Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Nu kan vi slå hål på en myt
-
Någon som kan tipsa om sjögräsfena ? Funderar att skaffa en för TT dagar med F2 XS (54 bred & 81 ltr – Tuttle) och 5,4 & 6,3 segel.
Hur stor fena skall man ha till detta och var kan man köpa ?
Hittar bara freeride varianter med powerbox på nätet.
/Mats -
Låter expertera svara på vilka storlekar, men Wolfgang Lessacher´s fenor (som Jester nämnde) är väldigt populära i Holland. Googla lite så hittar du nog hans hemsida.
-
Lessacher info finns här: http://www.cameraid.com/Lessacher/
Man köper lättast direkt från honom.Jag tycker inte att fenorna seglar särskilt mycket mindre (iaf inte Hyper Duo) än andra fenor om man tänker på hur mycket lyft man får från fenan och det är det som är det viktiga tycker jag. Han har däremot en massa design tricks för att man inte skall få spinnout, cutout vid basen, trubbigt leading edge, tjock profil, och konkaver. Jag tycker egentligen inte att det hör hemma på en slalom fena eftersom den blir mindre direkt men i den kraftiga chop vi ofta har så behöver man ju också en fena som man kan lita på…
Först ut med mycket rake på speedfenor var väl Boggie för drygt ett år sedan (?) och Martin va Meurs snackade då om en liten revolution i fendesign. Australiensarna snackar ju mycket också om drag-buckets dvs man måste lirka fena förbi ett tillstånd med högt motstånd för att komma till ett tillstånd där fenan har mycket mindre motstånd och det går ännu fortare. Då är det lite kul att David (och Steve?) visar att det bara är att hänga på en F1 Falcon och dra iväg…. 🙂
Edit: Slänger in en bild på en speedfena från Boogie, verkar som dom flesta vid Sandy Point kör på dessa…
-
Såg Boogies små mästerverk i Holland. Martin v M hade ett par som såg riktigt fina ut.
-
Japp, jag har suktat efter dessa länge http://www.deepfried.tv/news/default.cfm?ID=505
men dom är omöjliga att beställa för ”vanligt” folk
Därför blev det till att prata med herr lessacher iställetStarboard/drake gör en rake’ad variant på sr6b som kallas ”speedspecial” som jag inte har haft möjlighet att prova än, men den ser i alla fall lovande ut
Och prolimit kommer enligt ryckte genom samarbete med just Martin vM ut med en mer lättkörd variant av hans c3 fenor. Dessa skall bli riktigt intressanta att se när dom väl kommer ut i butikerna
-
The Novice skrev:
. Australiensarna snackar ju mycket också om drag-buckets dvs man måste lirka fena förbi ett tillstånd med högt motstånd för att komma till ett tillstånd där fenan har mycket mindre motstånd och det går ännu fortare.japp, det pratar vi om här idag på varsin sängkant……Och det kallas tydligen “hump”. Den humpen sträcker sig en bit upp i registret och sedan är det stopp igen innan man kan komma in i nästa hump. (det är en djävla massa formler han drar för mig hur det funkar, tror ni att jag fattar? Rita på ett papper tack!)
Innebär att grejerna går fortare vid en viss nivå utan att tillföra mer energi/kraft. Jag inbillar mig att det är då man känner att draget i riggen minskar/kvarstår men farten ökar ändå.
Tänker på vad Martin sa i Holland, de snabbaste reporna blir man alltid förvånad över, det är dom som känns mest harmoniska och lugna.
Och det kanske just beror på att man kommit in i en hump, där det plötsligt bara ökar utan att det behöver blåsa mer eller tillföras mer kraft.Han påpekar också att det är mycket beroende på hur seglarens teknik är, står och hur den övriga utrustningen fungerar för att nå denna hump.
-
Han påpekar också att det är mycket beroende på hur seglarens teknik är, står och hur den övriga utrustningen fungerar för att nå denna hump
Damn! Och jag som trodde det räckte att bara vara tung… 🙂
Kan det vara dessa “humpar” som gör att gubbarna down under kör så fort i lätta vindar?
-
@faster 362607 wrote:
Det har jag alltid vetat, det är därför vi kör med sjögräsfenor på Haga. Mina P:B är satta med sjögräsfenor.
Surfan du kan få köpa av mig. Du såg ju på TT alla ville ha mina fenor det var ju nästan slagsmål mellan Get Wet och Markus
Tack men jag har egna nu mer!!
-
@SWE170 362621 wrote:
Någon som kan tipsa om sjögräsfena ? Funderar att skaffa en för TT dagar med F2 XS (54 bred & 81 ltr – Tuttle) och 5,4 & 6,3 segel.
Hur stor fena skall man ha till detta och var kan man köpa ?
Hittar bara freeride varianter med powerbox på nätet.
/MatsMellan 24-28 weed. kolla windsurfing.se eller bromma skidsport dom har stort utbud på tuttle weed. Förmodligen har dom inte mkt hemma nu, men det går ju beställa så det finns tills sjögräset kommer.
-
@kinetic 362556 wrote:
Jester: Hur tjock profil har Chameleon?? Funderar på 2 sådana 24cm (tuttle resp trim). Har för närvarande en Persson&Aagessen sjögräs men den är bra FET i profilen o lite väl stor…
Har själv en P&A 26 weed den är god för 38 knots även att den är fet och gammal.
-
Varför inte en fena som lutar 90 grader bakåt ifrån fenboxen… Kanske 10 cm djup och 35 cm lång. Då skulle man kunna segla på riktigt grunt vatten. Lär väl ge ett jädra vridmoment i fenboxen dock men med en stadig fenbox borde det väl funka…
Frågan är väl bara hur pass fort det skulle gå. -
@Stewen 362874 wrote:
Varför inte en fena som lutar 90 grader bakåt ifrån fenboxen… Kanske 10 cm djup och 35 cm lång. Då skulle man kunna segla på riktigt grunt vatten. Lär väl ge ett jädra vridmoment i fenboxen dock men med en stadig fenbox borde det väl funka…
Frågan är väl bara hur pass fort det skulle gå.Misstänker att det inte går att rakea fena för mycket eftersom man flyttar lateraltryckpunkten för mycket bakåt. Inte hundra på det, misstänker bara.
-
Vad tror ni om att använda mer än en fena? Är det likvärdigt att ha 2 st 14cm fenor som att köra med en 28 cm? Eller har vi helt enkelt för smala brädor för att det skall bli tillräckligt effektivt?
Logga in för att svara.