Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Normalvågis eller stubbie
-
Svar till:
Ska bli intressant att se vad du tyckte om de andra stubbisarna du testade.
[/ QUOTE ]
Väldigt stor skillnad. Evon trivdes jag på direkt kan jag säga. Så det är inte konceptet jag är emot även om jag fortfarande inte tror att det kan ersätta den normala vågbrädan helt. Men en stybby som mellanbräda och en vanlig vågis som hårdvinds-/storvågsbräda + en stor freestyle. Det vore mumma.
Det är som jag skrev också – man seglar in sig på sin bräda så det är inte säkert att man efter en säsong tycker samma sak som efter en timma. Men får man tillfället att testa och välja mellan olika brädor så kan man ju välja den som känns bäst från början…. Och så kan man ju vara lite kräsen, eller hur
/Staffan
-
Aha. OK då är vi överens. =)
Har man möjlighet att snabbtesta ett antal brädor gör man säkert rätt aven i det långa loppet om man väljer den som känns bäst direkt.
Jag kör 112 l freestyle + 75 l stubby + 73 l vanlig vågis. Tycker det ger en perfekt bredd. Dock börjar jag lite smått ifrågasätta 73 litarn. Men den blir ju perfekt för resor till de snabba och stora vågorna, och den är riktigt go de bra dagarna här hemma. Ska ägna säs 05 till att fortsätta nöta in mej på mina brädor.
Men mkt brädor att släpa upp och ner från lägenheten blir det… -
Svar till:
Men mkt brädor att släpa upp och ner från lägenheten blir det…
[/ QUOTE ]
Och det är därför jag begränsat mig vid två – för de går in i bussen och jag slipper släpa!
/Staffan
-
Just det…. den där 3:e brädan har jag funderat på också men då i en annan storlek än Lars_K’s 3:e.
Funderar på om en 90l skulle passa in mellan 111’an och 80’an. Måste ta och testa den storleken i Apel/Lejet i vår tror jag. Problemet uppstår när vi kommer hem från Maui och “hon” skall skaffa sin första vågis. 5 brädor i familjen blir ju lite jobbigt rent platsmässigt. (Om de inte BARA står i hallen som hemma hos Adde förståss) Fast en AmiGu 7’8″ tar ju inte så stor plats….7’8″Samsas om en 75 litare skulle väl inte gå att genomföra praktiskt skulle jag tro eller vad tror ni?
-
Jag tror faktiskt inte på att samsas vad gäller brädor. Speciellt inte om man gör det i syfte att få till “mellanstorlekar”. Tror känslan ofta blir att den ena tar det optimala och den andra det näst bästa. Och vem vill det???
Har man sina egna brädor (även om det bara är två) så känns det ändå att man alltid tar vad som funkar bäst, utifrån vind och sin egen utrustning. Framförallt blir det inget snack vid resor på varsitt håll.…och deifinitivt mindre snack när det plötsligt sitter fast en mast i nosen, eller en fot i däcket…
-
Att testa en 90’a ser jag mera till att börja med som ett test om det är den storleken som är bättre för mig i de förhållanden jag kör mest dvs Apel/Lejet. Det är alltid kul att köra nya ställen och att resa men mest seglar man ändå hemma.
-
Hade så gott som bestämt mig för en stubbie och satt mest och funderade på om det skulle bli en Evo eller en Tabou Pocket Wave. Men efter att ha läst Boards senaste test känner jag att jag måste fundera lite till.
Jag vill direkt säga att detta är mina synpunkter och tolkningar givetvis med en hel del influenser av testet. Jag har vågseglat ett antal år, älskar vågor och tycker att det bästa med seglingen är letandet efter ”the ride” och känna att det är vågen som driver. Jag är å andra sidan ingen expert så min kunskap och erfarenhet må vara begränsad. Så – rätta mig gärna om jag har fel eller om ni som vet bättre tycker annorlunda – det är ju det som är så jäkla bra med konfen!
