Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing North Power.XT något att ha?

• badjanne

Medlem
    24 november, 2009 vid 09:26
    Jester;589669 wrote:
    Jag använde första generationen av Power XT, och den fungerade inte alls för mina rejs-prylar. Har även sett att några brutit av sina hävarmar på även lite nyare versioner. Provade dock aldrig XTR, dock. Kör nu NPs MXT (MTX?), och den är helt enkelt suverän!

Men har man wave-prylar, och är försiktig, så funkar dom säkert kalas…

North medger att dom hade kvalitetsproblem i början (hört på surffestivalen i Makkum)
    Jag använder XTR 2-09 till min 7,8 Ram och den fungerar kanon. I och med utväxlingen 1:60 med extra rulle är den dock lite svårare att trä tampen på. Se till att ha en snygg ände.
    Tyvärr saknas bruksanvisning när man köper den.

• jester

Medlem
    24 november, 2009 vid 09:49

Fördelen med MXT är att dom har fixat så att tampen hela tiden går spikrakt mellan rullarna på seglet och och i själva förlängaren. Den genialiska lösningen är att tampen går genom rullarna, sp man trär bara linan utifrån och in. Dom använder även marknadens i särklass bästa tamp (Formuline). MXT hade oxå barnsjukdom, själva mastfotens fjäder var lite för vek, så den kunde separera från förlängaren. NP bytte ut dessa mastfötter så småningom och jag har inte haft några problem sen dess.

• oaxen

Medlem
    24 november, 2009 vid 10:38

Att jämföra P.XT och MXT är att jämföra äpplen med päron.

MXT är alldeles säkert en riktigt bra förlängare. MEN, PX.T:en är mer än så eftersom den låter dig anpassa trimmet i vattnet eller på land.

Jag hävdar att de som kör PX.T:en är de enda som faktiskt kan lära sig att använda ett segels fulla potential! Gäller för alla discipliner.

• rasmus_w

Medlem
    24 november, 2009 vid 11:10

Som ett sidospår kan jag rekommendera alla som inte redan har gjort det att byta till formuline. Okej, har man en riktigt elakt vass cleat i förlängaren kanske till och med formuline blir kortlivad, men av det slitage mina tampar har fått hitills att föma så gissar jag att mina kostnader för nedhalstamp kommer sjunka betydligt i framtiden.

• broderisak

Medlem
    24 november, 2009 vid 13:29

Jag har märkt att har man inte rätt tamp så slits den jävligt fort. Ofta funkar den inte heller när man inte har nåt mer i reserv. Men använder man rätt så håller den riktigt bra. Samt tycker jag att detta system är svin bra samt går jäkligt fort att rigga.Speciellt när man har seglat en stund och vill ändra lite är det guld värt..
    -S-

• stinger

Medlem
    24 november, 2009 vid 13:38

Kostar som guld… 1999:- för RDM 🙁 på Wallén, eller såg jag fel? Aeron x4 ungefär, nja får nog kolla finanserna…

• algen

Medlem
    24 november, 2009 vid 16:29

Kör P.XT sedan 3 (?) år tillbaka, riktigt nöjd! Kan dock inte säga att den aldrig strular… Det har hänt att tampen slirar – det har upphört så fort jag justerat den metallflärp som håller in tampen mot det spårade blocket. Det har även hänt att jag inte lyckats släppa ut tampen helt efter surfet. Det som hänt då är att tampen har tvinnats runt sig själv inne i “röret” och låser sig på väg ut – lösning: släppa i andra änden för å få loss förlängaren. Slå förlängaren i backen uppochned så rätar tampen ut sig.

Ytterligare en nackdel kan vara om blocken i seglet sitter “på fel håll”, det gör det t.ex. på mitt 4,5 Conda segel. Nu efter mycket användande har dock seglet anpassat sig i botten med en 90° tvist… Går ju naturligtvis att sy om, men kan alltså vara retligt.

