Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing North RDM förlängare?

• North RDM förlängare?

Publicerad av nikke på 14 juni, 2009 vid 14:26

Jag köpte årets north RDM förlängare som skulle vara 28 cm enligt hemsidan. Men de är 27 cm, någon som vet vad det beror på?

endy svarade 15 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • patriks

Medlem
    14 juni, 2009 vid 16:33

Är det inte lättast att dra iväg ett mail och fråga North istället? 😉

• nikke

Medlem
    14 juni, 2009 vid 17:14
    PatrikS;553208 wrote:
    Är det inte lättast att dra iväg ett mail och fråga North istället? 😉

Har gjort det och svaret dröjer ganska så rejält vad det beror på så tänkte om någon mer varit med om samma sak.

• danneman

Medlem
    14 juni, 2009 vid 18:19

att north inte svarar på mail jepp!

• ola-h

Medlem
    14 juni, 2009 vid 21:35
    NIKKE;553190 wrote:
    Jag köpte årets north RDM förlängare som skulle vara 28 cm enligt hemsidan. Men de är 27 cm, någon som vet vad det beror på?

Antagligen har de låtit udda vara jämnt.

Allvarligt talat, hur har du mätt när du får den till 27. Hur har de mätt när de får den till 28? Det finns många sätt att mäta en förlängare. Om man vill vara av det normativa slaget kan man hävda att den enda rimliga tolkningen av förlängarlängd är avståndet från där masten vilar (med förlängaren i maxläge) till blockets överkant. Argumentet för rimligheten i en sådan tolkning är att det är precis så långt du faktiskt kan dra ned seglet.

• nikke

Medlem
    15 juni, 2009 vid 22:01
    Ola H.;553285 wrote:
    Antagligen har de låtit udda vara jämnt.

Allvarligt talat, hur har du mätt när du får den till 27. Hur har de mätt när de får den till 28? Det finns många sätt att mäta en förlängare. Om man vill vara av det normativa slaget kan man hävda att den enda rimliga tolkningen av förlängarlängd är avståndet från där masten vilar (med förlängaren i maxläge) till blockets överkant. Argumentet för rimligheten i en sådan tolkning är att det är precis så långt du faktiskt kan dra ned seglet.

Jag har ju inte mätt någonting somsagt. Jag går bara på vad som står på norths hemsida. Det sista hålet på förlängaren är på 27 cm fast det skulle vara 28, det står ju så på norths hemsidan dessutom. Har även SDMförlängare från north och där är förlängarna 42 cm som det står på hemsidan. Något måste det bero på somsagt men jag får förmodligen veta det om en dryg vecka eller nått.

Men de kan ju inte runda av och ha 27 cm långa förlängare och skriva 28 cm på hemsidan. Det är ju som att man skriver att en bräda är 58 cm bred på hemsidan och lägger till typ 1 cm på brädan i verkligheten för att man vill runda av. Eller så är det bara jag som är sjuukkt petig…hehe.

• jester

Medlem
    16 juni, 2009 vid 06:28
    Quote:
    Men de kan ju inte runda av och ha 27 cm långa förlängare och skriva 28 cm på hemsidan. Det är ju som att man skriver att en bräda är 58 cm bred på hemsidan och lägger till typ 1 cm på brädan i verkligheten för att man vill runda av. Eller så är det bara jag som är sjuukkt petig…hehe.

Det där är väldigt vanligt. Kan skilja lätt en cm på verklig bredd. Gissningsvis är din förlängare inte samma årsmodell som på deras hemsida? Är ju normalt svårare o ha koll på årsmodeller på kringutrustning jmf med brädor och segel.

• mats_o

Medlem
    16 juni, 2009 vid 07:46
    NIKKE;553503 wrote:
    Jag har ju inte mätt någonting somsagt. Jag går bara på vad som står på norths hemsida. Det sista hålet på förlängaren är på 27 cm fast det skulle vara 28, det står ju så på norths hemsidan dessutom. Har även SDMförlängare från north och där är förlängarna 42 cm som det står på hemsidan. Något måste det bero på somsagt men jag får förmodligen veta det om en dryg vecka eller nått.

Tror man får ta alla sådana siffror med en nypa salt. Det viktiga är väl om det fungerar eller inte. Om du sätter förlängaren i sitt längsta läge och mäter avståndet över blocket till kanten där masten vilar tror jag du får en tredje siffra. Skulle vara intressant att höra vad den är i verkligheten.

Om man sen rullar ut sina segel och mäter exempelvis bomlängd och jämför det med vad som står på seglet så……

Ett problem är att det inte finns några egentliga standards för att ange mått på windsurfingutrustning. Ett par andra exempel, brädans längd längs rocker eller den projicerade längden, eller varför inte rockern inne i konkaven aller så som den ser ut från sidan.

Men jag kan hålla med om att det verkar förvillande att ha två olika angivna längder förutom den tredje verkliga längden.

• jesper_b

Medlem
    16 juni, 2009 vid 09:59

Ge f-n i alla dessa siffror, funkar det så funkar det, funkar det inte…

Ut och kör för fasen!

Bär hjälm!!

/JB

Som för övrigt har skaffat ett digitalt skjutmått och en våg som mäter hundradels gram!

• endy

Medlem
    16 juni, 2009 vid 12:25

Jag säger detsamma!
    Men Jesper, var är din hjälm?

//Endy nybliven hjälmälskare

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing North RDM förlängare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.