• judo-freddan

Medlem
    4 juni, 2005 vid 12:07

I Getå håller Norsurf till. Bäst på ostligt tror jag.

• anonym-anvandare

Medlem
    4 juni, 2005 vid 13:35

Tackar. Finns det måhände vågor att hitta om man drar längre ut mot skärgården, ut mot oxelösund eller något.
    /Jan

• judo-freddan

Medlem
    4 juni, 2005 vid 17:34

Sorry. Har aldrig testat själv och det jag har hört är att det ska vara en massa kobbar och skär ivägen + otillgängligt. Men…den som söker brukar ändå finna till slut. Om du hittar något bra ställe får du gärna tipsa mig för som Mjölbysurfare är det ju kul när väl Varamon eller Vadstena går av men hur ofta är det.. Du kan ju spana ev spots med lantmäteriets sverigebilden och terrängkartan innan du drar ut och testar. http://www.lantmateriet.com

Mvh
    /Freddan

• rille

Medlem
    4 juni, 2005 vid 20:25

Norsurfs hemsida http://www.student.itn.liu.se/~oloha542/nwchuvudsida.htm

Är rädd för att det inte finns något bra ställe längre österut. Bara kobbar o skär och sura sommarstugeägare. Bästa stället för vågor vid O-SO är nog campingen vid Fyrudden nere vid Valdemarsvik. Oprövat i hårdare vind än 6.0, men då var det ganska bra! Långt att åka bara för en annan.

• goose

Medlem
    5 juni, 2005 vid 07:00

Jag är nyinflyttad till nyköping och har letat ställen att surfa på i flera veckor. Det finns några ställen att välja på. Utanför Nyköping, i Örstignäs (Strandstugeviken) har Nyköpings Surfklubb sin strand. Har är det helt öppet mot östersjön vid sydost. Det går att surfa här mellan 110-170 grader, absolut bäst vid ca 115. Gräs att rigga på och sandstrand. Vidare har vi längre ut på Bråviken, vid Nävekvarn. Här finns det två badplatser (med sandstränder)där man komma ner till vattnet. Badplatsen som är lite mer åt öster (skeppsvik) har väldigt öppet mellan sydost och syd, man kan se det öppna havet åt sydost. Badstranden åt andra hållet, nära en båthamn, har väldigt öppet från sydväst till väst. Då har man hela Braviken in mot norrköping framför sig. Den sista spoten jag har hittat är länst ut på Braviken, det heter V Koviken (strax öster om St Uttervik). Här kommer man till en badplats med sandstrand. Här har du helt öppet hav mellan ost och syd, jag har aldrig provat detta ställe men jag har pratat med en boende där och han säger att det blir väldigt stora vågor vid ost smile.gif

Problemet är att inga vet om dessa ställen, så man får surfa ensam och det är tråkigt. Om du vill prova på dessa ställen så gör ett inlägg i SurfZone så kanske du får sällskap!

Annars vet jag inga fler ställen häromkring, finns det några bra runt Norrköping?

• rillo

Medlem
    5 juni, 2005 vid 08:44

Vid sydväst kan man segla vid skarsätter badet i svärtinge där det är riktigt ok. Nordlig vind är nog bäst i småbåtshamnen i Lindö. Har inte seglat där på flera år då jag flyttat men det är nog det som funkar bäst.
    /Rickard

• anonym-anvandare

Medlem
    5 juni, 2005 vid 09:06

Hallå där! Vi är ett antal surfare som åker vid Skeppsvik vid SW-WNW , Fnassel , ippa , Leffa, fransyskan mm.
    Ålbeck ligger mer åt Oxelösundshållet och där surfaDE VI PÅ 90:Talet men sen kom en vägbom upp :-(.
    Hör av dig till mig ( ippa ) 070-2897622 så får du alltid sällskap när det blåser upp.
    Vi finns vid Örstigsnäs ( klubben)

• judo-freddan

Medlem
    5 juni, 2005 vid 09:07

Det här var ju glädjande info. Låter ju som ett givet helgnöje närhelst en ostfeting utlovas. Men som du säger är det ju roligare att surfa flera. Har du nåt mail? Du kan inte peka ut ställena på en karta?
    Mvh
    Freddan smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    5 juni, 2005 vid 09:30

ippa.osterberg@telia.com
    Karta kommer………….

• anonym-anvandare

Medlem
    5 juni, 2005 vid 09:57

Utanför Nyköping, i Örstignäs (Strandstugeviken) har Nyköpings Surfklubb sin strand. Har är det helt öppet mot östersjön vid sydost. Det går att surfa här mellan 110-170 grader, absolut bäst vid ca 115. Gräs att rigga på och sandstrand. Allra bästa vindriktning är 90-95 grader då vi får vågor utifrån 120 grader och vinden lite snett vänster.
    Babordshopp alltså

• judo-freddan

Medlem
    5 juni, 2005 vid 10:29

Gott! Jag hör av mig när schysst prognos och ledighet sammanfaller. Kommer dröja ett tag dock för jag ska till Sardinien 2v om en vecka. Mitt mail: 467larsson@telia.com

Mvh
    Freddan

• goose

Medlem
    5 juni, 2005 vid 17:56

Hålla igen!
    Är det någon som har testat V koviken öster om stora uttervik? Mitt mail är marten.bernhardsson@swipnet.se, så om ni ska ut någonstans så hör av er! grin.gif

• judo-freddan

Medlem
    5 juni, 2005 vid 20:18

Hm, koviken såg ju verkligen ut att ha potential till vågor men det man undrar är om vinden kommer åt. Viken ligger ju ganska skyddat med ett 60m högt berg på västra sidan och granskog runt om som det ser ut..men..man vet aldrig var nästa Torö lurar. Värt att checka.

• anonym-anvandare

Medlem
    6 juni, 2005 vid 00:14

Surfar själv i norrköping.Som nämnts tidigare finns det en “surf” strand vid Getå, med stuga och förvarings kontainrar samt stor riggnings yta (gräs). Går att surfa från 90 till 270 grader. Dock bäst vid ostliga vindar.

• anonym-anvandare

Medlem
    6 juni, 2005 vid 09:13

smile.gif smile.gif smile.gif
    Härligt!! Jag som lämnade grejorna nere i skåne när jag trodde att jag flyttade till Sveriges baksida..
    I helgen ska jag hämta alla mina prylar och börja checka in alla dessa spots!
    Tackar gott folk!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.