Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nu har dom gjort det igen

• the_novice

Medlem
    26 februari, 2006 vid 19:33

Ja det måste vara ngt fel med deras vindmätare, eller att blåser det mycket mer ute där dem seglar jmf med där dem mäter vinden…
    Det är väl bara från Sandy Point som det kommer konstiga rapporter resten av världen verkar ju behöva lite mer vind?
    I det perspektivet så är ju yellow pages gamla rekord inte heller så konstigt. Och den där kitaren som “satt” och seglade fort i ganska låga vindar är nog bara båg det också… :tongue:

• get-fast

Medlem
    26 februari, 2006 vid 22:37

Här kan du bl a hämta ner Starboards instruktionsfilm “Start Windsurfing”. För att kunna titta på filmerna behöver du ett videouppspelningsprogram som t ex Windows Media Player.
    Start Windsurfing (Lägre kvalitet, ca 10 MB)

Start Windsurfing (Högre kvalitet, ca 120 MB)

2004 Starboard Windsurfing Video (Lägre kvalitet, ca 11 MB)

2004 Starboard Windsurfing Video (Högre kvalitet, ca 150 MB)

2005 Starboard Produktprogram (Divx format, 443MB)

2005 Starboard “Escape from pressure” (Divx format, 141MB)

Fanns ingen plana med 4,5 race i 22 knots:confused2:

• tobhed

Medlem
    28 februari, 2006 vid 08:51

På Starboards forum har frågan ställts till Ian Fox ang. hans uppskattade vindhastighet, han har dock inte svarat än men en meteorolog har kommenterat och det är lite intressant.
    http://www.star-board.com/forum/askteam/read.asp?ID=5785&t=2006227175821

• the_novice

Medlem
    28 februari, 2006 vid 14:44

Ok, nu har Ian skrivit ett låååångt svar med kontentan (om jag fattat rätt alltså) att det finns en vindmätare men att dem sedan uppskattar hur mycket det blåser där dem seglar (:eek:):

1200-1600 23 Feb 2006 AV 30 Gust 35 Peak 37 IF Estimate 20-25 (IF=Ian Fox)
    1000-1200 19 Jan 2006 AV 33 Gust 38 Peak 40 AD Estimate 26-30 (AD= Andrew Daff)

Alltså ungefär vad man trott hela tiden, det är väl bara för oss att göra samma sak med onsala mätaren och TT så skall vi väl kunna sätta TT på världskartan också… :tongue:

• tobhed

Medlem
    28 februari, 2006 vid 15:13

Ja, jävlar vilket långt svar – han måste ha dåligt samvete för någonting…

• surfan

Medlem
    9 mars, 2006 vid 20:33

va fan e detta
    Date : Thursday, March 09, 2006
    Spot : Manukau Harbour, Lynfield Run, New Zealand
    Board : Fanatic falcon 111
    Sail : North Sails Warp F2006 6.8
    Fin : Kai Hopf K66 SCL 38A 38
    Average speed : 36.48 knots (38.2 37.0 35.8 35.8 35.6)
    Max. GPS (display) : 38.4 knots
    Max. 2 sec. (software) : 40.0 knots
    100 m run : 38.8 knots
    250 m run : 38.1 knots
    500 m run : 36.9 knots
    Distance : 37.0 km
    Windspeed : 14 knots
    Windgusts : 20 knots
    Remarks : Fanatic 111, this new stick is sure nice to ride, very easy and never out of control.

Needs power and had no power today, would be fun to see what we can get out of a big slalom board, have to say I was never into big slalom boards until now!!!

The two fast runs were just enough power to start to drive the board hard and fast but still running out of wind as you sailed out infront of the gust.

SMALL SAILS, lets see what they can come up with.

• jester

Medlem
    9 mars, 2006 vid 20:42

Beror ju på seglet, helt klart… 😉

Är det så ofantligt stor skillnad att köra på riktigt platt vatten? Kan ju faktiskt vara så… Eller så är GPS inte lika tillförlitlig där nere som här…

• tbsurf

Medlem
    10 mars, 2006 vid 06:21
    Jester wrote:
    Beror ju på seglet, helt klart… 😉

Är det så ofantligt stor skillnad att köra på riktigt platt vatten? Kan ju faktiskt vara så… Eller så är GPS inte lika tillförlitlig där nere som här…

det är deras vinduppgifter som är åt h****te :frown:

• jester

Medlem
    10 mars, 2006 vid 07:43

Date : Tuesday, March 07, 2006
    Spot : Sandy Point, Victoria, Australia
    Board : F2 Missile II
    Sail : KA Sails Koncept 6.6
    Fin : Select Lightning Speed 22
    Average speed : 37.80 knots (38.6 38.3 38.0 37.3 36.8)
    Max. GPS (display) : 39.4 knots
    Max. 2 sec. (software) : 40.1 knots
    100 m run : 39.0 knots
    250 m run : 38.3 knots
    500 m run : 37.5 knots
    Nautical mile : 12.2 knots
    1 hour : 5.8 knots
    Distance : 23.0 km
    Windspeed : 15 knots
    Windgusts : 22 knots
    Remarks : Some days are diamonds – some days are stone. Some days you spend the day sinking to your neck – like a stone! The speeds weren’t too bad for the light wind. It was one of those days at the pit when the wind seems to have no power in it for how windy it feels. Does that make any sense??? Probably should have been on a bigger board than the missile. But it was good to have some time on it as it was only my 3rd time on it this year, The tracks show me drifting with the the current or walking for most of the session, but if I can plane on the 6.6 koncept/missile then 38-40 kn is pretty much going to happen. Saw Foxie there but he chose to rest the “holy” foot. Congrats to Geoff for a 2 sec max pb on a day that pb’s were pretty much out of the question

Återigen högst suspekta vinduppgifter… Men följande citat är ju ganska intressant:

but if I can plane on the 6.6 koncept/missile then 38-40 kn is pretty much going to happen

Låter ju smått otroligt, egentligen… Men när jag tänker efter så körde ju Daniel (Surfan) enbart med en 6.7 och en Falcon 90 förra året. Och bara han planade så körde han 33+ knop. Med en smalare bräda och plattare vatten kanske 38-40 knop inte är omöjligt även i lite lättare vindar??

