Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nu har den landat, alltså en Foretrex 101

• tbsurf

Medlem
    6 augusti, 2005 vid 10:35

vi var några som försökte i fituna igår, men det gick sådär, jag tog för litet segel/bräda som vanligt laugh.gif

http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=forum&smnu=2&val=633

• anonym-anvandare

Medlem
    6 augusti, 2005 vid 11:53

nu när jag kommer in gpsar. shocked.gifvad är bäst,roligaste mest användbara funktion där?hur kommer man åt den lilla sträcka där det gick som fortast?Nu har jag inte tid med nätsurfing jag åker till erstan istället och forsöker pina ut en 1/10 knop till.
    henrik

• Knatte

Gäst
    6 augusti, 2005 vid 12:12

i GPS:ar, Gå till File, välj trackpoint data table. Då får du en tabell över ditt åk.
    Där kan du sortera på lite olika variablar (likt excel.)
    Där kan se exakt, när det går som snabbast.
    Välj/markera denna raden och så kan du återvända till GPS:ar och just denna sträckan/trackpointen är då vald. (Du ser pilens läge)

• Knatte

Gäst
    6 augusti, 2005 vid 12:13

Trackpoint data table

• anonym-anvandare

Medlem
    6 augusti, 2005 vid 16:26

Hej nyss hemkommen från erstaviken och dags för nästa datalektion.hur vet man vilka punkter som är “spikar” ärdet bara de som är orimliga eller?Jag hade max på displayen 26,9 men på trackpoint ser det ut att va 28,2. jag hade gps,en inställd på 20m istäälet för2sec.och en liten bilresa på slutet innan jag stängde av.
    En liten varning utfärdas också för karborrebandet som lossnade från armen men jag gjorde en mirakulös rädning av gps,en när jag dök efter o fick tag i den 1m ner i det grummliga vattnet.nu var det meningen att jag skulle skicka med en bild på trakpointen men klarade inte av det heller smile.gif
    henrik

• tbsurf

Medlem
    6 augusti, 2005 vid 17:15

det här är ett sätt att börja lokalisera ev spikar smile.gif

kryssa i där överta pilen pekar, och tryck flera gånger på dom små där nere till vänster.
    pilen på “kurvan” där nere visar hur en grov spik ser ut
    och framochtillbaka pilen är ett skjutreglage för att köra kurvan

• tbsurf

Medlem
    6 augusti, 2005 vid 17:23

och för att deleta en punkt i taget för att ta bort en spik så gör man:

kör fram kurvan så att du står som i bilden ovan
    under “trajectories” fönstret finns det sex knappar
    håll ner shift på tagentbordet och klicka på delete knappen
    klicka på delete så många gånger som behövs för att få ner farten till under ca 5knop cool.gif

• Knatte

Gäst
    6 augusti, 2005 vid 18:00

GPS-speedsurfen.com hade ett tips angående “spikar”
    Det finns en kolumn i “Data trackpont list” som heter linear m/s2.
    Där skall alla värden ligga under 1.0.
    Alla värden som ligger över 1.0 kan tas bort direkt, då man tydligen inte kan uppnå detta med en windsurfing bräda grin.gif

Tur att du räddade GPS:en från sjunkdöden. Jag tror på Aquapac eller extrasäkring av GPS:en på något sätt.

• anonym-anvandare

Medlem
    6 augusti, 2005 vid 18:53

Eftersom ni är så villiga att svara så är det väl bäst at förtsätta fråga ,kan man få fram bästa sitt på500m pånått bra vis. annars verkar det som man gjorde 28,2 knop idag med okammrat 6,6″freemove”segel o hs105 .nu skriker både barn ofru så det är dags att sluta med detta för idag

• jester

Medlem
    6 augusti, 2005 vid 19:13

Svar till:

Eftersom ni är så villiga att svara så är det väl bäst at förtsätta fråga ,kan man få fram bästa sitt på500m pånått bra vis. annars verkar det som man gjorde 28,2 knop idag med okammrat 6,6″freemove”segel o hs105 .nu skriker både barn ofru så det är dags att sluta med detta för idag

[/ QUOTE ]

Jodå. Gå till menyn enligt bifogad bild, se till att sätta i krysset för 500 meter, och välj därefter “Compute speed statistics”. Klart! wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    7 augusti, 2005 vid 15:20

det senaste med att plocka fram bästa500m automatisk funkade inte för för mig fast jag hade alla X där du hade.
    jag fick bara en 500lång färgglad orm efter pilen när man körde men jag tycker att den borde stannat där det gick som fortast.
    angående spikarna o m/s2 så lärde jag mig i skolan att det är enheten för accelration och det kan väl va svårt att acca mer än 1 m/s2 med surfvind bräda men jag ska nog lyckas smile.gif
    henrik

• jester

Medlem
    7 augusti, 2005 vid 16:03

Svar till:

det senaste med att plocka fram bästa500m automatisk funkade inte för för mig fast jag hade alla X där du hade.
    jag fick bara en 500lång färgglad orm efter pilen när man körde men jag tycker att den borde stannat där det gick som fortast.
    angående spikarna o m/s2 så lärde jag mig i skolan att det är enheten för accelration och det kan väl va svårt att acca mer än 1 m/s2 med surfvind bräda men jag ska nog lyckas smile.gif
    henrik

[/ QUOTE ]

Klicka på Compute Speed Statistics i samma meny som ovan, så dyker det upp en lista med alla relevanta resultat. Har alltså inget med huvudfönstret att göra.

Dock kan man göra följande:

* Gå till menyn Dynamic view
    * Kryssa i average speed &vmg
    * Gå in i undermenyn set distance for averages
    * Sätt “slidern” till 500 meter

Nu skall du se medelhastighet över dom senaste 500 merarna för varje punkt i den dynamiska vyn (huvudvyn). Kolla siffrorna vid pilen i bilden jag bifogade i tidigare inlägg.

Hoppas detta hjälper!

• Knatte

Gäst
    7 augusti, 2005 vid 16:05

Pilen stannar inte automatiskt vid snabbaste fart.

Men om du går till (öppnar) data trackpoint tabell och sorterar på “knop kolumnen” så får du de snabbaste tiderna överst wink.gif
    Markera denna raden i “DTPT” och återvänd till GPSar. Nu skall pilen befinna sig på snabbaste punkten/track.

Har du gjort som TBsurf sade? Gå till Virtual run & Stat och där väljer du “Compete speed statics”

• Knatte

Gäst
    7 augusti, 2005 vid 16:06

Då borde du få en sådan här bild smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    7 augusti, 2005 vid 16:46

jag gjorde så men inget hände? men på 10:e försöket dök det upp en bild ikanten men alla siffror stod på noll? sen har jag inte fått upp den igen.???

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nu har den landat, alltså en Foretrex 101

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.