-
Nu är jag fan trött på det här.
Det var ett helvette, kan man lungt säga om dagens äventyr. Nosen pekar rakt upp (och naturligtvis baken rakt ner) och är 20-30 cm ovanför ytan. Jag står på de främre stropparna med ena foten och med andra foten på mastfoten, sträcker mig raklång för att behålla mitt grepp om bommen (värt att notera är att jag är 2.00 m lång).
Med vatten till midjan kämpade jag för att få lite fart, för att SLIPPA försöka mig på att eventuellt kanske med mycket tur försöka få upp riggen med hjälp av upphalstampen. Det var då jag bestämmde mig, MÅSTE KÖPA NY BRÄDA!
Frågan är som alltid förr, Vilken?
Brädan innan är en Mistral Screamer 103 första årsmodell.
103 Liter
56 cm bred
277? cm lång
Jag antar att den tagit in vatten nånstans, för det känns som den väger en hel del.Jag som seglar är:
2 meter lång.
85 Kg liten. (ska ökas med minst 10 kg under sommarn)Mina segel är:
Ezzy SE Wave 6,9
North Sails Style 5,8Jag seglar främst på Lidingö vilket innebär plattvatten, och även rejält choppigt när det vill sig väl. Jag vill fortsätta kunna segla fort, men jag vill samtidigt kunna lära mig hoppa.
Måste jag prioritera så prioriterar jag nog enkelheten att hoppa framför speeden.
Jag kommer även att köra en hel del i Danmark, vilket i mitt fall innebär allt från 6 m/s plattvatten, till 18 m/s och 1,5-2 meters stökiga vågor.
Jag vill ha en bräda som klarar min vikt (+10 kg) utan att sjunka.Jag har kollat lite på vad marknade erbjuder och som jag ser det finns det 8 alternativ.
1. Jp Super-X 115 l. För dess snabbhet och manöverbarhet. (Tror dock att den är mer “åkafort”-bräda än hoppbräda).
2. Angulo Sumo 125 l. Framförallt för dess volym, men kanske blir det tungt att hoppa med?
3. Fanatic Skate ca 110 l (beroende på årsmodell). Ska tydligen vara både snabb och lätthoppad?
4. Mistral Joker 114 l. Hyfsad volym, men är det inte en ganska extrem freestyle?
5. Jp Freestyle 113 l -03. Ska tydligen vara väldigt snabb och lätthoppad även den?
6. Proof Freestyle Line 68/70, 115/125 liter. Mkt. välbyggda brädor tror jag? Frågan är vilken modell? Och hur är det med distributörer i Sverige?
7. F2 Compstyle 246 110 l. Vet ingenting om dessa brädor, men har hört att det ska vara hyfsat lätthoppade, men inte så snabba?
8. F2 eliminator 242 115 l. F2´s svar på Jp´s super-x. Tror därför att den är mer “åkafort”-bräda än hoppbräda?
Slutligen finns ju alla dessa mellan brädor, t.ex. Mistral Syncro, Fanatic Triple X osv.
Det blev mycket att tänka på. Men jag hoppas någon vänlig själ på detta forum kan hjälpa mig till rätt bräda. Brädorna ovan är bara förslag på det som jag tror kan fungera, har ni andra idéer på brädor är jag ytterst tacksam om ni kan säga vilka.
Ja juste, det var ju det här med pengar också. Det blir naturligtvis ett begg-köp, och jag kan väl tänka mig att lägga ut en 6000:- ungefär.
Logga in för att svara.