Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nu har vi testat Hiberna "Super"
-
Nu har vi testat Hiberna "Super"
Publicerad av joachim_larsson på 19 januari, 2010 vid 16:33Nu har vi testat de och superkul.
Väl värt pengarna, fixar lite bilder senare, ser ut som vi kör i helgen.
Vi har 3 st….joachim_larsson svarade 14 år, 11 månader sedan 14 Medlemmar · 46 Svar -
46 Svar
-
Knatte
Gäst19 januari, 2010 vid 18:02mahi;595585 wrote:vad är Hiberna “Super” för nåt?Kan det inte vara omdömmet super som i superbra :confused2::laugh:
-
är dom snabbare än pirate? hur mycket snö klarar dom? jag är lite sugen, flest prylar vinner.
-
Åla: Är jämt skägg i fart mellan 4-medes brädar o Pirate, vilket vi fick erfara i Norrköping. Förhållandena var inte optimala för speed men å andra sidan var det lika för alla. Fördelen med 4-medes brädor (som tex Hiberna) är att de svänger härligt, men begränsningarna är att de klarar inte alltför dålig is eller tex hård fläckvis fastfrusen snö… Vilket man föredrar är en smak sak, men min åsikt är att Pirate brädan är mer allround, dvs funkar i fler förållanden, därmed inte sagt att den är bättre. Tydligen så kan man gippa bra med Pirate brädan med bara man lär sig tekniken (flytta fötterna först när du är inne på den nya bogen o har flippat seglet, nästan lite “switch stance” segling), dock så krävs det lite snö för att få bättre bett…Hiberna e grymma grejer.
Själv hoppas jag på ganska mycket snö följt av töväder o sedan att det fryser på igen, då kan tydligen köra med den lilla fenan allt som oftast utan att den ens når ner till isen, borde vara väldigt likt vanlig surfing… -
jag håller på och utvecklar min sken arsenal lite, hoppas en mellanskena med lite annan radie på slipningen ska fungera bättre.
-
Det är följsamma, har aldrig kört på en Pirat så jag har ingen uppfattning, hiberna är ju betydligt dyrar så man kan ju inte riktigt gämnföra, kvalitetsmässigt ser det kanonbra ut.
återkommer kanske med lite film imorgon, vi är tre som ska ut och köra.
Vi hyr ut brädorna på vårt surfcenter om någon vill testa.
Man kan ju bara konstatera att man har förläng surfsäsongen.De vita=EDGE och Den blå =Speed
-
Joachim: Varför kan man inte jämföra? Priset är väl inte vidkommande vid en jämförelse som avser funktionen…Däremot har priset kanske viss betydelse vid köp. Riktigt snygga brädor för övrigt! Gott att det dyker upp fler o fler alternativa brädor, vore kul att dra ihop nåt stort “is-surf möte” a la “Kona” där man kan testa lite olika brädtyper:grin:
-
Riktigt grymma grejor!
För min del hade blivit “hur fort går dom med 6.7 racesegel i 15m/s?” Sen hade jag nog slagit ihjäl mig. -
Vi kör i helgen i Varamobaden där isen är perfekt, kärnis, skulle det komma snö så har vi en fyrhjuling med plog. (kommer ner ett gäng från Stockholm som vill köra)
Jag vad gör man inte för att kunna surfa ytterligare 2-4 månader om året.En reflektion är att det är enklare att köra på isen än att vindsurfa på vattnet.
“En av killarna sa ikväll, ja då har man inte heller tid att jobba på vintern men kan ju surfa året om”
PS:det är bara 7 veckor sedan vi seglade 5 dagar i sträck i Varamobaden.
-
Kapten K: Haha:). Blåser det 15m/s på ren is kör du nog absolut max 5.0 om ens det…Vad jag förstått så har den där jänkaren som klockat ca 56knop som max på en sån där 4-medes bräda upplevt att brädorna kan få sk “highspeed wobbles”, vilket inte är nån höjdare tydligen, segelstorleken vid hans toppnotering var 3.4, o vinden var väl runt 15m/s har jag för mig…http://www.gps-icesailing.com/default.aspx?mnu=user&val=40621&uid=75
-
Det jag tycker efter att ha testkört ett antal brädor är
Vill du ha maxfart, kunna åka tjock snö eller dålig is, hänga med mycket kraft i selen typ vindurfing känsla. Dock svårgippad innan man fått upp tekniken. = Pirate eller RAD som ju är samma koncept.
Vill du ha maxmanöver, lätta smidiga jippar och kunna träna duckjibes mm. Dock behövs relativt fin is, max ca 2-3 cm snö går bra beroende på snökvalite = Hiberna.
Vill man testa hibernaliknande bräda men inte bor i närhete av nån som har en så kan man ganska lätt knåpa ihop en fyrmedars själv. Dock har ju hiberna rättat till alla de misstag man ofta gör på sitt första hemmabyggen och exempelvis har lagom diameter på medarna. Medarna är upphängda på lite mer sofistikerat sätt än de skatetruckar som annars ofta används. Det gör stabiliteten bättre än många hemmabyggen. Men med tanke på linsurfarnas framfart på sina hemmabyggen så finns det ju även exempel på att man kan få till det kalas med borr och hammare.
-
Apropå maxfart. Var är piraterna på is-GPS-rankingen?
Jag kommer definitvt hålla kvar vid isbräda när isen är fin, men den har ju defintivt sin begränsning när det ligger för mycket snö på isen.
Om det är mycket snö på isen så väljer jag att helt enkelt sätta en med/skena/fena på en vanlig vs-bräda typ Tiga eller kajta.Fördelen med Piratbrädorna är att de är allsidiga vad gäller underlag. Däremot imponerar de inte särskilt mycket i manövrarna. Frågan är hur de står sig på fina isar – både vad gäller fart och manövrarna.
-
Utan att ha provat någon av varianterna så tycker väl jag rent spontant att Pirate-brädorna borde generera mer friktion mot isen? Eller är den så liten att det blir försumbart? (friktionen, alltså) Kör man “på fenan” med dom när det går riktigt fort?
-
Piraten har alltid en, väldigt vass*, med på isen(i snön) i kombination med brädans snowboardbelag framme vid mastfoten. Isbrädorna har ju oftast fyra medar. I holland är det populärt med ytterligare en variant som har två medar samt en “glidpinne” fram.
Pratar vi fart så är ju isbrädorna outstanding än så länge med en average, om jag kommer ihåg rätt, på dryga 50 knop. Jag har för mig att det var en gammal Fibrespar Freeskate.
* Isjakterna har ju olika medar för olika fören/isar/temperaturer. Om meden är väldigt spetsig(vass) skär den ju långt ner i isen och ger mycket grepp. Piratmeden kanske måste vara väldigt spetsig för att behålla greppet. Vi Linsurf har våra medar slipade 45 grader. Det ger ett grundare skär men klarar greppet tack vare fler medar.
Logga in för att svara.