Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Nu har dom gjort det igen
-
getwet wrote:Nej nej nej gobit, inte ändra. Vill bara veta om det verkligen är korrekt, seglar dom verkligen så satans smått i pluttvindar…? Men nu har du o jag snackat på telefon om det så…..Strand Horst får visa.
När ska ni till Strand Horst? Jag och en polare velar lite om vi ska dit i slutet av april eller vänta till hösten. Frugan har precis kvaddat vår bil så min resebudget är tyvärr minimal för tillfället. Tydligen blir det inte helt platt i SH heller i april. Hösten verkar bäst.
-
det skrivs en del om ämnet i den här tråden på speed-forumet
http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=forum&smnu=1&val=1408“are you guys sure about the windspeed?
On Horst you can go fast as well with low windspeeds but 20 knots
sounds a little extreme to go 45 knots?I dont know about 45 in 20, that would be something else.
Just reading the stats the claim is 44 peaks in 25 knots.
This could be achievable here if everything worked perfectly.Its not really important how much wind there is,
its about getting the laminar sections on the fins working.
Once they work, then this level of performance is possible.”:cool2:
-
Speedjanne wrote:Nu har dom kört 39.6 med en starboard Acid 80!!
Och nu har Ian Fox seglat seglat 45.1knop med 5.6 i 20-25knops vind….
Någon som vill köpa mina åkafortprylar, som tydligen är riktigt långsamma?…..:wink:
-
Skall bli intressant att testa lite mindre segel i år jämfört med vad man körde ifjol. Dock så kräver ju detta ruskigt platt vatten och jämn vind.
-
Att segla 45 knop i 20-25 knops vind, det tror jag inte på! 😮
Det blir ju ca dubbla vindhastigheten och det klarar väl knappt isjakter ens?
Och Finian måste ju vara rätt kass seglare också då eftersom han måste ha mistralvindar för att få uppfarten i sin kanal… :tongue:Nä, det får nog ses som ett lumpet marknadsföringstrick för brädan….
-
The_Novice wrote:Att segla 45 knop i 20-25 knops vind, det tror jag inte på! 😮
Och Finian måste ju vara rätt kass seglare också då eftersom han måste ha mistralvindar för att få uppfarten i sin kanal… :tongue:Nä, det får nog ses som ett lumpet marknadsföringstrick för brädan….
Precis, Finian måste vara en riktigt långsam kille som behöver det dubbla i vind på plattvattenkanalen för att komma upp fart. Och är det verkligen möjligt att rent matematiskt åka dubblelt så snabbt som vinden. Något snille som kan formeln eller förklara? Riktig vind och fartvind ihop ger snabbare fart, men dubbelt upp??
Jag säger det igen….något lurt är det! Kanske jag blir överbevisad den dagen jag står på Strand Horst eller Sandy Point och får se det med egna ögon. -
The_Novice wrote:Att segla 45 knop i 20-25 knops vind, det tror jag inte på! 😮
Dubbla vindhastigheten gör ju en formula-bräda i runda slängar, juh…
Kolla denna: http://www.kasail.com/multimedia/tony_45knots.wmv
Enligt Tony blåste det mellan 30 o 35 knop denna dag (15-17 m/s). Och han toppade 45,3 knop, 40,6 knop över 500m.
Tittar man på Finians rekord-åk, så ser man att han klart o tydligt måste parera för en massa grymma vindbyar, vilket innebär att han stör både brädans och seglets trim mest hela tiden, vilket hindrar grejerna att accelerera mera. Synd att han inte hade GPS med sig. Hade varit kul o veta hans toppnotering, jag tror att han var över 50 knop.
Men observera att Finian hade en medelhastighet på 48.7 knop över 500 meter. Det är 8 knop snabbare än på videon ovan, och 8 knop är otroligt mycket i speed-sammanhang.
Men jag tror fortfarande att vissa på gps-speedsurfing har varit slarviga på att rensa spikar, och att vissa kanske varit dåliga på att uppskatta hur mycket det blåser, men jag tror även att det är möjligt att åka ruggigt fort på vatten som ser ut enligt videon, och med jämna vindar som inte behöver vara ruggigt hårda.
That’s my 2 cents…
-
Jo, i svag vind är det möjligt att åka snabbare än vinden. Jag vet inte exakt om det är det dubbla, men en formula gör enligt Jimmy Hellberg minst 11 knop när den planar, men den planar redan i 5-6 knops vind.