Min enda ambition är att ha kul på vattnet – inte vinna tävlingar eller ragga spons etc! Jag antar att många av de som går och funderar i mina banor håller ungefär samma nivå som jag därför kan kanske diskussionen ändå vara intressant.
Boards lovordar dock till viss del fortfarande de klassiska vågbrädorna, de är snabbare, rappare och därmed också generellt bättre ”jumpers”. Jag har dock så gott som bestämt mig för en stubbie då jag gillar ”nyheter”, då de enligt de lite mer erfarna ”testarna” här på konfen ska fungera bra för svenska förhållanden och då det känns jäkligt smidigt att ha en bräda som bara är runt 2,30 lång!
Problemet är dock att Boards även kom fram till att det inte bara finns klassiker och Stubbisar utan att det finns många olika typer av stubbisar.
Som vågridare i onshoreförhållanden var Evo en solklar favorit och stubbisarna fick överlag goda betyg för att behålla flytet vid vågridning. Evon verkar enligt Boards varra en underbar vågridare!
Samtidigt så är ju seglingen här hemma i Sverige så mycket mer än enbart vågridning. Tyvärr så har vi ju inte samma cleana sets som rullar in vid våra kuster. Åtminstone för mig handlar det här hemma en hel del om bump´n jump och viljan att med god fart hitta de feta hoppen, att med skaplig bekvämlighet och speed kunna ta mig utanför ”skummet” och kunna ta höjd så att jag med lätthet kan hålla linjen och hitta de bästa vågorna och ramperna.
Då varken Pocken Waven eller Evon enligt Boards är några höjdtagningsmaskiner känns det inte längre lika rätt att satsa på dem??! Kanske kan man kompensera det med god teknik eller är det generellt svårt? Någon som vet och har testat lite olika brädor svara gärna! Ni som testat –tycker ni fortfarande att Evon är tillräckligt generell för att ge glädje åt mer än bara vågridning??!
De brädor som verkade något mer allround var JP RealWorld Wave och RRD WaveSwallow samt Mistral Syncro som verkade ligga någonstans mittemellan stubbie och klassiker.
JP har enligt Boards ganska mkt freestylekänsla över sig och även om den absolut inte är en freestylebräda känns det som att andra brädor lockar mer!
Mistral Syncro – trodde jag inte var en vågbräda, den kändes för mig av någon anledning lite ”gammal”, vanlig och tråkig och det känns därför inte rätt att satsa på den. Den har inte ens funnits med i min tanke men ack så fel jag verkar ha! Enligt Boards ska det vara en riktig höjdare – framförallt om man väger över 80 kg! Den har speed och hoppar bra, är bra på höjdtagning, och hanterar onshorevågor nästan lika bra som de utpräglade vågridarna.
Någon här hemma som testat Syncron i svenska förhållanden? Please speak!!
Tredje brädan som imponerade på mig var RRD Wave Swallow. Formen och utseendet får mig att backa lite då jag inte vill bränna 11 000 på något test som inte är färdigutvecklat fast läser man testet så verkar RRDn vara en riktig rolig bräda både till vågridning, höjdtagning och hopp!
Någon som har testat den i sverigeförhållanden och som vill våga sig på en jämförelse med de övriga – please speak!
Som sagt – jag är rätt vilse i brädjungeln just nu – och jag är definitivt ingen expert men kom gärna med åsikter som kan hjälpa oss ”letare” här på konfen att fatta det ultimata vågbrädbeslutet!!
-
Några generalistiska snabba svar!
Ja, om du inte har lysande teknik så tar många stubbie sämre höjd än traditionella. Kan kompenseras med fenbyte mm men då blir brädorna tristare. Vågbrädor med små fenor tar iofs alltid mindre höjd om du inte som många tyvärr lägger på en 23-24 fen och förstör vågegenskaperna.Ja, stubbie är långsammare än traditionella brädor. Mer våt yta som bromsar, jfr freestyle.Men spelar hastigheten någon roll måste du fråga dig?
