• Norrk000306

Publicerad av anonym-anvandare på 6 mars, 2000 vid 15:34

Grymt bra slalom dag.

10-15m/s SV vridande till V,3-4 grader i vattnet.

Plaskade i vid 11:30 snåret(NP 4/3MPS) när snöfallet hade slutat och laddade med 6,5 och 268 med 30cm:s fena och hade bra drag emellanåt.

Efter en stund så började det blåsa ännu mera och sedan fortsatte det att öka.

Vid det tillfället så befann jag mig 5km från bilen och fick kryssa en stund innan jag fick sikte på vart jag skulle och hade slör drygt 5km.

En sådan repa lite då och då får mig att minnas varför man har slalom prylar
    över huvud taget.

Det känns lite som att köra störtlopp i en puckelpist, och det behöver man
    för att inse hur roligt det faktiskt är med slalom segling.

Bytte till 28 fena och hade apskojj, det är faktiskt mer “loopkänsla” att
    loopa med en slalom bräda(även om man får ta det lite försiktigt).

Hade en underbar dag och ser fram emot morgondagen som tydligen skall bli
    minst lika bra(SMHI).

Hoppas det var fler som hade lika roligt som jag hade idag.

P.S.Har någon någon koll på om det är möjligt att få en fena att kavitera?????

MVH///J.S.

andy-2 svarade 24 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    6 mars, 2000 vid 15:47

Härligt att du har sådan geist och iver. Det behövs fler som du för att hålla vår underbara sport igång. Så ge er ut och kör järnet och berätta sen för polarna vad de går miste om!

• anonym-anvandare

Medlem
    6 mars, 2000 vid 17:52

Hej
    Det där med störtlopp i puckelpist (på vattnet) är faktiskt en väldigt häftig känsla som man inte skriver om så ofta, speciellt om man lägger sig precis på gränsen av vad man klarar av långa sträckor i allt grövre vågor.

I riktiga puckelpister är det optimala föret “slash” dvs blöt snö i max hastighet, och en av de värsta/grövsta slash-puckelpisterna på våren finns märkligt nog i Ryssland. Men puckelpist på vatten (som tex i Bråviken) är i mitt tycke många snäpp häftigare och man behöver inte åka speciellt långt heller, det kanske tom räcker med Ostkusten.

Borde inte vattenpuckelpist bli en egen tävlingsgren, kanske ibland tom spektakulärare än ren vågsegling (givetvis beroende på vem som seglar?)

Kul
    Fortsätt skriva det här är ett av konf. bästa inlägg
    (Snart inser du väl att det är dags att plåta och fixa en pdf-fil)
    Mvh//B

• andy-2

Medlem
    6 mars, 2000 vid 21:49

Helt rätt, det var ta mig tusan ett av de bättre inläggen på länge, man blir verkligen sugen på att ge sig ut.

Andy

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.