Det är möjligt tack vare den skenbara vinden, och i princip bara på djup slör, vilket man kan se (antar jag) när en formulaseglare slörar i väldigt svag vind. Även fast man slörar brant, är seglet skotat som på tok-kryss. Försöker man gippa i svag vind, trycks seglet tillbaka i ansiktet på en, för den skenbara vinden kommer från motsatt riktning som den verkliga.
När sen vinden ökar, blir friktionen mellan bräda och vatten allt större, och farten relativt vindhastigheten minskar, för att vid nån vindstyrka “bara” vara lika med vindhastigheten. Att Finian gjorde 48,7 knop i runt 40 knops vind visar att prylarna även i hårdvind faktiskt har blivit mycket effektivare.
-
Rasmus_W wrote:Jo, i svag vind är det möjligt att åka snabbare än vinden. Jag vet inte exakt om det är det dubbla, men en formula gör enligt Jimmy Hellberg minst 11 knop när den planar, men den planar redan i 5-6 knops vind.
Det är möjligt tack vare den skenbara vinden, och i princip bara på djup slör, vilket man kan se (antar jag) när en formulaseglare slörar i väldigt svag vind. Även fast man slörar brant, är seglet skotat som på tok-kryss. Försöker man gippa i svag vind, trycks seglet tillbaka i ansiktet på en, för den skenbara vinden kommer från motsatt riktning som den verkliga.
När sen vinden ökar, blir friktionen mellan bräda och vatten allt större, och farten relativt vindhastigheten minskar, för att vid nån vindstyrka “bara” vara lika med vindhastigheten. Att Finian gjorde 48,7 knop i runt 40 knops vind visar att prylarna även i hårdvind faktiskt har blivit mycket effektivare.
Vad heter du på gps-speedsurfing ?
//
-
flensted wrote:Vad heter du på gps-speedsurfing ?
//
Det gör jag inte. 🙂 -
getwet wrote:Och nu har Ian Fox seglat seglat 45.1knop med 5.6 i 20-25knops vind….
Någon som vill köpa mina åkafortprylar, som tydligen är riktigt långsamma?…..:wink:
Läste att han satt max-farten i värsta regnbyn. Mao lär det ha blåst mer än 20-25 knop… Regnet lär ju även ha plattat ut vattnet rejält.
-
Nä nu får dem allt ge sig, det måste ju vara ngt fel på deras vindmätare eller så mäter dem inne i klubbstugan….
6 m/s i medel och 8 i byarna, då kommer jag ju knappt upp i planing med 6.5 segel… :tongue:Date : Sunday, February 12, 2006
Spot : Sandy Point, Victoria, Australia
Board : Starboard S-Type 104
Sail : KA Sails Koncept 6.60
Fin : Torquay Fin Co. World Cup Slalom 30
Average speed : 32.75 knots (33.10 32.99 32.78 32.51 32.40)
Max. GPS (display) : 33.59 knots
Max. 2 sec. (software) : 33.91 knots
100 m run : 33.42 knots
250 m run : 32.78 knots
500 m run : 32.18 knots
Distance : 35.00 km
Windspeed : 12.00 knots
Windgusts : 16.00 knots
Remarks : A weak SW change came in late in the day. Sunday evening and all the weekend visitors had gone home so it was just 4 old Locals having a blast on our slalom boards on our own. Nice!
Pretty nice effeciency to, at just on double wind speed. -
Och nu har Chris Torkler kört 40 knop med 24 fena, North IQ 4.5 i 15-22 knops vind…………HALLÅÅÅÅ!
Faster och jag diskuterade per tel ikväll hur fan detta hänger ihop. Våran fundering är naturligtvis vad seglar han med när det blåser en kuling eller mer???? Rigga örngott eller?
Och vi kom snabbt överens om att Bringan, Dunken och Robban måste vara riktiga nötter som som seglar 5.5-6.0 i 18-20ms.
Och för att inte tala om alla andra racers och speedare, har vi inte lärt oss någonting? Tror jag ska gå en kurs i hur man planar i vindstyrka 15-22knop med en fullracesegel 4.5. Ska bli intressant att lära sig……. -
Finns det inget forum på “GPS siten”, där ni kan fråga hur dom bär sig åt? Du kan ju alltid ifrågasätta under falskt namn 🙂
/ Calle
Logga in för att svara.