Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nu har vi testat Hiberna "Super"
-
Nu har vi testat Hiberna "Super"
joachim_larsson svarade 14 år, 10 månader sedan 14 Medlemmar · 46 Svar
-
Det går säkert rent tekniskt och fysikaliskt segla rysligt fort med en 4 medars, det visar ju även GPS statistiken.
I praktiskt segling på isen har jag själv dock aldrig lyckast segla fortare med 4 medars på grund av att det ofta är nått som ställer till det som skovlor på isen, instabilitet mm. Vanligt att de börjar vobbla i högre hastigheter men det har jag aldrig upplevt med 1 medars pirat. Fina förhållanden och mycket väbyggd bräda som inte vobblar och duktig seglare kan nog en 4 medars vara snabbare än en pirat. Behövs lite fler speedfreek som börjar med detta för att vi skall få mer rätsida på hur det ligger till. Sista speedtävlingen i Norrköping vann Ryman på en pirat, nu är det upp till medbrädorna ta revansh. 🙂 -
Sen finns ju Yngves variant med 4 medar (2 slöa framtill) som är direkt skruvade i det man står på. Det är tokigt stabilt och greppar hela tiden.
Det var ingen som testade yngves med 6.0 på som var under 30 knop såvitt jag vet. -
Vobblande isbrädor beror ofta på att man kör vanliga mjuka gummin. Med extrahårda gummin är det ett mindre problem.
De snabba farterna kommer alltid att göras på bra isar.
Ska vi snacka fart så är det bara att börja posta sina resultat på is-GPS-sidan. : )
Min kommande fartbräda kommer jag utrusta med downhill-truckar för minimalt vobbel. Dessutom ska den vara lite längre.
-
Jester: På ren is så är det hugget som stucket vad som är snabbast, Pirate eller “Hiberna style”. För att få it högsta möjliga fart på Pirate gäller det att fören har så flack vinkel som möjligt mot isen, ca 80km/h har man noterat som bäst hittills, ett rekord som gissningsvis inte kommer att stå sig särskilt länge nu när några få Holländare börjat köra på de… Kruxet när man kommer upp kring 60km/h+ på ren is är att det är svårt att stanna, är det snö på isen kan man “bromsa” betydligt lättare…Vore kul om nån av er snabba speedgubbar kunde börja med is-segling, testa en gång o ni är fast, oavsett brädtyp:)
Oåxen: Tror snabbaste Pirate är Mats Ferner med ca 32 i average. Det är för övrigt en ny modell på G, prototyperna är klara återstår bara att se om de uppfyller de önskade kraven (man har gett sig på att försöka förbättra svängegenskaperna på hårda underlag, vet inte riktigt vad som är ändrat men de beskriver det som “en helt ny bräda”…)
-
Jag vet inte hur många som kände till det men Holländarna hade “Holländskt mästerskap i is-surfing” förra helgen. Man körde på nån form av bana, damklassen vanns faktist av en tös med Pirate bräda, lite kul faktiskt:)
-
Pirate: ca 4 300 -5 400 kr (http://www.surfspot.se)
Hibierna: ca 10 000 – 13 000 kr (beroende på modell)Damklass! När såg någon en dam på isbräda senast? Vore faktiskt kul med fler damer på isen. 🙂
-
kinetic;595668 wrote:Oåxen: Tror snabbaste Pirate är Mats Ferner med ca 32 i average.
Är Pirate = “Custom Carving Iceboard”?
-
Oåxen: Japp, eller Carving Iceboard som är det korrekta namnet.
-
kinetic;595671 wrote:Jag vet inte hur många som kände till det men Holländarna hade “Holländskt mästerskap i is-surfing” förra helgen. Man körde på nån form av bana, damklassen vanns faktist av en tös med Pirate bräda, lite kul faktiskt:)
Japp, Roger Van Tongeren (som blev tolva) mailade o frågade om lite svenska isar, och gav mig då följande länk för dom som vill se lite bilder: http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.php?f=10&t=13861495&start=340
-
Jesse;595673 wrote:Pirate: ca 4 300 -5 400 kr (http://www.surfspot.se)
Hibierna: ca 10 000 – 13 000 kr (beroende på modell)Damklass! När såg någon en dam på isbräda senast? Vore faktiskt kul med fler damer på isen. 🙂
Jodå min sambo kör på mina hembyggen och en fin pirate bräda när det blir lite mer snö på isen.. och hon kör fort.. jag har gjort medar med olika slipvinklar så nu hoppas jag bara på lite vind för utvärdering. tänkte åka ut till öregrund i helgen, det brukar blåsa bra där.
-
Ännu en dag på stranden med Hiberna och jag måste säga idag var ännu roligare 3 st Hi i 3 timmer, faktum köpet måste jag säga som ett av min bästa köp, nu förlänger vi säsongen.
Igår lovade jag video, men batteriet var slut så det fick bli en bild med Iphonen.
PS: Vi kör i Varamobaden i helgen, kommer att skotta om det är för mycket snö.
När det gäller damer så är ju det enklare att segla Hiberna är att vindsurfa på vattnet så borde väl alla tjejer kunna segla, mina döttrar kommer att köra i helgen 13+16 år.
-
Jesse;595673 wrote:Pirate: ca 4 300 -5 400 kr (http://www.surfspot.se)
Hibierna: ca 10 000 – 13 000 kr (beroende på modell)
🙂hur får du 810 euro att bli 10000kr?
-
Grrrr;595725 wrote:hur får du 810 euro att bli 10000kr?
Det kanske förekommer andra priser men på hemsidan kostar billigaste modellen 837,5 euro + frakt från balticum. Känns som det borde bli ca 10.000:- beoende på eurokurs. Då är det baltisk moms inräknad. Skall en svensk butik sälja den så blir det svensk moms som är 4% högre. Alla butiken är dock fria sätta sina egna priser.
-
Grrrr;595725 wrote:hur får du 810 euro att bli 10000kr?
Utgick bara från vad jag har hört från polarna som köpt Hibierna. Dubbelt så dyr är den i alla fall. De som köpte förra åter pröjsade runt 12 – 13 000 inkl. frakt., och då ingår inte plogning/skottning av isarna vid snö. 🙂
Logga in för att svara.