Jag är SÅ spänd o se vilka tider vi kan sätta under 2006!

• the_novice

Medlem
    10 mars, 2006 vid 08:57
    Jester wrote:
    Återigen högst suspekta vinduppgifter… Men följande citat är ju ganska intressant:

but if I can plane on the 6.6 koncept/missile then 38-40 kn is pretty much going to happen

Det säger väl mest en del om hans vikt relativt brädans volym, 107 kg gubbe på 60 liters bräda, antingen räcker vinden till för att plana och det går fort eller så sjunker han….

Uppskattningen av vinden är helt galen, det tycker även speed-snubbarna som kör i Strand Horst…

• jester

Medlem
    10 mars, 2006 vid 09:10

Frågan är om den verkligen är galen i detta fall. Killen skriver ju att han badade mest hela tiden. Men 22 knops vind (10-11 m/s) planar man ju definitivt med en 6.6. Jag tror även att dom har mycket jämnare vind där än vad vi har. Dom flesta som uppskattar vindstyrka här i Svedala tar nog i i överkant, med tanke på att det är så vansinnig byig vind…

• the_novice

Medlem
    10 mars, 2006 vid 13:01

Jag har ju ingen aning om vad som krävs för vind för att en 107kg gubbe skall komma upp i planing med en 60 litare….

Martin van Muers har skrivit följande i Ian Fox tråden på GPS-speedsurfing amgående vindstyrkor och fart under perfekta förhållanden:

A rough estimate on possible peak speeds in perfect conditions:
    25-30 knots windspeed 40-44 knots.
    31-35 45-46
    36-40 47-48
    41-50+

Att någon annan då skulle toppa 40 knop i 15 knops vind, tycker inte jag låter rimligt…

• jester

Medlem
    10 mars, 2006 vid 13:19

Mjo, men han hade 22 knops vind i byarna… Och 11 m/s är ganska mycket trots allt. Är nog inte helt lätt för en såpass tung gubbe o få upp grejerna i planing, men när man väl kommer upp, så är det ju väldigt lite prylar i vattnet…
    Väger ju lika mycket, och hoppas plana upp relativt tidigt med min 80-litare… Kommer ju även få möjligt att provköra denna typ av bräda under året då många polare har dom, så då kommer jag ju veta ännu mer så småningom..

• getwet

Medlem
    10 mars, 2006 vid 15:57
    The_Novice wrote:
    Jag har ju ingen aning om vad som krävs för vind för att en 107kg gubbe skall komma upp i planing med en 60 litare….

Martin van Muers har skrivit följande i Ian Fox tråden på GPS-speedsurfing amgående vindstyrkor och fart under perfekta förhållanden:

A rough estimate on possible peak speeds in perfect conditions:
    25-30 knots windspeed 40-44 knots.
    31-35 45-46
    36-40 47-48
    41-50+

Att någon annan då skulle toppa 40 knop i 15 knops vind, tycker inte jag låter rimligt…

Martins vindangivelser överenstämmer fullt ut med vad jag och mina “speedkollegor” tycker verkar rimligt i mycket bra vattenförhållande. Men att segla med 22 fena, 6.6 i max 22knops vind och uppepå det göra 40knop är enbart hyckleri anser jag. Till att börja med så behövs det sjutusan till vind för en 22 fena……..och jag ska villigt erkänna att jag planar knappt med fullräsers 6.6 i 11ms(kommer troligen upp i planing om vinden är jämn, men farter kan man fetglömma), och skulle jag göra det då behöver jag en 32-34 fena till min RTX på 101 liter. Planing kanske men farterna kommer ALDRIG över 27-28knop, (kanske att ta i någon knop till kanske, men ganska bra gissning ändå:smile: ) knappt det (uppskattning). jag fattar inte vad dom killarna håller på med, om man inte ens kan uppskatta vinden och ha den erfarenheten så måste man ifrågasätta om dom verkligen kan segla, har någon kollat så dom inte åker vattenskoter?:wink:

Av alla de seglare jag känner, pro som amatör så är det mycket sällan man har mycket stora diffar i vinduppfattning. Någon eller möjligen 2-3ms kan det diffa i uppfattningen men inte mer oftast. Dom flesta är rutinerade tycker jag.
    De killar som på GPS lägger in dessa uppgifter BORDE vara än mer kunniga med tanke på de farter de presterar, och ändå ligger käpprakt åt helvete i vindangivelserna. För mig ter dom sig som riktiga rookies som inte verkar fatta någonting, men gör det ändå med tanke på farterna. :confused2:

Men uppgifterna har mer och mer uppmärksammats och det verkar som om man tar tag i problemet nu så GPS-speedsurfing slipper framstå som en oseriös glädjemätare……….

• surfan

Medlem
    10 mars, 2006 vid 17:40

man tar tag i problemet nu så GPS-speedsurfing slipper framstå som en oseriös glädjemätare……….

De låter bra som fan

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nu har dom gjort det igen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.