Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nu är helvetet nära

• stellan

Medlem
    7 april, 2005 vid 12:23

Känner inte till de namn som nämns men vilka spots påverkas.
    Parkvägen?
    Tippen?
    Skanörs hamn.

• dedde

Medlem
    7 april, 2005 vid 12:27

ja det är ju bara att köra, skateboardåkning har och är förbjudet i stora delar av USA… men det åks en hel del skateboard ändå….

• pirre80

Medlem
    7 april, 2005 vid 13:27

Hmm det här tycker jag är skumt som djurvårdare att en kitesurfare kan töma nån kvadart mil eller vad det av p¨å rastatde fåpglar det tror jag inte riktigt på. För fåglar och sälar är skygga i allmänhet så det kan inte stämma.
    Om länstyrlesen nere i skåna börjatr forska lite så är det nog beronde på att6 det rä vild djur och inte gillar människor alls… men häckningen förstör amn inte för det…

• nilsson

Medlem
    7 april, 2005 vid 13:42

Svar till:

jepp, självklart.. överklagan osv!

[/ QUOTE ]
    Helt rätt, ända vägen att gå.
    Sen kanske vi måste börja fundera på vårt eget beteende oxå! För att ge ett exempel för något år sedan, var det en tråd som glorifierade att man jagat upp fåglarna vid tippen! det finns ett antal liknande historier och detta retar allmänheten som ser det. Mitt förslag är följande:
    1. Överklagande
    2. organisering
    3. självdisciplin

eller så får vi vara ”häftiga outlaws”, men det känns som om valet till stor del ligger på oss själva!
    Men jag håller tummarna för gogga och kompani, som verkligen agerar i frågan och inte bara snackar!

• pirre80

Medlem
    7 april, 2005 vid 13:46

Ja jo han ska ha en stor eloge för det… Men tycker det är lite löjligt av dem att förbjuda kitedurfing på såna vaga saker som att kiten skulle skräma fåglar och sälar… räcker ju me att en våg kommer in mot land så kan dem ju flyga iväg och sälar är inte fast ligagde hur länge som helst så det tror jag inte på… men men hoppas allt går bra

• axelne

Medlem
    7 april, 2005 vid 14:05

Såg att någon skrivit på kitesurferen.dk ang detta. De har løst problemet genom en liten smal upp- och nedtagnings plats och sedan bredare och bredare område att kitea på ju længre ut i vattnet man kommer. Vore kanske något.
    Læs mer på kitesurferen.dk:
    http://www.kitesurferen.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=2780

• kaiser

Medlem
    7 april, 2005 vid 14:13

vet ju inte direkt hur deras spot ser ut, men här nere launchar vi på en ca 50-100 m lång plätt. Om vi nu ränsar kvadratkilometer på fågel, då kvittar det ju var vi launchar. Att dom har en korridor ut i form av en tratt tyder ju på att deras fåglar inte skräms förän drakarna är ganska nära, alltså precis som vi oxå hävdar!

• gogga

Medlem
    7 april, 2005 vid 14:43

Luuddee
    Tackar, inget för tillfället förutom alla goda argument som kan hittas och inte redan sagts.

Killen på länsstyrelsen är bortrest till på måndag men farsan har spelat in ett meddelande där han vill ha omedelbar kontakt på måndag.

Stellan
    Förbudet gäller:
    (listar bara där vi brukar köra)

1. tippen
    2. skanör hamn(söder)
    3. falsterbo
    4. höllvikstrand

Parkvägen är fortfarande fri, och norr om hamnen(men hur ofta kan/vill man köra där?)

hengo
    Ingen aning, kan vara intressant att veta…. smirk.gif

Nilsson
    Exakt!
    Satsa på att få det bra lagligt först…

peanut butter

• kaiser

Medlem
    7 april, 2005 vid 15:05

Mailade henne på sydsvenskan så vi får väl se om våra argument kommer höras utanför steffo.nu

• svan

Medlem
    7 april, 2005 vid 15:49

Kaiser!
    Bra tänkt. En journalist borde lyssna på båda sidor och ge en nyanserad bild.

Jag sitter iofs i Stockholm men surfar flera gånger om året på er utmärkta plats. Säg gärna till om det behövs hjälp.

PS, nån som har förstått hur lagen ev kommer att förhindra och vad represalier i så fall blir? Vilken lag kan de stöjda ett sånt beslut på?

s

• arnolderik

Medlem
    7 april, 2005 vid 15:59

Eh gäller detta förbud även Ljungpung husen???

Om inte så kan man väl köra Habo på väst och ljungpung på ost?? har jag gjort flera ggr å det e riktigt trevlig ju smile.gif
    Tror ni é fet stekta där nere vad gäller förbudet tyvärr. Trädkramarna är mkt välorganiserade och ofta med mkt goda kontakter inom olika myndigheter mm mao svåra att rå på för ett litet jäng samt o organiserade kiters, Tyvärr.

Givetvis så håller vi här upp i Sthlm tummarna för att ni lyckas förhandla så att ni/vi får fortsatt access till dem fina spotsen. Lycka till

• svan

Medlem
    7 april, 2005 vid 16:07

Svar till:

Om inte så kan man väl köra Habo på väst och ljungpung på ost?? har jag gjort flera ggr å det e riktigt trevlig ju smile.gif
    Tror ni é fet stekta där nere vad gäller förbudet tyvärr. Trädkramarna är mkt välorganiserade och ofta med mkt goda kontakter inom olika myndigheter mm mao svåra att rå på för ett litet jäng samt o organiserade kiters, Tyvärr.

Givetvis så håller vi här upp i Sthlm tummarna för att ni lyckas förhandla så att ni/vi får fortsatt access till dem fina spotsen. Lycka till

[/ QUOTE ]

Ja, du verkar ju ha en optimistisk och härlig syn på det hela. Vilken kämparglöd och entusiasm som skåne pågarna känner nu… Kom gärna med lite konkreta tips istället, du lär ju vara kunnig på fastighetslagen eller nått.

s

• nilsson

Medlem
    7 april, 2005 vid 17:19

Analogt med liknande beslut, så torde beslagtagande av utrustning på plats kunna ske vid överträdelse, kombinerat med någon form av böter! Kan bli dyrt.

• tomw

Medlem
    7 april, 2005 vid 18:33

Gogge,
    Överklagar om vi kan. Jag ställer upp, 45 årig gubbe som jag är, om ni behöver stöd. Hör av er med en uppgift.

Det stora risken är att HELA skåne berörs. Liknande snack har kommit från Båstads kommun och Herr Anders Larsson är med. Jag har skikat FLERA email till Anders Larsson under senaste året och har INTE fått något svar. Detta tyder på att AL är inte intressserad av kitsurfare, förutom som en grupp att straffa som har inget politisk makt. Han vinner poäng utan politisk risk.

Nu kan det vara läge att surfar på annat ställe om vi kan. Nu gäller det att hitta spots som är utanför blickfånget. Deep water kommer att vara normen, skaffa en board leash.

TomW

• jezaja

Medlem
    7 april, 2005 vid 19:04

Svar till:

[/ QUOTE ]

Ja det är bara förbud för Eh-drakar.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nu är helvetet nära

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.