Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing North Rebel 2010 Test och Review

• North Rebel 2010 Test och Review

Publicerad av olandstoken på 30 september, 2009 vid 11:07

Nu har vi haft tid att köra en hel del med North Rebel 2010.

North Rebel är en drake som passar både nybörjare och erfarna åkare.

På 2010-modellerna har man ändrat drakens svänghastighet så att dne känns mer progressiv, vilket innebär att draken svänger mindre vid lite bomutslag, men snabbare om man ger lite större input med bommen.
    Detta gör att man undviker oavsiktliga styrningar, och är väldigt behagligt. 2010 är ytterligare lite stabilare i luften jämfört med 2009 års modell, som redan den var en mycket stabil och lätthanterlig drake.
    Nyhet för i år är också nytt bungeesystem för styrlinorna som förhindrar att dessa lägger sig runt drakens vingtoppar vid linslack, det fungerar mycket bra och hittils har vi inte lyckats få detta att hända trots att vi försökt forcera fram det.
    Mittenstrutten är tillbaks i en ny form som kallas ”floating centerstrut”. Strutten sitter inte direkt på canopyn, utan är fäst via en distans och sitter ca 10cm ifrån drakens duk på insidan.
    Detta ska enligt North själva bidra till samma fina luftflöde som på en drake som saknar centerstrutt, men fortfarande ge stabiliteten som många av dessa ”centerstruttlösa” modeller kan sakna något av.
    2010:an är som sagt stabilare i luften än 2009:an, möjligen beror detta på den nya struttkonstruktionen.
    Rebel flirtar inte med C-kites, och försöker inte heller efterlikna dess egenskaper. Draken svänger behagligt snabbt och relativt mycket runt sin egen axel om man loopar den. För urkrokad åkning fungerar North Rebel 2010 bra, de nya svängegenskaperna bidrar till att den är lättare att hålla på plats i vindfönstret vid urkrokade trick, eller vid vågridning. Att hoppa med North Rebel 2010 är riktigt trevligt, den har hängtid och lyft så det blir över!

North Rebel levererar väldigt mycket bottrendrag för sin storlek, och vi har intet mer att önska på den fronten heller.

När det gäller depower finns det ockå så det räcker och blir över.

Bomtrycket är marginellt mindre än på 2009:an, det märks framför allt på de större drakstorelkarna.

Gällande vattenstarten så är den lika lättstartad som andra drakar av samma typ, den kräver fortfarande lite input i styrlinan för att flippa upp på högkant och komma upp i vindfönstret efter man har kraschat den, men å andra sidan så är detta ingen deltadrake, vi har helt enkelt blivit bortskämda med Norhts Evo som gör detta jobbet själv om man släpper bommen.

Vi har kört 12m2 i vindar när andra åkare haft tryck i sina 7-8m2 drakar. Även när draken är depowrad så pass mycket flyger den fortfarande extremt lugnt och stabilt, något som uppskattas väldigt mycket!
    Vår slutsats är,

-North Rebel 2010 är en mycket bra allroundkite för dig som gillar freeride och våg, men som även vill kunna köra freestyle på helgerna. En väldigt bra allrounddrake. Man har lyckats slipa ytterligare på en riktigt bra drake från 2009 och fått en strået vassare modell inför kommande säsong!

Den fungerar även som freestylekite, men om du är intresserad av en C-liknande känsla är North Rebel inget för dig.

olandstoken svarade 15 år, 5 månader sedan 12 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • cosmo

Medlem
    30 september, 2009 vid 11:47

Ok, ytterligare en kite som är extremt bra på allt. Helt sjukt att det ens finns andra tillverkare!

• psychonauten

Medlem
    30 september, 2009 vid 13:32
    Cosmo;579677 wrote:
    Ok, ytterligare en kite som är extremt bra på allt. Helt sjukt att det ens finns andra tillverkare!

Ytterligare en gnällspik på steffo! Helt sjukt att folk inte har annat att göra än att klaga!

