Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nu kan vi slå hål på en myt

• Nu kan vi slå hål på en myt

Publicerad av getwet på 29 januari, 2007 vid 16:11

och det är att sjögräsfenor skulle vara långsammare än andra fenor.

Här på sjukan som jag just nu befinner mig på så har det visat sig att min sänggranne arbetar med profiler och vattenströmningar på ubåtar……

Efter fyra timmars fysiologiskt förklarande för en korkad surfare har jag till slut konstaterat vad som är bra att ha under brädan.

Det är alltså “avlösningen” det hänger på, inte formen…..profilen är vad det handlar om…..så det så! Jag ska snart hem o snickra på ett specialvapen, fått en ritning av grannen..

rasmus_w svarade 17 år, 9 månader sedan 17 Medlemmar · 40 Svar
  • 40 Svar
  • Knatte

Gäst
    29 januari, 2007 vid 16:20

GetWet ! Farligt nära doping, när du får specialkunskaper av insatta topsecret personer så här a068.gif

• wind-lover

Medlem
    29 januari, 2007 vid 16:26

Hahaha va roligt det lät 😀

• marden

Medlem
    29 januari, 2007 vid 16:30

hur många liter blir det på ditt nya ubåts vapen -50l:)

ja ja fatta att det va fenan men en ubåtsbräda lät mer udda

• safesurfer

Medlem
    29 januari, 2007 vid 16:34

F2 har missile
    getwet har torpedo, en riktig sinker

• surfan

Medlem
    29 januari, 2007 vid 19:14

@getwet 362494 wrote:

och det är att sjögräsfenor skulle vara långsammare än andra fenor.

Här på sjukan som jag just nu befinner mig på så har det visat sig att min sänggranne arbetar med profiler och vattenströmningar på ubåtar……

Efter fyra timmars fysiologiskt förklarande för en korkad surfare har jag till slut konstaterat vad som är bra att ha under brädan.

Det är alltså “avlösningen” det hänger på, inte formen…..profilen är vad det handlar om…..så det så! Jag ska snart hem o snickra på ett specialvapen, fått en ritning av grannen..

Du då vill ja oxo ha en fixar du det goding??

• getwet

Medlem
    29 januari, 2007 vid 19:51

Så här ligger det till enligt min sänggranne!

Om man har två fenor som har en identisk yta men kanske skiljer sig på längden så påverkar det egentligen bara när det går långsamt……..klurigt va?

Vi förutsätter att profilen är identisk på två fins, ytan är densamma men det skiljer på längden. Bägge fenorna kommer att ha en likvärdig hastighet om man passerat en viss fartgräns. För den bredare fenan (typ sjögräsfena) så kommer den sk avlösningen att att procentuellt ligga längre fram på fenan men kommer att succesivt flyttas bakåt desto fortare det går. Till slut kommer den alltså att bli lika effektiv som den smalare.
    Med andra ord så kommer en sjögräsfena eller en väldigt bred fena vara inneffektiv i de lägre registren av farter med lika effektiv när det börjar gå undan. Och enligt min “granne” så pratar vi här om farter över 30knop och uppåt. Och här såg jag direkt en möjlighet att få tag på kortare fenor och istället köra på grundare vatten………eller helt utesluta tailwalks och annat skit vilket en djupare fena för med sig.

• getwet

Medlem
    29 januari, 2007 vid 19:55

@surfan 362536 wrote:

Du då vill ja oxo ha en fixar du det goding??

Promise, han har lite tips vart jag kan vända mig för att få hjälp….ska banne mig prova.

• jester

Medlem
    29 januari, 2007 vid 20:04

me2, me2!!

Jag har ju kört min Lessacher Chameleon (28cm, men 38cm lång om man skulle monterat den rakt) i höstas med gott resultat, och en väldigt fin och lugn gång dessutom. Så din granne kanske har rätt…

• kinetic

Medlem
    29 januari, 2007 vid 20:13

Jester: Hur tjock profil har Chameleon?? Funderar på 2 sådana 24cm (tuttle resp trim). Har för närvarande en Persson&Aagessen sjögräs men den är bra FET i profilen o lite väl stor…

• jester

Medlem
    29 januari, 2007 vid 21:11

den är lite tjockare än en rak fena, men inte toktjock. Har ju kört över 35 knop med den, så den är helt ok. Har inte kört med sjögräsfena innan förra säsongen, och jag måste säga att jag är positivt överraskad.

• kapten-k

Medlem
    29 januari, 2007 vid 21:37

Var ett tag sen jag höll på med sånt här, men jag har gjutigt om nån 48cm rak course fena till sjögräs genom att lägga den bakåt.
    Den blev ca 32cm djup, men har kvar profilen och styvheten från coursefenan, även om profilen blir längre.

Funkar kanon på slör och halvvind, men inget super att tugga höjd med, kan nog ärligt säga att en rak 32a går bättre att kryssa med, om det inte finns sjögräs då!

Problematiken ligger ju i att centrum av fenans area som tar upp kraften hamnar längre bak, vilket gör att man får lättare spinout. man kan ju bygga en bräda där fenan sitter längre fram, men då lär det ju inte gå fortare.

• tbsurf

Medlem
    30 januari, 2007 vid 05:41

ang höjdtagning

Lessacher gör rake’ade assymetriska fenor som tar sannslöst med höjd för sin storlek
    Jester kommer kanske ihåg det från tt i höstas när jag testade en lessacher speedweed rake 30 grader 25cm med en 6,0a

• carrera

Medlem
    30 januari, 2007 vid 07:48

Någon som vågar sig på en gissning av denna fenans egenskaper, inte från igår direkt ;-). Dess egenskaper har förvånat mig genom åren, har dock mest använt den som gräsfena, numera omgjord till PB.

• jester

Medlem
    30 januari, 2007 vid 08:18

Frågan är om det bara är o ta en rak fena, ändra vinkeln och tuta o köra?

• faster

Medlem
    30 januari, 2007 vid 08:45

Det har jag alltid vetat, det är därför vi kör med sjögräsfenor på Haga. Mina P:B är satta med sjögräsfenor.

Surfan du kan få köpa av mig. Du såg ju på TT alla ville ha mina fenor det var ju nästan slagsmål mellan Get Wet och Markus

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nu kan vi slå hål på en myt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.