Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nova 2 riggning

• Nova 2 riggning

Publicerad av nova2 på 4 augusti, 2007 vid 18:26

Jag har köpt en nova 2 kite ny i förpackningen (svart och röd 07 modell) och har lite problem med riggningen
    får dit mittlinorna utan problem och sidolinorna, blir bara lite fundersam då jag ser bilder på likadana kites(nova 2) problemet ligger i att sidolinorna bara sitter i en enkel lina längst ut och längst bak på kiten, mycket möjligt att det ska vara så men på bilderna jag sett på nova 2 så ser det ut som att dom sitter i två linor. ah svårt att förklara men om någon har köpt en TAKOON nova 2 nyligt så är jag tacksam för hjälp skicka gärna svar på crusader747@hotmail.com så kan jag maila över bilder
    har flugit med kiten i stark vind och har lite problem med att hålla den i luften tänkte bara om det har något med saken att göra eller om det beror på orutin.
    mycket möjligt att jag inte har något problem med riggningen men det skulle vara skönt att höra det från någon annan
    tack på förhand

thevoid svarade 17 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • eddie

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 18:31

Du bör alltid kitesurfa i närheten av andra surfare. Fråga någon av de mer erfarna på din hemmaspot. De flesta är oftast väldigt hjälpsamma.

• nova2

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 18:38

problemet är att det inte finns några andra som jag känner till här uppe (skellefteå) som kitesurfar, plus att problemet ligger i riggningen för just nova 2 (kanske samma som alla andra) tänkte bara om det fanns någon med ett enkelt svar

• fate

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 18:46

Om jag minns rätt så är det olika system för olika storlekar på Nova2:an

Jag tror att på 12:an så sitter det direkt i draken och på de mindre så sitter det i de två linorna som du pratar om.

Vem köpte du den av? Jag vet att anders på LaSurf säljer Takoon drakar så du kan säkert ringa honom och fråga hur det ska vara. Det är en bra kille så han ställer säkert upp och svara på frågor. http://www.lasurf.se

Hur stark vind har du flugit i? Vad är problemmet med att hålla den i luften? på vilket sätt? Förklara lite mer så kanske vi kan hjälpa dig.

• nova2

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 18:54

ha ha shit vad fort man fick svar 🙂 jo jag har en 12:a som jag köpt av anders pratade med han i telefon men det är så svårt att beskriva och det är lördagkväll så jag ville inte störa, han tipsade mig om den här sidan.
    kan ha blåst ca 8 m/s fast det var ganska byigt, men jag hade problem med att hålla den i ytterkanten av vindfönstret(heter det så) gick ett par secunder men sen dalade den, ska man hålla den i konstant rörelse för att den ska hålla sig uppe utmot kantkerna eller ska man kunna hålla den svävande där? förstår någon ett or av vad jag skriver får dom en guldstjärna 🙂

• fate

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 21:32

Beroende på hur mycket det blåser så kan man ju hålla den längre ut när det blåser mer.

Egentligen så behöver du ju inte placera kiten så långt ut att den dalar mer än när du ska landa. försök att hålla den lite längre in i powerzone så ska det nog gå bättre.

• imported_lars

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 23:26

@Nova2 402877 wrote:

ha ha shit vad fort man fick svar 🙂 jo jag har en 12:a som jag köpt av anders pratade med han i telefon men det är så svårt att beskriva och det är lördagkväll så jag ville inte störa, han tipsade mig om den här sidan.
    kan ha blåst ca 8 m/s fast det var ganska byigt, men jag hade problem med att hålla den i ytterkanten av vindfönstret(heter det så) gick ett par secunder men sen dalade den, ska man hålla den i konstant rörelse för att den ska hålla sig uppe utmot kantkerna eller ska man kunna hålla den svävande där? förstår någon ett or av vad jag skriver får dom en guldstjärna 🙂

Som någon sa så har 12:an baklinorna direkt kopplade till kiten, är det inte så så är det fel och då kan det bli väldigt svårt att styra och hålla kiten i luften…
    Blåser det 8m/s så ska det inte vara några problem för kiten att sväva längst ut i vindfönstret. Är det byigt så blir det svårare, men du lär dig snabbt hur du ska styra och parera med depowern för att hålla kvar kiten på samma ställe. Är det lite vind och byigt så blir det ännu svårare då kiten “dör helt” ibland, men då ska man ändå inte vara ute o köra 😉 !

• nova2

Medlem
    5 augusti, 2007 vid 14:29

ha ha så enkelt det problemet var löst, då stämmer riggningen som den är 🙂 Tack för alla svar Nu ska jag ut och träna 🙂 blåser stadigare idag, förresten ingen som vet av någon kitesurfare i skellefteå trakten?
    ha det bäst

• thevoid

Medlem
    13 augusti, 2007 vid 16:32
    Nova2;402987 wrote:
    ha ha så enkelt det problemet var löst, då stämmer riggningen som den är 🙂 Tack för alla svar Nu ska jag ut och träna 🙂 blåser stadigare idag, förresten ingen som vet av någon kitesurfare i skellefteå trakten?
    ha det bäst

Jag har en gammal kite, men aldrig orkat ta med den ut än så länge 🙂
    Har precis skaffat vindsurfgrejer och tänkte testa mej på det.
    Men jag bor i skellefteå 😛

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nova 2 riggning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.