-
Noslagning express
Lyckades sätta nosen rätt ner i botten och vika den 90 grader när jag var i Dalen för ett tag sen. Hade mindre än en vecka på mig tills jag behövde brädan igen så det blev noslagning express. Den här brädan är lite speciell då den är byggd i aramidhoneycomb men samma princip kan användas på en vanlig sandwichbräda.
En sån här lagning blir inte lika stark som om man ersätter skadat material men nosen har normalt sett ingen direkt belastning så det duger gott. Får man en rejäl smäll så kommer det att gå sönder ändå även om man gör det rejälare.
Efter att det värsta vattnet runnit ut så rättade jag till nosen så gott det gick. Därefter borra ett antal hål för att injicera Polyurethanlim med hjälp av en spruta. Vattnet som är kvar i brädan kommer gå Pu-linet att skumma upp och fylla håligheter samt limma ihop skadat skum.
När limet härdat slipas överflöd bort och ytan över skadan ruggas upp. I mitt fall var det så pass jämnt att jag kunde laminera direkt, ibland kan man få fylla upp ojämnheter med epoxi och microballonger.
2 lager 163 grams glas lamineras på bägge sidor. Jag tog både däck och botten samtidigt, är man osäker tar man en sida åt gången med slipning imellan. Orkade inte mecka med vacuum så blev vanlig våtlaminering. När det härdat är det bara att köra, finnish får bli senare. 1h jobb, 2 dagar härdtid.
Logga in för att svara.