-
Nu lägger jag ner det här med aluminium söker bra kolfiberboom
Trots den svaga vinden lyckades jag knäcka ytterligare en aluminiumbom idag. Blev lite ledsen då det var en tekknosport alu köpt på SurfersP . Den har känts riktigt bra och robust därför blev jag riktigt förvånad då den helt plötsligt var i två bitar. Alu röret gick av på det vanliga stället dvs fram intill masten. Det var inga skarvar eller skruvhål där röret gick inte heller mycket aluminiumoxid. Jag kanske använt bommen 20-40ggr och den är 2år gammal, jag seglar inte heller så speciellt hårt, bommen ser ut som ny bortsett från att den är av. Det var den femte bommen jag knäcker på 10år så jag undrar om man inte ska gå över till kolfiber. Jag undrar därför om bommar helt i plast och kolfiber har längre livslängd speciellt med tanke på utmattningsskador och oxidering. Kan ni rekommendera prisvärda och bra kolfiberbommar. Vill givetvis ha en privärd bom men hållbarhet är viktigare än priset, är så ruskigt tråkigt att simma hem och risken är att trasigabomrör skär sönder seglet. Har tittat lite på AMEX Proline, Local spirit pro carbon och fiberspar brukar väl göra bra grejer.
Logga in för att svara.