Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Nu är helvetet nära
-
Läser man vad de skriver på t.ex
http://www.falsterbonaset.snf.se/ – under kitesurring
http://www.microbirding.se/vellinge/forumamne.asp?id=151
så verkar de ju inte vara helt tokiga människor. Varför inte ringa dem och se vad de säger om en kompromiss? -
Jepp. P-G Bentz har vi talat med några gånger(det är oss han beskriver i deras ”chat”).
Mycket trevlig man men som han själv skrev så slutade det med att han hotade oss med polis och det mesta.Är det någon man ska kontakta så är det nog honom, har trots allt fått en vettig uppfattning om honom.
LÄnk nr. 1 har P-G skickat in till länstyrelsen för ett bra tag sen.
-
Just ornitologer har en förmåga att gå över lik för att nå sina mål. Mycket roligt folk det där.
I östergötland har det hittils inte dykt upp några som helst klagomål. Här finns det redan etablerade fågelstränder sedan årtionden och dem är det ingen som åkt på. Tyvärr ligger ju dessa vid de bästa spotsen men det är inget att göra någe åt.
Frågan är om dom bara kan rikta ett förbud mot en viss sport?
Här uppe/nere är det helt enkelt vistelseförbud på dessa platser. Inget är alltså riktat utan gäller för alla. Det verkar konstigt att man inte skulle få kita på ett ställe men det är ok att dra dit med en jetski eller ett windsurfing kit…Eller?
-
vaddå inte helt tokiga människor?
http://www.microbirding.se/vellinge/
längesedan jag skrattade så mycket -
Om 4 veckor flyttar jag och Madelene in i vårt nybyggda hus i Vellinge Väster. Ett av skälen till att vi valde just Vellinge kommun är närheten till Näset. Jag kan bara inte acceptera att ett gäng ornitologer försöker göra inskränkningar på min rätt att segla på allmänna vatten.
Jag är inte en gubbe på 45 som Tom, men väl en ”snorvalp-som-kitesurfar” på 41
Om ni behöver ytterligare hjälp i arbetet för att lösa det här, säg till./Micke
-
tackar, ska ha det i tankarna!
Kan vara bra att ha med någon ”vuxen” som inger mer respekt. -
Det gäller att dom har torrt på fötterna innan dom beslutar något.
Om det kommer ett förbud så ringer man och begär underlag på vad som är förbjudet.
Vi som kör räknas som en segelbåt och ska man då förbjuda segling?
vi skrämmer fåglarna för att vi har draken långt upp i luften och den är färgglad!
Kan man köra med kortare linor var går gränsen 1m 10m 30m?
Får man köra på en drake som inte är så färgglad?
Kommer det ett förbud får dom jävligt mycket att göra och massvis med frågor som måste besvaras. -
Sjalvklart vill vi ha hjalp. Aven om det ar bra om det ar samma person som har kontakt med kommunen, ar det ju inget fel att sjalv ocksa hora av sig till kommunen sa lange man ger ett seriost och bra intryck. Pa sa satt lar dom ju forsta att det ar manga som bryr sig. Eller?
Bra Hed! Jag kan val inte bidra med sa mycket harifran, men ni fixar det sakerligen. Ska forsoka halla mig sa uppdaterad som mojligt.
-
lättare sagt än gjort? detta e fan lika irriterande som paradise hotel!
-
haha…vaknade inatt och insåg att vi fortfarande måste få ta upp drakarna på land om vi nu endast är ute efter att skrämma fåglar…men insåg att jag nog borde somna om igen.
kolla kitesurferens forum, verkar lite intressant.
Verkar som den spotten, pynten ligger någonstans vid köbenhavn -
Drar inte dom flesta sjöfåglar söderut pricis som vi när det blir kallt?
changsen att dom får se kites måste ju vara ganska stora då med typ Syd Afrika Medelhavet o vart fann dom än flyger? -
Svar till:
Alvarligt talat, detta kan ni ju bara inte acceptera?
Jag tycker att ni ska kräva att fågelskådarna lägger fram faktiska bevis för att fåglarna skulle ta skada av kitesurfing.
Att nån flummig lovikatomte har ”farhågor” kan inte vara skäl nog…[/ QUOTE ]
Ledsen, men i Sverige tillämpas försiktighetsprincipen vilket innebär att inget är OK fören det är bevisat att det är harmlöst. Precis som alla i ett domstolsmål anses oskyldiga tills bevisat motsatsen. Så i princip räcker det med att de säger just ”Vi tror att fåglarna skräms” för kunna ligga till grund för ett förbud.
Och nej, jag står inte på ornitologernas sida. Jag vill bara förbereda eventuell debattör på vad de antagligen kommer att säga så ni behöver inte skjuta budbäraren eller försöka överbevisa mig med allsköns andra anekdoter
Svar till:
…då måste dom sätta upp skyltar på varje nerfart till havet eller? så om man går ner vi golfbanan lär inte där stå nåra skyltar och då kan man inget veta om nåra beslut/förbud? eller?
[/ QUOTE ]
Ledsen igen, det är envars skyldighet att känna till alla lagar och förordningar. Man kan inte susa förbi ett dagis i 250km/h på bakhjulet och sedan säga ”men bästa herr länsman, jag visste inte att det var 30 här”.
Och nej, jag står fortfarande inte på ornitologernas sida. Så ni behöver inte skjuta budbäraren bla bla bla
Det som är viktigt är att man kan visa att vi är villiga att samarbeta. Samla in information om hur andra löst problemet utomlands t.ex. Danmark som nämnts ovan. Applicera det på de spots det gäller och kom med ett konkret FÖRSLAG och sedan backa det med exempel baserade på fakta. Det är sällan vidare effektivt att bara tjuta och säga ”Vi vill inte!” Människan är lat av naturen. Kan man sticka fram ett papper under näsan på beslutsfattarna som ser genomarbetat ut och de, mer eller mindre, bara behöver stämpla det med OK, borde alla kunna lista ut att det har bättre chans än att de själva skall ta reda på bakgrundsfakta och arbeta fram ett beslutsunderlag.
-
Ser fågeln på bifogad länk nöjd ut?!?!?
nöjd fågel i vexares handMer, saxat från vexarna:
Inte nog med Peters och Lars svarthalsade dopping respektive jaktfalk, utan Sophie och de andra vid fågelstationen fortsätter glatt med att fånga otroliga 7(!!!!!!) brandkronade kungsfåglar!!!
Här pratar vi om reell fågel-terror. Fågelskådarna hävdar att kitesurfarna skrämmer fåglarna, men detta får ju jämföras med deras faktiska infångande och dessutom boj-föreseende verksamhet. Vet inte hur en fågelhjärna är funtad men det känns som om detta skulle skrämma fåglarna mer än en färgglad drake.För bövelen.
/Rex Milvus
Logga in för att svara.