Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › np:s 5000 eller 4000 torris?
-
np:s 5000 eller 4000 torris?
Publicerad av ollefax på 15 februari, 2005 vid 20:28vilken rekomenderar ni?
ollefax svarade 19 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Kan bara uttala mig om NP5000 och jag är grymt nöjd, mjuk, släpper knappt in ngt. Funkar skitbra.
/David -
Kolla med Patrik Lind (Linsurf), Olle. Han har testat båda noggrannt för tidningen Transistions räkning. Jag vet att han kör på 4000 vilket jag också gör efter att ha testat det mesta i konstiga förslutningssystem, inget blir lika varmt som en riktig torrdragkedja.
-
Jaha, då kan jag bara uttala mig om 4000 torris.
Jag köpte först en Sola torris för samma pris, för två år sedan, med ståldragkedja och den var grymt varm men väldigt stel över rygg/axlar. Bytte istället till NP 4000 och den är ju smidig som en höst/vår-dräkt och även varm. Kan varmt rekomendera denna. Antar att båda är ett bra val.
4000 är väldigt lätt att komma i och ur tack vare dragkedjan. Dock har min dragkedja glipat upp några gånger så jag fått dra upp den och igen så har det funkat. Kan vara för att jag inte är så vig och slitit lite hårt i den för ett par kompisar har samma dräkt och detta har ej hänt dem. -
4000 är det bättre valet om du vill segla vinter / sen höst ibland. Seglar du maj – oktober räcker 5000. Själv tycker jag inte man kan bli för varm
-
Instämmer att man sällan kan bli för varm. NP 4000 är en av marknadens bästa dräkter! När den blir för varm kan man köra med korta ärmar och korta ben.
-
kör med np 5000! tycker den blir fullt tillräkligt varm i vart fall! klarar mina händer/huvud av det så klarar lätt denna dräkt av det med! (dakine cold water mits är ju ett måste såklart!) 5/3 mm gör den smidig också! Sen kan man ju dra på sig ett tunt underställ om det skulle vara så att man bli ännu varmare! Men det har jag inte gjort, tycker inte det har varit nödvändigt 5+ grader är vell det jag varit ute i nu under vindtern!
-
Har en np 5000 den e mer än tillräckligt varm men jämfört med en 4000 e den jävligt bökig å ta på sig!!Dräkten e oerhört smidig men känns väldigt ömtålig!4000 e mer som ett krokodilskinn om vi pratar hållbarhet men 5000 e tillräcklickligt varm för normal svensk vinter segling
MVH
Henke
-
Hmmm… jag trodde att 4000 torris skulle vara bökigare att få på sig i och med att den har horisontell dragkedja. Är det flärpen som ska dras över huvudet på 5000 som gör den jobbig att ta på och av?
Finns det nån i Sthlm som säljer 4000 förresten? Vad jag vet så har Skidsport bara 5000.
-
Har en 5000, tycker inte att den är bökig att få på. Mycket nöjd, men kan ännu inte uttala mig om hållbarheten.
Surfa På!
-
Jag verkar vara den ende som vågat mig på en pyro. Körde med den ett par gånger i höstas och det funkade kanon, smidig! Måste hitta ett par tjockare långfillingar att ha under bara. Ylletröja fryser man liksom inte i och nu när man har ett par cold water mitts så finns det ju inga ursäkter längre.
Det som håller mig på land är att det är så jävligt att rigga i minusgrader!!! Fy fan för att stå där och pilla med blåa händer, nej det får nog bli +10 el. nåt i luften innan jag drar ut.
.s
-
+10 i lufter??? Stor ide att ha en pyro eller torris då…
-
allt e relativt!!Men 4000 har ju en gigantisk öppning så det e bara att dyka i likson 5000 e bökig med alla karborre grejer som fastnar överallt å halskragen som ska dras över men gör du allting rätt e den vråltät!!
MVH
HEnke
-
blir nog en torris!
råkade glimta in på surfbutiken, de har ju prolimits før en fem hunka billigare, någon som har erfarenheter att dela med sig?
Logga in för att svara.