Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › NP 4000 torris Eller NP 5000 Semi!?
-
NP 4000 torris Eller NP 5000 Semi!?
Publicerad av hankloose på 31 oktober, 2004 vid 10:56Kan inte välja?Känns jobbigt med den horisontella dragkedjan på 4000!Ska ju inte ut å segla i femton minus men man vill ju inte frysa heller!Räcker inte en femtusen med lite förstärkningsplagg för isfrivinter segling i sverige?!
MVH
Henke
don_cavalli svarade 20 år sedan 11 Medlemmar · 26 Svar -
26 Svar
-
JOHN_j_RAMBOO
Gäst31 oktober, 2004 vid 11:04Har en NP torris, o jag upplever inte dragkedjan som jobbig, men därimot har jag märkt att den måste skötas om med kärlek..hehe, min drag kedja vilketfall hade en tendens att bli “kass o trög”
Men jag tycker den funkar skitbra att surfa med året runt, men då har jag en 3/2 dräkt under dessutom.
-
Har också en NP 4000.. Inga problem med dragkedjan.. Eller att dom går trögt efter ett tag om du inte smörjer är ju ingen hemlighet. Kan var lite knivigt att öppna och stänga den själv dock.. Men det går.. Men den varm och god!! Och eftersom dom kostar samma hos SP iallafall så tycker jag inte att det är några tvivel..
-
fan jag gör med 3000 med lite underställ under året runt. funkar klockrent.
torris väger ju bly. varför har du en våtis under torrdräckten rambo? gör den mycket nytta? -
Har en NP 5000, köpt i år. Helt grym! Mjuk som f-n och riktigt tät. Smart halslösning. Ett kanonköp.
/David -
Jag och min surfkollega (Oåxen) har testat i stort sett alla halslösningar på marknaden och det enda som funkar som det är tänkt är en vanlig torrdräkt. Alla andra läcker in i halsen. Kolla även Boards senaste nummer, står nästan uteslutande att alla utan torrdragkedja läcker i halsen.
-
Det spelar ingen roll vilka flärpar som används, vill man inte ha in ovälkommet vatten så är det torris som gäller. Jag har testat NP 3000, 4000 och 5000, samt Rip Curl, Pro Limit… etc. Bara torrisar håller vattnet borta godtagbart. Allt annat är tvådimensionella lösningar på ett tredimensionellt problem.
De dagar det blir för varmt med NP-torrisen är det läge att dra på en shorty. -
JOHN_j_RAMBOO
Gäst1 november, 2004 vid 07:58eh..torris väger la för feen inte bly, har du inga mukkler el?
jo, det gör grym skillnad..annars hade jag ju inte haft de
Visst, de blir lite osmidigare..men lite värme mot 10% osmidigare kan man ta.det enda problemet som finns o nog alltid kommer finnas där, e händerna.. trots biltemas superglows så fryser dem fan sönder, har testat allt möjligt, Prolimits handskar, diskhandskar me silvertejp o de värse kombinationerna..Men biltemas glowes Rokkar fortfarande, go biltema .
nån som kommit på något smart?
-
Jag bytte min 4000 mot 5000 känns som det räcker!Så fort man ser en kille med torr dräkt så dröjer det inte länge förrän han kommer fram till dig å ser ut som en ledsen hund å säger:snälla kan du hjälpa mig med min dragkedja?!Har snackat med många som vinterseglat utan problem med 5000 dräkten!Den känns liksom mer alround!Man kan ju inte ha en torris en semi dry och en shorty?!Eller kan man det?!?!
HEnke
-
JOHN_j_RAMBOO
Gäst2 november, 2004 vid 20:54Hankloose..har kört med Torris i 2år,(horsiental dragkedja)
With out no problemas, att man frågar efter hjälp e för att de e smidigare, så varför inte..finns de ingen att fråga, så brukar jag sätta fast spännbandet runt takräcket, o dra den igenom öglan på dragkedjan, wolla!O visst feen funkar det fint med en shorty under torrisen, o det blir varmare..trust me!
Men de e klart, har man en torris utan luftutrymme, så den sitter som en mamba runt kroppen så kan de bli lite svårt med en shorty under.
Sålänge man själv surfar när det snöar, kallt i vattnet o vinden kyler som fan..o trots det inte fryser pillesnorren av sej så skall man vara nöjd, sen hur man blir nöjd e upp till var o en, o Torris + shortyn under ha get mej flera dagar än med bara torrisen.
måste lägga till mina Biltema handskar, för utan dem hade jag stått på land många dagar
-
Well…Rambo dom dagarna du va ute i vintras vågade jag mig knappt utanför dörren så du vet ju uppenbarligen va du snackar om!!Kände bara att fastän den där dräkten va helt ny fick jag dra som fan i den horisontella dragkedjan…men som sagt…händerna e värst!!Long live Biltema!!
Hurra
-
hei,er det noen som har testet neil pryde short john thermabase under en 5/3 drakt? har brukt ulltrøye under 5/3 drakten min tidligere men synes det ble litt stivt. np thermabasen er o.5 neopren undertøy med korte armer og ben(mini shorty)
-
asso jag är inte så jäkla haj på danska men jag har en huva i thermabase å den är snooor varm å go smidig som fan, plus att jag har en 5000 och det fungerar fin fint…
men kan någon annan säga mig som har årets modell av 5000 fan de där jävla kardeborrebanden som sitter vid fötterna öppnar på sig hela tiden??!!! gör de det på era med?
-
Knatte
Gäst3 november, 2004 vid 13:05Jag testade en short John under min 5/3 dräkt i söndags.
Det blev varmt och gott Funkade med andra bra.. -
Knatte
Gäst3 november, 2004 vid 13:07Jag testade en short John under min 5/3 dräkt i söndags.
Det blev varmt och gott Funkade med andra bra.. -
Jag fick inte ens med mina stroppar vid fötterna…men enligt uppgift från en polare så gör de inte så himla mkt nytta..
Logga in för att svara.