Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Northsegel Kvalitet

  • Northsegel Kvalitet

    Posted by badjanne on 17 augusti, 2009 at 12:31

    Segel
    Har kört med North segel i många år och alltid sagt att deras segel går aldrig sönder men man får byta för dom blir omoderna.
    Nu inom de två sista åren har inte mindre än fem segel gått sönder på samma ställe. Två till tre dm in från masten i höjd med bommen. Se bild. Detta är ett ställe där det inte är någon spänning alls i seglet. Sist tejpade jag utan att behöva rigga ner. Detta segel är modell 2007 men uttaget 2008 och har inte legat onödigt i solen. Det finns inga skärmärken eller dylikt.

    Sen dessa eländiga lattor.
    Jag tror att både North och Niel Pryde skulle tjäna på anställa en riktig konstruktör. Dom har duktiga segelmakare men när det gäller kunskap i hållfasthetslära och plastteknologi finns där mycket att önska.
    (Eller är det medvetet att MTBF=meantime between failure är mindre än ett år så vi handlar nytt hela tiden)

    1. Vad använder ni för att laga mindre skador på ett segel
    2. Förslag till hur man lagar trasiga lattor

    hanko replied 15 years, 4 months ago 11 Members · 13 Replies
  • 13 Replies
  • stefanlindmark

    Member
    17 augusti, 2009 at 12:49
    Badjanne;567551 wrote:
    Segel
    …Två till tre dm in från masten i höjd med bommen. Se bild. Detta är ett ställe där det inte är någon spänning alls i seglet.

    Men det skrynklas lätt vid av- och påriggning av segel på masten. I längden borde det inte vara bra för monofilm att veckas fram och tillbaka.

    Badjanne;567551 wrote:
    Sen dessa eländiga lattor.

    1. Vad använder ni för att laga mindre skador på ett segel

    Monofilmstejp. Klipp två bitar, lägg på varandra, klipp samma dimension med avrundade hörn (som inte krullar upp sig), fäst på båda sidor så det ser ut som en lapp och inte två.

    Badjanne;567551 wrote:
    2. Förslag till hur man lagar trasiga lattor

    Mät upp hur lång lattan borde vara i helt tillstånd. Ring sedan till Wallén sport och beställ lattmaterial som du sågar till själv.

  • jps

    Member
    17 augusti, 2009 at 14:11

    1. Genomskinlig packtejp från tex TESA.

  • snaffe

    Member
    17 augusti, 2009 at 15:06
    stefanlindmark;567561 wrote:
    Men det skrynklas lätt vid av- och påriggning av segel på masten. I längden borde det inte vara bra för monofilm att veckas fram och tillbaka.

    Monofilmstejp. Klipp två bitar, lägg på varandra, klipp samma dimension med avrundade hörn (som inte krullar upp sig), fäst på båda sidor så det ser ut som en lapp och inte två.

    Mät upp hur lång lattan borde vara i helt tillstånd. Ring sedan till Wallén sport och beställ lattmaterial som du sågar till själv.

    Men det skrynklas lätt vid av- och påriggning av segel på masten. I längden borde det inte vara bra för monofilm att veckas fram och tillbaka.

    Kanske inte men att gå sönder efter så kort tid tyder på kass kvalitet tycker jag, eftersom det är på mer än ett segel. Det är stror skillnad på monofilm i olika segel. Skit i North och prova något annat istället. Tror att the Loft är välbyggda och har ett trevligare pris också. Har dock aldrig kört racesegel så det vet jag inget om.

  • tobhed

    Member
    17 augusti, 2009 at 15:13

    Mauisails hade betydligt tjockare monofilm än övriga segel som jag har kört de senaste åren, dessutom kändes de sjukt gedigna – kanske nåt att titta på framöver? Sen tycker jag att det är konstigt att de går sönder just på det stället, det är inget hängseletampen/fästet som går mot segler eller så? Jag har aldrig sett något ta sönder ett segel där och du säger att tre av dina har gått sönder just där, lite märkligt…?

