Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing NP X6 bom eller Local Spirits Kol/Alu bom?

  • NP X6 bom eller Local Spirits Kol/Alu bom?

    Publicerad av Oregistrerad på 21 augusti, 2006 vid 08:59

    Hej,

    Knäckt bommen(köp aldrig tecnolimits kolbommar, riktig skit) och måste ha en ny. Någon som provat NP X6 bom vs Local Spirits Kol/Alu hybridbom?

    Kostar ungefär lika, hur är styvhet, vikt osv?

    Tacksam för tips, bor ej nära SP.

    /Oscar

    supasonic svarade 18 år, 1 månad sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    21 augusti, 2006 vid 09:06
    Oregistrerad wrote:
    Hej,

    Knäckt bommen(köp aldrig tecnolimits kolbommar, riktig skit) och måste ha en ny. Någon som provat NP X6 bom vs Local Spirits Kol/Alu hybridbom?

    Kostar ungefär lika, hur är styvhet, vikt osv?

    Tacksam för tips, bor ej nära SP.

    /Oscar

    Kan det vara möjligt ? var det den nya techno-bommen i kol ?
    Hur gick den sönder ?
    /Hans

  • endy

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 09:12

    Har du haft bommen länge? annars kan det röra sig om ett produktionsfel, en kolbom ska inte gå av lätt.
    Ser att du kikar på kol/alu hybrider en bra kompromiss av pris/produkt, men är du inte alltför avskräckt av kolbommar vilket du inte borde vara ska du kika på Chinooks kolbommar, helt klart en av de bästa delarna i min utrustning, har haft min bigwave i 3,5 år nu och den håller fortfarande perfekt, lite solblekt i greppet men säkert seglad 250 dagar+

    Perfekt både för SDM och RDM master, lätt, ledat frontbeslag, grymt skönt grepp och mått på bakstycke.
    Jag skulle utan tvekan säga att detta är den bästa bommen i Sverige till det priset, du hittar den hos http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=13&pid=30

  • dr-masse

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 10:27

    Också intresserad, vilken Tecno-bom var det du körde av? Inte Carbon XTR, väl?

    Istället för X6 skulle jag välja Local Spirit Alu Pro-model, det verkar vara en bättre bom för pengarna tycker jag.

  • ola_p

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 11:53

    Chinooks kolbom hade jag också kikat på om jag var dig.. Dom har rykte om sig att vara hållbara och är tillsammans med HPL vanligast på maui, har jag hört.
    Jag är iaf toknöjd med min, även om jag nog behöver greppa om den nästa år, spolningar på stenrev går hårt åt bommar… :p

  • oscar

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 12:03

    NP X6 ser ju grym ut och känns väldigt bra men var en av de mjukaste bommarna i Boards bomtest.

  • poppo

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 13:01

    Kör NP X6 på småsegel och upplever den inte mjuk alls. Föredrar dessutom NP:s högkvalitativa lösningar på beslag och detaljer. Till freestyle kör jag NP X7 (fåregångaren till X9) som är vansinnigt bra, men en annan prisklass som bekant. NP-bommar rekommenderas!

  • culing

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 18:12

    Insämmer med Poppo, X6:an 145-195 är styv och lätt.
    De längre modellerna tappar en del i styvhet.
    Local spirits Pro Model är lika styv om inte styvare men betydligt tyngre.
    28 mm, skönt & hållbart grepp, känns betydligt tunnare än de flesta andra.
    Jag har kört på min X6:a i 2 är nu med allt från 4,4-5,8, SUPER(läs tyskt)!

  • oscar

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 18:26

    Läste om Boards test, X6an testades mot andra kol och hybridbommar, visserligen en av de mjukare men bra mkt styvare än jämförelsebommen i alu…så säkert en jäkligt bra bom även om min polare böjt sin i ett framåtförsök 😉

  • Oregistrerad

    Gäst
    21 augusti, 2006 vid 20:39

    Man kan inte köpa backstycken i kol nånstans så man kan hotta upp sin Alubom?
    /Dave

  • viccone

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 15:31

    Hej,

    det var TLs xtreme wave 150-210 som jag knäckte. Bommen har fått smaka på en del, pozo on the rocks. Så att jag knäckt den är nog inget konstigt i sig men den var mjukare än deras king alubom som jag körde innan kolbommen.

    Deras alubommar, king, queen osv är bland de bästa jag kört, oerhört styva och riktigt tät böjkurva, men deras kolbom skulle jag aldrig rekomendera någon att köpa.

    Tack för alla svar, blev en local spirit hybrid. Känns ovant med en så vid böjkurva men det får gå.

    /Oscar

  • lars_k

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 19:50
    Viccone wrote:
    Bommen har fått smaka på en del, pozo on the rocks.

    Detta är ju kolbommar generellt extremt känsliga för, alltså slag från stenar etc när du lägger riggen på en stenig strand. Inte bara Tecnolimits alltså… 😛

    Jag har en Tecnolimits-kolbom (XTR) och är inte orolig att knäcka den så länge jag behandlar den med respekt. Knappast en skitbom, om du frågar mej…snarare tvärtom! 😉

  • larry

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 20:01
    Oregistrerad wrote:
    Hej,

    Knäckt bommen(köp aldrig tecnolimits kolbommar, riktig skit) och måste ha en ny. Någon som provat NP X6 bom vs Local Spirits Kol/Alu hybridbom?

    Kostar ungefär lika, hur är styvhet, vikt osv?

    Tacksam för tips, bor ej nära SP.

    /Oscar

    Har kört Local Spirits Kol/Alu några gånger och den är riktigt styv och har bra ledat frontbeslag. Tycker den verkar mycket prisvärd.

    MVH

    //L

  • viccone

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 11:16
    Lars_K wrote:
    Viccone wrote:
    Bommen har fått smaka på en del, pozo on the rocks.

    Detta är ju kolbommar generellt extremt känsliga för, alltså slag från stenar etc när du lägger riggen på en stenig strand. Inte bara Tecnolimits alltså… 😛

    Jag har en Tecnolimits-kolbom (XTR) och är inte orolig att knäcka den så länge jag behandlar den med respekt. Knappast en skitbom, om du frågar mej…snarare tvärtom! 😉

    Får förtydliga; att jag knäckt den är inget konstigt. Anledningen till att jag inte kan rekomendera den är att den är mjukare än deras custom alubommar(fråga mig inte varför jag inte skickade tillbaka den och bytte till King alu) och samtidigt ömtåligare, och detta betalar du 4000 spänn för.

    Men det är mycket möjligt att XTRen är bättre, ingen aning.

    /Oscar

  • dr-masse

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 12:32

    Jag har både TecnoLimits Xtreme Wave och XTR, båda 150-210.

    Det är två klart olika bommar.

    Xtreme Wave är inte monocoque, har annat (sämre) frontbeslag, enkel-pin i låsfunktionen och är vekare i konstruktionen. Dock gillade jag skarpt att den har ett såpass stort spann, låg vikt, tunnt och bra grepp samt smal profil. För mig funkade den utmärkt, men jag kan tänka mig att den inte håller för vad som helst. Numera kör syrran mest med bommen, och för henne är den helt perfekt.

    2006 års XTR är en riktig helkolsbom. Fetare fram och bak, monocoque, bättre frontbeslag, styv, tunn, bra grepp. Det är rejäl skillnad, helt enkelt. Svårslagen sak, tror jag faktiskt.

  • supasonic

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 17:12

    Chinook, varför kör inte alla med Chinook??

    .s

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing NP X6 bom eller Local Spirits Kol/Alu bom?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.