• speedjanne

Medlem
    23 januari, 2006 vid 20:08

Nej du tänker helt rätt som kör samma linje. Det seglet/storleken som jag körde 7/10 var 7.8 RS5,ett enormt drag och register men sjukt svårt att få ner ordentligt lite svårtrimmat och dessutom dålig rotation på cambrarna.
    Gaastra Neutron 6.6 var nog det seglet som jag var mest nöjd med inte riktigt samma drag och register men lättriggat rotation som ett vågsegel utseendemässigt ser det ut som 1989. Naish körde jag bara 1gång.

Bra sida men jag fattar ingenting

http://transjai.free.fr/

• surfan

Medlem
    23 januari, 2006 vid 20:44

De blir kul de här med sådan sattsning från alla håll

• boman

Medlem
    23 januari, 2006 vid 20:55

Härlig linje Jester! man blir lite avis på er som köper flonkans nya prylar.

Janne, Snygg bild på dig och ditt speed kit, Var det den dan du toppade 38 knopar…

• rasmus_w

Medlem
    24 januari, 2006 vid 00:11

Jag vill bara påpeka en sak: Dunken seglade mig veterligen aldrig på NP Warpspeed, han var i början av karriären helsponsrad av F2 och seglade på F2 Power Control-segel (jepp, de där alldra första monofilmseglen i superprasslig kvalitet och med stora cutaways i akterliket). När han bytte till NP 1990 (eller om det var -89) så hade NP:s racesegel hetat World Cup Racing i nåt år.

• jester

Medlem
    26 januari, 2006 vid 12:58

Häpp!!

Nu har jag hämtat mitt första Warp-segel… En 6.8, resten skall jag få inom ett par veckor… Kan inte våren komma snart???

• tobhed

Medlem
    26 januari, 2006 vid 14:44

Speedjanne, Jester frågade dig i ett inlägg ovan om du skulle sälja ditt RS5 5,8 – om du ska så är jag intresserad… 🙂

/t

• speedjanne

Medlem
    26 januari, 2006 vid 21:05

Hej! Nej det är tyvärr inte till salu om inte villaränta går upp till 7-8%.Men Jesters 6.2 är ju nästan samma storlek?

Mvh Janne

• speedjanne

Medlem
    2 februari, 2006 vid 14:40
  • jester

Medlem
    2 februari, 2006 vid 15:45

Fattar inte riktigt vad han menar med den postningen… Vad är problemet?

Ni som test-riggat… Warp har inte någon “flärp” som måste in i mast-toppen, eller?
    VTS- på mitt finns bara ett max-märke
    HTS- saknas helt

Är det så på era segel oxå?

• speedjanne

Medlem
    2 februari, 2006 vid 17:12

Japp vad betyder “a central pivot”

Har också bara ett max märke på mitt Warp,men det är väl troligen där vi alltid vill ha det! En sak till,när du riggade ner det släppte den nedersta cambern av lätt? Det stod någonting att man skulle hålla seglet uppochner??

• swe131

Medlem
    2 februari, 2006 vid 20:43

Jesper

Toppen är som en mössa på warp seglen, inget att stoppa i mast toppen.

Inget HTS, eller min. VTS på mina segel. Bara max VTS.

När man riggade Warp 2005 var det bara att sätta på max alltid och sen reglera med uthalet hur mycket drag man ville ha.
    Var noga med att inte dra över max märket. Då blir seglet helt kass, ingen power, bukvandring och kass camber rotation, handlar om 10 mm mellan perfekt nedhal och för mycket.
    På North är för lite nedhal bättre än för mycket, Designen skiljer sig lite mot ex, gaastra och NP som oftast funkar ok med väldigt mycke nedhal.

Jag har gjort bort mig flera gånger och gått ut med för mycket nedhal.

När man riggar ner är det bara att ta av bommen och sen släppa nedhalet lugnt och fint. Det smäller till lite när cammarna hoppar av. Man behöver inte vända på seglet.

Vid riggning. I med masten ovanpå lattorna, dra så mycket nedhal man orkar med handen. På med bommen och dra så mycket uthal man orkar.
    Släpp allt nedhal, öppna blixtlåsen och tryck på cammarna stäng blixtlåset, Börja nedifrån och upp. Dra ned hal till max, justera uthal.

Riggning tar max 3 min.

Nedriggning 1 min. Går snabbare än ett vågsegel.

// Dala //

• jester

Medlem
    2 februari, 2006 vid 21:12

OK. Funkar att rigga ungefär som RS4 då mao. Tack för bra trimtips!

Har inte riggat seglet ännu, då lgh är för liten, och vädret e för kallt ute.

• jester

Medlem
    3 februari, 2006 vid 15:18

Såg denna artikel idag:
    http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,772835,00.html
    ÄR det nån som mätt upp hur högt ljudet är när man smäller över cambrarna? Vi kanske kan stämma North? 😀

• jester

Medlem
    1 april, 2006 vid 13:16
    Speedjanne wrote:
    Japp vad betyder “a central pivot”

Har också bara ett max märke på mitt Warp,men det är väl troligen där vi alltid vill ha det! En sak till,när du riggade ner det släppte den nedersta cambern av lätt? Det stod någonting att man skulle hålla seglet uppochner??

Riggade mitt warp för första gången idag, och just nedre cambern busade lite både vid riggning och ned-riggning. Men var inga större problem o lirka på/av för hand. Lär gå lättare när man sträckt ut seglet efter första turen… Som förhoppningsvis blir i morron!

• boman

Medlem
    1 april, 2006 vid 14:16

i morrn vilken lyx, vi fick en till sväng av lappmögel i Norrtälje så premiären lär dröja.
    snyggt segel och snygga siffror men sitter dom inte väl lågt ner i seglet?

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.