Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › north warp 2009
-
Tack för alla svaren men Gustav vad tycker du och de som har seglat WARP kontra F8 är det stor skillnad, vad jag har läst passar F8 lättare personer och Marcus Emanuelsson satte högsta average och toppfart i Sverige med ett F8 så potential finns i seglet.
Hmmm det är en ekonomisk fråga nu när jag kan få tag i en silvermast väldigt billigt. -
Jag rekommenderar F8 då du är såpass lätt. Warp är galet styva och kräver mycket styrka och motvikt för att flexa som det är tänkt.
Det är ofta jag själv känner mig för lätt och då väger jag 83 kg. jag brukar ladda västen med minst 5 kg extra för då flexar mina Warp mycket bättre utan att jag själv rycks med i varje vindby.@SPEEDAN 527150 wrote:
Tack för alla svaren men Gustav vad tycker du och de som har seglat WARP kontra F8 är det stor skillnad, vad jag har läst passar F8 lättare personer och Marcus Emanuelsson satte högsta average och toppfart i Sverige med ett F8 så potential finns i seglet.
Hmmm det är en ekonomisk fråga nu när jag kan få tag i en silvermast väldigt billigt. -
Jag tycker mycket handlar om hur du ska använda seglet.
Vill du att det ska prestera bäst när du ligger på perfekt vinkel på speed strippen eller för att kunna kryssa hem, köra slalom på halvindsbana etc.
Min erfarenhet är (och då har jag kört med F8 5,4 och 6,8 med platinum mast)att F8 drar grymt skönt på undanvinden samtidigt som det känns riktigt lätt i handen( och då menar jag mest 5,4:an).Men ska man köra halvind och kanske pina lite höjd så tycker jag Warpen är bättre.
Så mitt råd är har du möjligheten att komma över ett Warp så slå till på det såvida du inte endast ska ligga och bränna undanvind med små segel. -
jag måste dock bara flika in att du väger över 90 kg och Speedan 70 kg. Sedan är mastvalet en silvermast. Med de två faktorerna så tror jag mer på F8.
Jag har sett speedan i TT och han är både en duktig seglare, snabb och sugen på speed så F8 borde passa som handsken.@mackee 527419 wrote:
Jag tycker mycket handlar om hur du ska använda seglet.
Vill du att det ska prestera bäst när du ligger på perfekt vinkel på speed strippen eller för att kunna kryssa hem, köra slalom på halvindsbana etc.
Min erfarenhet är (och då har jag kört med F8 5,4 och 6,8 med platinum mast)att F8 drar grymt skönt på undanvinden samtidigt som det känns riktigt lätt i handen( och då menar jag mest 5,4:an).Men ska man köra halvind och kanske pina lite höjd så tycker jag Warpen är bättre.
Så mitt råd är har du möjligheten att komma över ett Warp så slå till på det såvida du inte endast ska ligga och bränna undanvind med små segel. -
Det är som vanligt en gissningslek men i mars-april senast.
@Speedjanne 527446 wrote:
Gustav du vet inget datum när 09:orna kommer?
-
Jag får fundera lite men nu drar jag och åker skidor några dagar.
Jag tar med mig GPS:en och kollar hastigheten HE HE, det blev 52 knop sist.
Tack för svaren -
För att fortsätta lite off-topic.
Tog också med GPS på skidresan förra året och toppade runt 110 km/h, skönt att se 55 knop på displayen. Det är väl ungefär vad man vågar som vanlig dödlig. I Idre senast såg jag att de skall köra tävling i världs-cupen där i slutet av mars. Såg då också vad värdsrekordet är, 251 km/h. Det tar ett tag att smälta det faktiskt.
-
-
Då så det blev ett nytt NORTH RAM F8-08 7.8 med GOLDMAST uj uj väldigt stort!
Men priset för det här var så löjligt billigt att jag inte kunde motstå att köpa det.
Få se om jag kan få lite fart på det till våren.Tack Gustav och alla andra för tipsen.
-
Kul! Lycka till!
@SPEEDAN 529747 wrote:Då så det blev ett nytt NORTH RAM F8-08 7.8 med GOLDMAST uj uj väldigt stort!
Men priset för det här var så löjligt billigt att jag inte kunde motstå att köpa det.
Få se om jag kan få lite fart på det till våren.Tack Gustav och alla andra för tipsen.
Logga in för att svara.