Snart kommer du inte märka skillnad mellan trad och Evo, gränsen växer ihop. Evo påverkar de traditionella shaperna och tvärtom. Ytterligheter kommer dock alltid att finnas.
Vägridningen blir enklare och roligare för ickeexperten med stubbie, även i småvågor. Alla medelgoda seglare höjer sig nog ett snäpp, som med carvingskidorna. Experten märker ofta mindre skillnad i större vågor.
Det finns bara ett råd, vänta på tyska SURFs test och testa sedan själv till våren! Och ta en riktig funderare på var du kommer att segla 80% av tiden. Det är ju på hemmavattnet som den ska fungera bäst, eller hur!
/Magnus -
Just höjdtagning är väl iofs en av de minst viktiga egenskaperna på en vågis. Och tekniken man använder med liten fena är att utnyttja kanten mkt för att plocka höjd. En stubby behåller planingen lättare när man kantar och höjdar så jag känner inte igen det där att den skulle göra jobbet sämre än en trad…snarare tvärtom
Håller med Mag. Invänta SURF:s test. Tyskarna är grundliga och testar i både Euro och feta sideshore förhållanden. Vågtest-numret (3/05) kommer snart… -
Hej.
Köpte en RRD Wave Swallow 78 på Skidsport i höstas. Jag har bara hunnit köra den 2 gånger än så jag kan inte påstå att jag är helt inseglad på den än.
Jag har kört 4.2, 4.7 och 5.3 på brädan och de har alla fungerat bra till brädan. Båda tillfällena var med onshore förhållanden med allt från 1 till 3 metersvågor. (Torö och Väddö)
Kortfattat tror jag att de flesta blir bättre vågridare i svenska förhållanden med en bräda som wave swallow under fötterna. Den svänger otroligt lätt och precis som det redan skrivits så håller den farten bra i bottensvängen. Vill man fokusera på vågridning i svenska förhållanden kan jag därför varmt rekommendera brädan.
Om man bortser från vågridningen har jag dock inte hittat några större fördelar mot en klasisk vågis. Möjligtvis planar den lite tidigare. Så bortser man från vågridningsaspekterna så tycker jag att en traditionell vågis funkar lika bra eller bättre till det mesta.
Glöm sen inte bort att väl ute på vattnet så så är det vindsurfarens egenskaper som gör största skillnaden på prestandan. När en hel vinter har gått utan surf blir det lätt att lägga väl stort fokus på prylarna. Väl på vattnet igen brukar man inse att de prylar man har duger och att man själv har en del saker man måste bli bättre på. Så brukar det vara för mig i alla fall.
Vi ses.
/Larry
-
Så är det sannerligen för mig oxå – men det behövs nya prylar då kittet börjar bli slitet och falla sönder. Man behöver ju dock inte köpa nytt – även om det är rätt kul
-
Jag håller i princip med Boards i deras huvudslutsatser: Stubbies är väldigt olika sinsemellan och även klassiska vågbrädro kan fortfarande vara allround.
Dock kan man ha i bakhuvudet att Boards rent generellt är lite negativa till denna klass. Skall vi kalla dem konservativa? Om man jämför med vad t ex Windsurf skriver så får man bilden lite komplettterad. Jag får en viss känsla av att Boards seglare inte är 100% inkörda på de olika stubbiebrädorna. För en del seglare tar det ett tag, för andra säger det klick direkt. Som jag skrivit många gånger förut så är det en stilfråga om man gillar de olika stubbiebrädorna eller ej. Några av mina kompisar (säg S.. t ex) gillar helt enkelt klasiker bättre. Dock är det också en fråga om användningsområde och om seglarens “kompetens”. Jag skulle nog säga att ju segare förhållanden det är och ju mindre duktig seglaren är, desto mindre är chansen att en klassiker skall kännas bättre än en EVO i vågridningen. För de allra, allra flesta skulle jag säga att en EVO (t ex) gör det masta som upplevs svårt med vågridningen enklare och ändå erbjuder grymma möjligheter till utveckling. Just när det gäller att låte vågen pusha på, som du skriver om, så är ju EVOn mycket bra. Den accelererar av vågtryck och håller farten i ridningen på ett mycket bra sätt.
