Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing NP Helium eller annat segel för lätta vindar

• NP Helium eller annat segel för lätta vindar

Publicerad av zurfman på 14 augusti, 2009 vid 21:46

Är det någon som testa NP Helium 8,5 och som kan jämföra det med något annat NP-segel eller andra märken?
    Har ej sett Helium på svenska sidor, litet dyrt kanske…

Hur fungerar ett NP 8,5 Helium med en 120 l X-citeride?

Finns det andra segel med bra lättvindsegenskaper som fungerar bra med min bräda?

Vad karrakteriserar segel med bra bottendrag vid lätta vindar?
    Behövs det pump-egenskaper på seglen för att det skall vara idé att pumpa mer aktivt…(har ej pumpteknik ännu)

Skulle också vilja ha bra manöveregenskaper (kanske inte riktigt som på mina freemove men ditåt)

staffomania svarade 15 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • stefanlindmark

Medlem
    14 augusti, 2009 vid 22:20

Har sagt det förut, men Traction tycker jag fortfarande är ett bra lättvindssegel. Det har utpräglad buk direkt vid riggning. Väldigt lättriggat eftersom det går att trä upp masten rakt framför cambersen direkt. Det går att köra i hårdare vindar utan att bli bängligt.

Finns i Stockholm på Surfspot här

• zurfman

Medlem
    14 augusti, 2009 vid 22:27

Jo det är ett bra svar… (har dock fastnat litet på NP i tanken vilket kan vara onödigt!!)

Intressant om någon har testat både Traction o Helium….

Vilka master använder ni som rekommenderat Traction på surfspot? Några speciella modeller att rekommendera som påverkar bottendraget???

Med tanke på att det är så lättriggat stör det ju ej om det är cambers antar jag!

Tack! Du har många bra tips!

• jps

Medlem
    15 augusti, 2009 vid 07:32

I Boards aprilnummer testar de 7.5 kvm lättplanande segel Helium och Gaastra Plasma mot mer traditionella cam och no cam som NP V8 och Hellcat.

Korta omdömen om Helium:
    – Lätt att rigga
    – designat för 5-13 knops vind (bäst vid 10-11)
    – Inte så lätthanterligt då det börjar blåsa mer pga den tighta leechen
    – Bäst för lätta seglare i precisattmanplanarvind

Har inte testat själv dock.

• stefanlindmark

Medlem
    15 augusti, 2009 vid 08:28
    Zurfman;566692 wrote:
    Vilka master använder ni som rekommenderat Traction på surfspot?

Jag kör mitt 7.5 på en Challenger SDS 490 55%.

• mahi

Medlem
    15 augusti, 2009 vid 11:50
    Zurfman;566679 wrote:
    Är det någon som testa NP Helium 8,5 och som kan jämföra det med något annat NP-segel eller andra märken?
    Har ej sett Helium på svenska sidor, litet dyrt kanske…

Hur fungerar ett NP 8,5 Helium med en 120 l X-citeride?

Finns det andra segel med bra lättvindsegenskaper som fungerar bra med min bräda?

Vad karrakteriserar segel med bra bottendrag vid lätta vindar?
    Behövs det pump-egenskaper på seglen för att det skall vara idé att pumpa mer aktivt…(har ej pumpteknik ännu)

Skulle också vilja ha bra manöveregenskaper (kanske inte riktigt som på mina freemove men ditåt)

Oavsett vad du väljer för fabrikat och segeltyp kan du inte få “allt” i ett och samma segel. Och vad du än köper, hoppa inte på första bästa segel som råkar vara billigt. Satsa på något av de stora märkena och köp rätt mast (längd, styvhet, kolhalt och helst fabrikat) till det segel du köper för att vara på den säkra sidan. Bättre att tänka hela kit som fungerar tillsammans även på sikt.

NP är aldrig billigt, men alltid bra. Jag har aldrig blivit besviken på deras prylar.

Har inte testat NP Helium, men det är en specialvariant av V8, som också planar väldigt tidigt. Jag hade köpt “vanliga” V8, tror att registret på ett sådant är större än Helium. Tror tidningen Windsurf hade ett test med dessa segel samt ngt camberlöst. Vanliga V8 planade endast marginellt senare med betydligt bättre hårdvindegenskaper, dessutom betydligt större chans att hitta ett begagnat…kanske tom med rätt mast.

• mahi

Medlem
    15 augusti, 2009 vid 11:53

8,5 tror jag passar utmärkt till den brädan, kolla JP’s rek dock.

• zurfman

Medlem
    15 augusti, 2009 vid 15:21

Intressanta svar!!!

Skulle också vara intressant att höra hur ett stort Hellcat eller V6 fungerar gentemot dessa segel…. Hellcat 8,2 har ju litet andra krav på bom-längd varför jag kanske kan använda den jag har.

• ubaten

Medlem
    15 augusti, 2009 vid 19:50

helium baseras på v6 tror jag

• staffomania

Medlem
    15 augusti, 2009 vid 20:27

Älskar mitt sailoft traction(8,5). Det är iofs lite osmidigt att vända med men det är ett jäkla drag i det. Körde med det idag i Haga park då medelvinden var 9 m/s men då fick man vila lite efter varje repa :-). Passar perfekt för mig med 145l liters bräda som väger runt 100 och har usel teknik när det gäller att komma upp i planing. Vet dock inte hur det är med kvaliten. På mitt Sailoft Cross känns mastfickan mycket mer rejäl och så har det också blivit en del hål på traction seglet.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing NP Helium eller annat segel för lätta vindar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.