  • rasmus_w

    Member
    17 augusti, 2009 at 20:47

    Mauisails har om jag förstått det rätt dessutom satt på nån skyddande plastfilm ungefär där northseglet gick sönder. Enligt Barry Spanier så upptäckte han att hans teamseglare satte dit dekaler just där för att seglen inte skulle paja när man riggade, så då betämde han sig för att förstärka produktionsseglen på samma vis.

  • swe-31

    Member
    18 augusti, 2009 at 06:36

    Hej Janne

    Tradigt med dina segel.

    har kört North sen 2003 och aldrig haft det problem du beskriver. Känner inte alls att North har dålig kvalite tvärt om håller de bättre än många andra dyra segel (NP)

    Lagas med självhäftande monomfilm eller märkduk, finns hos segelmakare. inget större problem.

    Lattorna är ett återkommande problem (de gråa glas lattorna), håller med om att de borde konstruerats om för länge sen. men det är lätt att laga, ta lite epoxi lim och fyll lattan sätt i toppen, linda sen med en tunn glas tråd runt ändan och lägg på lite epoxi.
    Vill man förebygga så köper man tejp som är förstärkt med nylonfiber, finns på byggmarknader och lindar några varv på lattorna vid övergången så händer aldrig detta.

    Nu har de kol lattor i de flesta race segel så detta problem hara försvunnit men är tydligen kvar i freeride seglen.

  • badjanne

    Member
    18 augusti, 2009 at 08:29
    SWE-31;567812 wrote:
    Hej Janne

    Tradigt med dina segel.

    har kört North sen 2003 och aldrig haft det problem du beskriver. Känner inte alls att North har dålig kvalite tvärt om håller de bättre än många andra dyra segel (NP)

    Lagas med självhäftande monomfilm eller märkduk, finns hos segelmakare. inget större problem.

    Lattorna är ett återkommande problem (de gråa glas lattorna), håller med om att de borde konstruerats om för länge sen. men det är lätt att laga, ta lite epoxi lim och fyll lattan sätt i toppen, linda sen med en tunn glas tråd runt ändan och lägg på lite epoxi.
    Vill man förebygga så köper man tejp som är förstärkt med nylonfiber, finns på byggmarknader och lindar några varv på lattorna vid övergången så händer aldrig detta.

    Nu har de kol lattor i de flesta race segel så detta problem hara försvunnit men är tydligen kvar i freeride seglen.

    Tack för tipsen
    Som jag skrev är det ju ingen spänning i seglet, där sprickan finns, när det är riggat.
    Kan det vara så att när jag riggar ner släpper jag lite på nerhalet för att få loss chamberna och då ökar spänning i seglet just där det går sönder.
    Jag släpper oxå ofta lite på nedhalet om seglet skall ligga riggat ett tag tex. under en tävlinghelg.

    Du skriver:
    ta lite epoxi lim och fyll lattan sätt i toppen, linda sen med en tunn glas tråd runt ändan och lägg på lite epoxi.
    Det fyrkantiga röret är ju nästan en meter långt. Jag antar du menar bara den delen där där toppen går in. Det sitter ett litet stift som skall fixera längden ersätter du det oxå? På min latta var det upprostat. Kan det vara så att North dragit ner på kvaliten för att ha råd att betala Dunken.

    Hur är det med North Sails 5 years Guarantee, gäller den för denna typ av problem?

  • oaxen

    Member
    18 augusti, 2009 at 09:44

    Hej!

    Kollar man på mittenbilden så har ju monofilmen en tydlig brottanvisning i form av ett veck. Vecket brukar ju uppstå när man riggar på/av.

    Jag skulle trots det pröva att reklamera seglet(-en).

  • p-malmkvist

    Member
    18 augusti, 2009 at 14:56

    Alt 1:

    Något vasst under Y-fronten rispar seglet

    Alt2

    Något vasst från Kenny Starfighter dräkten rispar seglet.

