjocka med dualdensity.

TESTAT AV : Staffan
    TESTFÖRHÅLLANDEN : Sideonshore i Läjet, 1-2m vågor.
    TESTSEGEL : 5.0kvm Arrows Impact 2004
    FENA : Levereras med 22cm vågfena men jag testade även med en 21cm Pro-Limit Teamwave

UPPLEVELSE PÅ VATTNET :
    Mumma!!! Detta är en riktig goding! Jag trivdes omedelbart på denna bräda, passar helt klart min seglingsstil! Den är snabb, känns livlig under fötterna och ger mycket känsla tillbaka till seglaren. Det känns som att man kan fläska på hur mycket som helst med denna under fötterna! Helt underbar att hoppa med! Farten och greppet uppför vågen är perfekt för riktigt höga luftsprång!
    Eftersom den är så livlig så kan man tro att den blir svår att få grepp med i bottensvängen, men man kan verkligen kasta in denna bräda i frontsideridning och den greppar med förtroende i både långa och korta svängar! Och den störs heller inte nämnvärt av att det inte är perfekta vågor i Sverige, den sväljer choppigt vatten utan att protestera.
    Att göra en cutback på vitvatten är heller inga problem, den poppar upp på vitvattnet utan en tendens att vilja gräva fast. Och den suger sig fast i cutbacken utan att släppa greppet, även då man pressar den. Super!

SLUTSATS :
    En superlyckad bräda utan svagheter! Du blir en bättre seglare med denna under fötterna! Hehe…!! Inget negativt alls vad jag kan känna efter en timma med bra drag med 5.0:an i Läjet. Skulle väl möjligen kunna vara att den sjunker genom lite snabbare än sin bredare och oroligare syster, Pocketwaven. Men denna bräda är så mycket bättre på allt annat så det är ingen diskussion om vilken bräda man skall välja. Rekommenderas varmt till alla hardcore vågseglare! En favorit!

Jag testade även den mindre DaCurve 73, men den kändes för liten för mig. Till en mindre seglare i starkare vindar är säkert den riktigt, riktigt bra!

TABOU POCKETWAVE

BRÄDA : Tabou Pocketwave 78
    ÅRSMODELL : 2005
    MÅTT : cm x cm, 78liter.
    TILLBEHÖR : 20cm vågfena (US-box) med relativt stor yta.
    SHAPE : Då vi klämde på den konstaterade vi att den var väldigt lik Starboard Evo 74 (2004). Det såg nästan ut som Tabou hade mallat Evon – men det får vi väl tro att de inte gjort.
    ÖVRIGA DETALJER : Snygg grafik! Fotstropparna är justerbara i bredd med något nytt patenterat system. Bra justeringsmöjligheter men de är väl mjuka enligt mitt tycke. Footpadsen är sköna, tjocka med dualdensity.

TESTAT AV : Staffan
    TESTFÖRHÅLLANDEN : Sideonshore i Läjet, 1-2m vågor.
    TESTSEGEL : 5.0kvm Arrows Impact 2004
    FENA : Levereras med 20cm vågfena men jag testade även med en 21cm Pro-Limit Teamwave

UPPLEVELSE PÅ VATTNET :
    Jag testade Starboard Evo 70 samt RRD Waveswallow 78 samma dag och Pocketwaven är absolut den oroligaste av dessa tre. RRD:n är dess motpol!
    Tabou Pocketwave ligger högt i vattnet och är näst intill vinglig i sitt beteende. Vid vågridningen får man passa den noga för att få ner kanten och få greppet i bottensvängen, speciellt om man vill rida den med hela railen i med lite högre fart. Den passar dock bäst att rida i lägre fart och med bakfotsstyrning. Väl i svängen är den kvick och tack vare den bredare tailen har den ett fint flyt upp på vågtoppen, inga problem att ta av på en arial. Men vid cutbacks så hade den svårt att hålla kvar greppet och fenan släppte ofta greppet vilket gjorde att man slajdade nerför vågen. Allt detta har troligen med att den är så orolig och ligger högt i vattnet.