När det gäller dina andra frågor har jag färljande kommentarer:
EVO/Pocket Wave och höjdtagning: För det första tycker jag EVOn är rakt upppochned bättre än Taboun på i allt, förutom att Taboun ligger lite högre i vattnet och ger en aning snabbare känsla, som möjligen någon skulle kunna gilla. När det gäller hödjtagning och alllmän raktframåkning på dessa brädor så kan mna notera att de har en shape som inte ger mycket stabilitet i raktframåkningen alls och dessutom kommer med förhållandevis små och (när det gäller EVO i alla fall) tunna fenor som inte hjälper deta alls heller. Teknik gör i och för sig mycket på EVOn när det gäller höjdtagning, men med en större och/eller lite tjockare fena så blir skillnaden mycket stor, som natt och dag, faktiskt. Detta nämns kort i Boards test, men de verkar inte ha testat skillnaden. En större fena gör brädan lite mindre “loose” (flera olika saker händer, men vi kan ta dtaljerna en annan gång), men i våra sega förhålanden kan man ändå gå upp lite i storlek utan problem. Eller så byter man bara typ av fena, till en lite tjockare men i övrigt lik vågfena, typ den som kommer standard med Starboard Acid. Är det verkligen en riktig B&J dag så kan man sätta på en fena av typ MFC RON eller Starboard Freestyle som är en slags extrabred vågfena som ger superbra avstamp utan att behöva väljas lika djup. Sista alternativen, som jag inte provat själv man som många andra kör, är att för insjösegling helt enkelt köra med en riktig freeridefena. EVOn klarar olika fentyper väldigt bra och man kan justera känslan i brädan otroligt mycket (själv har jag nog testat drygt 15 olika fenor på mina EVOsar). Originalfenorna till EVO är det som Scott McKercher gillar. Jag gillar dem med när det är bra drag, men de är på sätt och vis rätt extrema och ofta är de andra Starboardfenorna jag nämnde ett bättre alternativ (kör du dock med fullpower i seglet så kommer du antagligen gill originalfenan, det är mest när det är lite halvsegt som man märker skillnaden).
När det gäller hopp så finns två olika aspekter, kanske tre. Det som stubbisarna gör bra är att deras breda häckar ger bra avstamp. Detta är en stor fördel om man inte har pungtryck i seglet, t ex. Jag är själv inte mycket till hoppare, men när jag t ex testade RRD Swallow 88 så satte jag en schysst bakåt grymt underriggad när jag knappt planade. Det som vissa uppplever som en nackdel är att brädorna (EVO t ex) inte håller samma distinkta skär uppför vågen. Den lite skatigare känslan kan påverka upphoppet negativt, tycker en del (det är nog detta Boards menar). När bakåtlooparna börjar bli riktigt höga så tycker en del också att landningarna blir hårdare med EVO. Det är dock inget som jag märkt av vid de bakåtar som jag då och då sätter, men så laddar jag ju inte så mycket på hopp, heller.
Jag har förutom EVO testat JP RWW och RRD Swallow (+Taboun, då). Du kan nog hitta mina uttalanden från i höstas om du söker. De stämmer hyfsat väl med vad Boards skriver, förutom att jag kanske är mer inkörd och har bättre koll på just EVOn.
Mistral Syncro har jag inte testat, tyvärr. Den låter intressant och shapern Mark Nelson brukar ha koll på läget. Dock skulle jag inte välja en så stor bräda om jag inte vägre över 80. De flesta av dessa brädor funkar bäst om man inte kör dem för stora (dvs de får bredast användningsområde om man kör dem lite mindre än normalt). Jag väger 68 och körde först EVO 74, från den dagen jag också fick hem 70:an så körde jag i princip inget på 74:an. Nu har jag också en 62:an och sedan den kom har jag inte kört alls på 70:an (utom för “ren testning”).