    Alt3 (mest troliga)

    Fel mast i windsurfingsegel kan göra att spänningar uppkommer i monofilmen som gör att den spricker. Har hänt mig då jag skulle rigga ett segel till en kompis, blev en snygg 80 cm spricka i monofilmen när nedhalet var draget..

  • swe-496

    Member
    18 augusti, 2009 at 18:42
    Badjanne;567854 wrote:
    Tack för tipsen
    Som jag skrev är det ju ingen spänning i seglet, där sprickan finns, när det är riggat.
    Kan det vara så att när jag riggar ner släpper jag lite på nerhalet för att få loss chamberna och då ökar spänning i seglet just där det går sönder.
    Jag släpper oxå ofta lite på nedhalet om seglet skall ligga riggat ett tag tex. under en tävlinghelg.

    När du släpper nedhalet ska du samtidigt släppa uthalet. Tror att sprickan har uppkommit p g a spänningen som blir om du bara släpper nedhalet.

    Vid nedriggning: Ta bort bommen först, släpp lite nedhal, poppa av cambrarna, släpp sen allt nedhal.

    Viloläge på stranden: SLäpp lite uthal och lite nedhal så du inte har för mycket spänning på något ställe.

  • swe-496

    Member
    18 augusti, 2009 at 18:47
    Badjanne;567854 wrote:
    Du skriver:
    ta lite epoxi lim och fyll lattan sätt i toppen, linda sen med en tunn glas tråd runt ändan och lägg på lite epoxi.
    Det fyrkantiga röret är ju nästan en meter långt. Jag antar du menar bara den delen där där toppen går in. Det sitter ett litet stift som skall fixera längden ersätter du det oxå? På min latta var det upprostat.

    Ersätt stiftet med en tunn liten mässingsspik, klipp av när du tryckt den genom lattan, fila tills den är jämns med lattan.
    Stiftet är bra att ha där som stopp så lattänden inte åker in p g a lattrycket som blir vid lattspänning.

  • badjanne

    Member
    18 augusti, 2009 at 21:34
    P Malmkvist;567968 wrote:
    Alt 1:

    Något vasst under Y-fronten rispar seglet

    Alt2

    Något vasst från Kenny Starfighter dräkten rispar seglet.

    Alt3 (mest troliga)

    Fel mast i windsurfingsegel kan göra att spänningar uppkommer i monofilmen som gör att den spricker. Har hänt mig då jag skulle rigga ett segel till en kompis, blev en snygg 80 cm spricka i monofilmen när nedhalet var draget..

    Alt 1 Saknar vassa föremål under Y-fronten
    Alt 2 Enda skydd jag använder numera är hjälm på huvedet.
    Alt 3 Använder endast master från North i detta fall 100% carbon 460

    Tror mer på vad SWE 496 skriver:
    När du släpper nedhalet ska du samtidigt släppa uthalet. Tror att sprickan har uppkommit p g a spänningen som blir om du bara släpper nedhalet.

    Vid nedriggning: Ta bort bommen först, släpp lite nedhal, poppa av cambrarna, släpp sen allt nedhal.

    Viloläge på stranden: SLäpp lite uthal och lite nedhal så du inte har för mycket spänning på något ställe

    Har ialla fall tejpat sprickan och beställt nya lattdelar från W för 100 kr/m

    Tack för alla tips. Konstigt att det bara hänt mig att seglen spricker. trasiga lattor verkar mer vanligt

  • hanko

    Member
    19 augusti, 2009 at 10:02

    Märkligt. North ser ju ut att vara nästan lika gedigna som Maui Sails ju :-). MauiSails är lite av ett stridsvagnssegel hehe. Lycka till med ditt knep och knåp Janne. Priset på lattmaterial lät ju hyffsat billigt med tanke på hur dyra Northseglen är.

    GO BARRY GO !!

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Northsegel Kvalitet

You must be logged in to create new discussions.