Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › North vågsegel?
-
Kul med bra inlägg. Vi på Wallen Active Sports kommer under 2001 ha 2 st testcenter i sverige där man kan prova North och AHD. Vi kommer att informera om detta på
vår hemsida kontinuerligt .
Testcentret är mobilt och kommer att finnas på olika platser i landet.
Info hittas på vår hemsida
http://north-sails.com
alt / och
http://activesports.nuHans Wallén- North – AHD- Advance Kites
-
Tjena Hans,
Det var länge sen sist, vad hände med haag föresten?
Jag har några gamla zinkerblades som minne av dej.
Synd att du slutade att tillverka segel dom funkade ju riktigt
bra. -
Kul att det finns kvar en del minnen från the “good old time”. Det var jädrigt skoj med den tiden då det fanns flera svenska tillverkare.
Haag håller fortfarande på med segel i Kullavik. Han syr mest kölbåtssegel etc.Ha det
Hans Wallén- North – AHD- Advance Kites
-
Sedan Zeta tiden har det hänt mycket!
De stora stegen har främst varit hanteringsmässigt, draget har alltid varit bra tycker jag.
Nu har man ju kort minne, man vänjer sig och seglar in sig på ett segel så efter ett tag så det är främst i början av en period av nya segel som man kan peka på skillnaderna. Och så blir man bättre – draget kanske var skitkasst på Rave seglen, men det minns jag inte längre…Lite erfarenheter om North vågsegel (jag har inte haft fulla linjer av seglen förr än senare år, men jag har dock seglat dem alla):
Mellan Rave 98 och Rave 99 hände mycket! De såg likadana ut men 99:orna var mycket roligare att segla. Mycket mjukare än 98:ornas slalombetonade karaktär. 99:orna var mer lätthanterliga och lika bra drag.
Mellan Rave 99 och Style 00 var det inte så stor skillnad faktiskt. De blev kanske något bättre att hantera, softare. Här får jag erkänna att jag bytte upp mig på mastfronten också – jag tror att det blev en större skillnad än seglet i sig. Riggen blev bättre helt enkelt.
Mellan Style 00 och Style 01 är det ett ganska stort steg igen, hanteringsmässigt – det skrev jag om i förra inlägget.
Ut och leta vågor!
S..
-
Tack alla för info och synpunkter, ska försöka testsegla Style när (om) Andreas (S-66) kommer hem till Sverige igen… eller när Hans mobila testcenter kommer inom räckhåll.
/Per -
Bästa dr Masse!
kul med någon som gillar samt också producerar seriösa inlägg d.v.s. som som kan tillföra läsaren något nytt.Kör själv NR och hör till den som tycker trimmet är mycket viktigt.Har nu 00-or. Hade tidigare 98-or. Jag tycker att 00-orna är det lite lättare att rigga så de käns köna i ett bredare register, men jag kämpar fortfarande med att hitta det optimala trimmet på dem. Med andra ord full stabilitet och max drag. Precis som du sa så är det väldigt lätt att döda seglet med nedhalet.
Vilken årsmodel har du?
Hur riggar du? Nedhal och uthal.
Kör du små eller stora fenor.
Ha det!
Log in to reply.