Så, någon av stubbisarna eller någon av klassikerna (som också skiljer sig åt), det är frågan? Mitt bidrag till ett svar, förutom allt skrivande jag redan stått för, är att troligen 70-90% av de som seglar vågor i Sverige ungefär 70-90% av sin seglingstid har mest kul på en EVO (eller annan stubbie). Tar man bort de som väljer en freestylewavebräda så är blir procenttalen ännu högre, är min gissning. Just du kan dock mycket väl tillhöra de kanske 10-15% av seglarna som passar bäst på en klasssisk vågis, vem vet.
En sista kommentar är att det finns klassiska brädor som har viss “stubbieinfluens” på samma sätt som en del stubbisar är mer “klasssiska”. I framtiden kommer vi helt säkert få se än mer sammanblandning, på olika sätt.
-
Ola,
Du är en bra ambasadör för Starboards. Jag förstår att dom sponsar dig.
Hade tänkt att passa på att köpa en Evo nu när dom har 15% rabatt innan feb 1. Jag var helt inne på att köpa en 74 liters, men det du skriver gör mig fundersam om jag kanske ska välja en 70 liters. Jag väger 70kg och har idag en traditionell vågbräda (f2) på 72 liter. Jag gör varken frammåt eller bakåtloopar. Mera så att jag är nöjd om jag gör ett kontrollerat hopp med en landning som inte slutar i spin-out. Fösöker lära mig front-side vågridning.
Om man kollar på tabelln på http://www.starboard.se så är passande segelstorlekar för evo 70 2.5 – 5.0 medan evo 74 är det 3.5 – 5.5. Jag vill definitivt kunna köra en 5.3 och 3.5 som minst.
Ge mig en rekommendation om jag ska köpa Evo 74 eller evo 70.Tack.
/Magnus -
Tjenare! Tja, det är nog en mkt svårt val. Jag har själv beställt en EVO 74 och hoppas det blir bra. En kompis körde EVO 74 och tyckte den kändes stor, han kör nu EVO 70 istället. Jag testade EVO 70 (dock med 5.4 och dåligt drag) och den kändes liten, sjönk väldigt snabbt (dök med nosen). Jag väger 75 kg. Men så fort man hade lite drag var det inga problem med planing, ta höjd, hopp, vågridning osv. Jag tror du kan välja vilken som och bli nöjd, valet beror på nog vad du prioriterar.
Jag tror….
EVO 74 –
Funkar utmärkt med 4.2 (lagom drag) – 5.5
Funkar med överriggad 3.7 men blir mer svårkontrollerad (har testat RRD Swallow 78 i de vindarna, den blev bara tråkig men fortfarande lätt att kontrollera) och funkar kanske med 6.0 men svår då också.EVO 70 –
Passar nog utmärkt med 3.7 (lagom drag)- 5.0.
Kan nog gå med större men blir lite otympligare.Jag tror valet ligger hos vad du själv prioriterar.
– När skall brädan funka som bäst?
– När är du villig att kompromissa?
– Vilken känsla gillar du, känslan av en liten bräda, så liten som möjligt?
– Eller gillar du känslan av säkerhet och “fippelmån” som mer volym ger?Svara på de frågorna ovan och du vet nog själv vilken du skall välja. Jag kommer, som sagt, att satsa på EVO 74. Jag tar smällen att den kan kräva mer av seglaren när det blåser överriggad 3.7 och kanske inte är så rolig som en mindre bräda varit. Jag uppskattar att man kanske lättare kan göra slag mm på den pga den större volymen som ger lite flyt. Hopp och vågridning tror jag funkar precis lika bra på bägge. Skall jag till blåsiga ställen som t ex Marocko så kanske man skaffar en utpräglad stormvågis till det, men då funkar det med nästan vad som helst, man planar och hoppar högt ändå.
Får se när brädan kommer om man hade rätt…..
Vad säger Ola H? Det är ändå du som är experten och som seglat EVO 62-74. Kanske fler?
Logga in för att svara.