Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › North 5th element bar linor
-
North 5th element bar linor
Publicerad av dameli på 20 februari, 2013 vid 16:22Kommande sesång blir den 3e, när bör jag byta linorna för min north 5th element bar 2011? Den är väl använd…
johanw svarade 12 år sedan 5 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Jag har en 2010 bom, körd 2011/2012 en sådär 120 sessioner. Tycker mina linor ser fräsha ut fortfarande. Så jag tror nog svaret är ”beror på – ser linorna slitna ut?”
-
Då linorna skall vara av ren dynema så bör de hålla länge.
Var på ett föredrag om linor på segelbåtar och där sa man att en dynema lina töjer sig kraftigt innan den går av. Så om du märker att någon lina blivit längre än de andra(+20 cm), så kan det vara läge att byta.
Vidare så är dynema UV stabilt, så ljuset tar inte linorna, det största hotet är värme. -
@Solomin 707201 wrote:
Då linorna skall vara av ren dynema så bör de hålla länge.
Var på ett föredrag om linor på segelbåtar och där sa man att en dynema lina töjer sig kraftigt innan den går av. Så om du märker att någon lina blivit längre än de andra(+20 cm), så kan det vara läge att byta.
Vidare så är dynema UV stabilt, så ljuset tar inte linorna, det största hotet är värme.Ok bra, jag har en styrlina som e 15 cm langre, sa jag vantar nagra manader till med att byta den.
Me like kiteloops -
Tack för svar, en av dem är 9cm längre,
Nu börjar våren närma sig 🙂
-
de går o töja ut linorna så dom blir samma längd så slipper ni att den drar snett
Logga in för att svara.