-
North segellinje
Tänkte byta mina segel i år och lurar på vilka storlekar och modeller man skall välja. Har läst en massa här på forumet om storlekar och det är väl egentligen smaken som avgör.
Detta har jag nu:
superstar -03 storlekar 4.2 4.7
Ice -06 5.3
Disco -05 6.4Brädor:
Allwave -07 75L
Skate -07 102L
Goya -05 75LMin vikt 78kg.
Det jag har upplevt med detta kitt är att 6.4 känns för stort för att vara kul, Och skulle vilja ha mindre segel än 4.2 de värsta(bästa) dagarna.
4.2 – 5.3 har vart till allwave och 4.7 – 6.4 till skate.
Sååååå nu ha jag funderat på detta kitt:
3.7 Voodoo
4.2(4.0) voodoo
4.7 Ice
5.3 Ice
5.9 Duke
(6.4 disco)Alternativ:
4.0 voodoo
4.5 Ice
5.0 ice
5.7 Ice
(6.4 disco)Men det lutar nog mest åt det första alternativet dock på grund av att jag redan har 5.3 och har kört med dessa storlekar länge och vet var och hur de passar. Tycker de funkar bra storleksmässigt också.
MEN nu till den stora frågan:
Är det en bra idé att blanda linjen med olika modeller? Steget mellan 5.3 och 5.9 är väldigt kort och känns ju så sett lite onödigt men det är en grymt bra storlek för freestyle tycker jag och det skulle passa skaten bra som största segel. Tanken med duke är ju att det är mycket buk i seglet och att man inte behöver mer yta för att plana.När det gäller voodoo har jag läst att det skall vara mer stabilt i starka byiga vindar och det är det ju för det mesta där jag brukar hålla till.
Och det är väl betydligt mindre buk på det är t.ex ice seglen. Därför borde det vara lämpligt som högvindseglet.Hur upplever ni Voodoo? Är det taskigt drag i det onshore?
Även är det bra drag i Duke? Kan ett Duke 5.9 ersätta disco 6.4 någorlunda?Hade även tänkt skaffa norths rdm gold mast 400 till vågseglen. Är den grym?
Mvh Ted
Logga in för att svara.