Kan dock ärligt påstå att den är helt suverän för att lära känna sitt segel. Trodde jag kunde mina segel innan, nu kan jag dom bättre! Skulle man komplettera med ett variabelt uthal så gör man nog den processen ännu kortare…

Går dessutom ursnabbt att rigga med, verkligen smidigt!

Tror inte jag surfar en enda gång utan att justera lite i nedhalet numera, i vattnet dvs.

• _frippe_

Medlem
    24 november, 2009 vid 16:39
    Rasmus_W;589716 wrote:
    Som ett sidospår kan jag rekommendera alla som inte redan har gjort det att byta till formuline.

Var får man tag på denna tamp? Skidsport?

• rasmus_w

Medlem
    24 november, 2009 vid 16:49
    _Frippe_;589790 wrote:
    Var får man tag på denna tamp? Skidsport?

Jag har berättat för Skidsport att den finns men jag köpte min hos Surfspot. Det är en 3,8 mm tjock hårdflätad tamp i ren dyneema så det finns definitivt billigare tampar att köpa, fast jag tror inte de är billigare i längden…

• petter_f

Medlem
    24 november, 2009 vid 18:26
    Älgen;589786 wrote:
    Ytterligare en nackdel kan vara om blocken i seglet sitter “på fel håll”, det gör det t.ex. på mitt 4,5 Conda segel. Nu efter mycket användande har dock seglet anpassat sig i botten med en 90° tvist… Går ju naturligtvis att sy om, men kan alltså vara retligt.

Jag löste det här genom att sätta fast en schackel genom mellersta rulle för att sen tråda repet genom schacklet istället. Så vrider man tillbaks ‘blocken’ 90°. Luffen blir lite längre men man tar med det i räkningen.

• oscar

Medlem
    24 november, 2009 vid 19:24

Angående racesegel och P.XT, Jag har använt den med North Daytona 8.3 samt nu med Naish Stealth 6.5. Inga problem. Vet de som använder den med 12.0 Formulsegel.

• macedu

Medlem
    24 november, 2009 vid 19:59

Förutom länken (längre upp) till denna eminenta sak….ngn som har en filmrulle på den,,,,, dvs se den live….. ngn som vet??

/mac

PS 2000sek,,,,,?? DS

• vigla

Medlem
    24 november, 2009 vid 20:33
    Oåxen;589711 wrote:
    Att jämföra P.XT och MXT är att jämföra äpplen med päron.

MXT är alldeles säkert en riktigt bra förlängare. MEN, PX.T:en är mer än så eftersom den låter dig anpassa trimmet i vattnet eller på land.

Jag hävdar att de som kör PX.T:en är de enda som faktiskt kan lära sig att använda ett segels fulla potential! Gäller för alla discipliner.

Kan bara instämma till fullo. Har använt Power XT ett par säsonger och de är beroendeframkallande. Man spar både tid och kraft och kan finjustera på ett helt oslagbart sätt. Alla jag känner som gått över till XT kan inte längre tänka sig att återgå till traditionella förlängare.

• bicless

Medlem
    24 november, 2009 vid 21:16

Jag köpte min första XT när de kom, funktionen var grym och beroendeframkallande, kvaliten inte bra. Men jag köpte en till då jag gillade funktionen så mycket, även denna säckade ihop efter en säsong, tampen slirade och den kärvade.

Så nu har jag varit utan ett tag men kanske dags testa om de fått ordning på den igen. Är nog rätt svår att få till dem perfekt eftersom så få tillverkare gett sig på det.

• jlaser

Medlem
    24 november, 2009 vid 21:42

Hej, jag har en Power XT och den har börjat “klicka” när jag riggat de senaste gångerna (8.5m2). När jag tidigare riggat (mindre segel) så har den varit spotless. Möjlighteten till fintrimm är ju överlägsen med en sån här. Men om jag skulle rigga stora segel så skulle jag nog köpt en XTR eller XTI.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing North Power.XT något att ha?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.