• olandstoken

Medlem
    30 september, 2009 vid 13:35
    Cosmo;579677 wrote:

Ytterligare en gnällspik på steffo, konstigt att folk inte har annat att göra än att gnälla!

Förresten, den är inte bra på allt, det skrev jag ju klart å tydligt, ingen kite för c freaks.

• mangsta

Medlem
    30 september, 2009 vid 13:46

Vi gillar rebel juh…:)

• mjersen

Medlem
    30 september, 2009 vid 15:21

najs review!

• sanden89

Medlem
    30 september, 2009 vid 17:48

Kul att höra lite om sin egen modell, det var längesen jag såg någon snacka om dem trokära rebellerna:D

• hagakitesurf-se

Medlem
    30 september, 2009 vid 19:05

Bra review!

Kul med folk som tar sig tid att skriva utförliga tester om sina drakar!

Glöm alla gnällspikar Robban, sånna orkar vi väll inte med? :smirk:

• solomin

Medlem
    1 oktober, 2009 vid 08:00

Jag som köpt precis en sådan och inte lärt mig hoppa ännu, kan alltså inte skylla på kiten.
    Va fan skall man då gnälla på?

Funkar riktigt bra för mig som nybörjare och får intrycket att den är lite hållbarare då de har kraftigare duk på sina ställen jämfört med tidigare.

• jode

Medlem
    1 oktober, 2009 vid 12:09

Har inte testat 2010 rebelsen, men har kört 08 / 09orna och dem gillar jag som fan..

synd bara att den svenska återförsäljaren får en att vilja byta till ett annat märke

• sanden89

Medlem
    1 oktober, 2009 vid 16:29

någon som vet hur det är med återförsäljare i aus?^^

• olandstoken

Medlem
    2 oktober, 2009 vid 10:59
    Solomin;579941 wrote:
    Jag som köpt precis en sådan och inte lärt mig hoppa ännu, kan alltså inte skylla på kiten.
    Va fan skall man då gnälla på?

Funkar riktigt bra för mig som nybörjare och får intrycket att den är lite hållbarare då de har kraftigare duk på sina ställen jämfört med tidigare.

Jag kan intyga att den har bra hängtid och fint lyft 🙂 Den är något mer förstärkt i år, och känns lite mer rigid generellt sett än 2009:an både i sömnad och när det gäller flygegenskaper tycker jag.

• betbangan

Medlem
    2 oktober, 2009 vid 13:18

Tack för review. Med tanke på snacket om återförsäljare i ett av inläggen kan jag rekommendera att söka på nätet om man ska köpa ny kite.
    Jag har precis beställt en 12a 2010 ca 4000 kr billigare än om jag köpt i sverige. Även beställt en 9a 2009 på utförsäljning. http://www.kitesailing.ch
    Kolla in denna.:wink:

• haze

Medlem
    2 oktober, 2009 vid 13:26

Du borde få betala moms på sakerna då. Och tull. För om du får in saker i Schweiz från ett annat EU land så får du göra det i alla fall. Sjukt överraskad när jag fick en räkning på ett par hundra chf när jag fick två paket med saker från min goggels sponsor och klädsponsor. Men kanske är andra regler när man sänder ifrån Schweiz i och för sig.

• haze

Medlem
    2 oktober, 2009 vid 13:31

För övrigt var det sjukt billiga priser där som vanligt på allt i Schweiz..

• skotten

Medlem
    2 oktober, 2009 vid 13:33

yeayea cheap gear abroad… support your local dealers for god sake people, even if it is wallens and their customer service is at best limited, how are they supposed to hire other people to make it better if they have to spend all their profit on rent. The dealers in sweden have bills to pay and of course they all try to keep the prices as low as they can to stay in the game. Besides, North is better known for performance than long term reliability, and as with all brands there is the occasional fuckup in the factory, how is any of that going to be cheaper if you need to send it back? its just hassle, is it worth a few extra bucks to be off the water and have no dealers supporting competitions?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing North Rebel 2010 Test och Review

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.