På vägen ut la jag först märke till att brädan ville tippa över (den korta) nosen precis då jag fick drag i seglet och skulle upp i planing. Den har ett relativt kraftigt scoop vilket jag tror kan bidra till denna känsla. Detta var dock en vanesak och då jag fått till balansen mellan fötterna stack den iväg fint i planing. Den kändes snabb men orolig under fötterna. Avstampet om man får en fin ramp var inga problem då den har en relativt bred tail, så man har en ordentlig yta att stampa av med då man skall hoppa. Däremot så upplevde jag den lite jobbigare om det var onshore och jag var tvungen att carva upp mot vågen för att få avstamp. Eftersom brädan ligger högt i vattnet, är orolig och har ganska bulliga kanter så är det inte helt lätt att få ner all kraft i kanten utan att den släpper. Speciellt om du har hög fart och gott drag i seglet. Bara liiiite irriterande om man vill fläska på med full fart!
    Jag får också erkänna att jag hade lite problem i landningarna med den breda nosen. Det var flera bakåtloopar som jag trodde jag skulle ställa ner perfekt där den breda nosen med dess platta bottenshape gjorde att den helt enkelt slant iväg. Jag hade svårt att få ner brädan i vattnet på ett tryggt sätt.

SLUTSATS :
    Som ni märker är jag inte överförtjust i denna bräda. Men det fanns andra som testade den samma dag som gillade den skarpt, speciellt de som normalt seglade mest freestyle och inte seglat så mycket våg. Och den är ju som en liten freestyle, kort och bred. Jag tror att seglare som mest seglar små vågor och hemma i Sverige kan få ut mycket av denna bräda med lite mer tillvänjning än denna timma jag spenderade på brädan, om ni däremot vill segla större vågor med mer fart skulle jag inte rekommendera att ni köper denna, då är Tabou DaCurve ett mycket bättre alternativ. För det är en riktigt, riktigt skön bräda! Pocketwaven känns dock inte klar i sin shape utan mest som den är framtagen för att Tabou skall ha en kompakt vågis att erbjuda sina kunder då detta just nu är det hetaste man kan segla på. Men de lyckas inte riktigt med konceptet – i år…

Inte så mycket att tveka på va?
    Du kan kolla runt bland tidningarnas tester också, där får DaCurve toppbetyg och rekommenderas starkt. Så det är inte bara jag som gillar den… Men när du läser mina utlåtanden – kom ihåg att det är MINA utlåtanden. Någon annan kan mycket väl tycka annat. Speciellt om man seglar in sig på brädorna.

Om du däremot vill köpa en Evo så är det en helt annan sak. Jag testade Evo70 samma dag som Tabou brädorna, och den har inte alls samma karaktär som Pocketwaven! Likadant med RRD Waveswallow. Då alla seglades under samma dag hann jag inte djuptesta dem, men direkt kunde jag känna att trots att dessa brädor marknadsförs inom samma segment är de väldigt olika!

Har inte skrivit klart utlåtandet på Evon än.

/Staffan

• _frippe_

Medlem
    25 januari, 2005 vid 17:28

Svar till:

Är det januarinumret av Boards

[/ QUOTE ]
    Yes (Jan/feb).

• lars_k

Medlem
    25 januari, 2005 vid 18:05

Känner igen mej precis när jag började köra min AW55:
    -kändes som att den tippade framåt
    -dåligt grepp i bottensvängen (hade mkt spinouts…)
    -vill helst bakfotsstyra
    -allmänt orolig
    har tagit mej en säs att lista ut brädan. Nu tycker jag den är guld. Det GÅR att raila den med framfoten, med rätt viktfördelning/känsla/skotning spinner den inte. Den oroliga känslan har mer övergått i go livlighet. Hoppen är hur sköna som helst. Riktigt kompakt i luften.
    Man ska nog inte döma ut en bräda efter en timme, särskilt en typ man inte är van vid. Att vänja sej vid en stubby tar tid… Och har man köpt en bräda ska man nog minst ge den ett par säsonger.
    Ska bli intressant att se vad du tyckte om de andra stubbisarna du testade.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Normalvågis eller stubbie

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.