Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny 75l våg test -ARE MULTI-FIN WAVEBOARDS BETTER?

• lars_k

Medlem
    19 mars, 2010 vid 20:47

Synd att inte Quatro Quad 75:an är med…
    Märkligt med Starboard Quad 76:an. Fel på brädan de testade…? Hmm.

• dr-masse

Medlem
    19 mars, 2010 vid 21:26

Åh, det där lär blir en intressant diskussion… kul att testet äntligen dök upp i alla fall! Känns inte så dumt att sikta på twin ändå…

• lars_k

Medlem
    19 mars, 2010 vid 23:41
    dr Masse;602416 wrote:
    Känns inte så dumt att sikta på twin ändå…

Eller en singlefin som också har sina klara fördelar.

Efter att ha seglat lite olika fyrfeningar (och dessutom införskaffat en) så håller jag nog ändå min singlefin högst som allround planka. Suverän kombination av planing, toppfart och sväng. Men så har den ju också rejält med rocker (CarbonArt SCW). Menmen, min Quatro quad custom svänger å andra sidan helt sanslöst tajt o skönt surfigt på vågen…
    Kul iaf att utvecklingen tagit fart igen med nya flerfeningarna. Singlefins tror jag dock kommer att finnas kvar ett bra tag till, och få tillbaka sin popularitet efter att värsta twin/tri/quad -hypen har lagt sej.

• pgvirtual

Medlem
    20 mars, 2010 vid 08:15

När jag tittar i kristallkulan så ser jag att Singlefin kommer att finnas kvar för att den är så allround, men att man under de två nästa åren kommer att fundera ut hur man får en Trifin / Thruster setup att fungera. Och sedan kommer många av brädorna att vara convertible single / trifin.

Få se vilken kvalitet min kristallkula har 🙂

• goose

Medlem
    20 mars, 2010 vid 16:18

Tycker personligen att det är löjligt hur SB försöker förklara bort det mindre bra resultatet.

Borde det inte vara bättre att acceptera ett sämre resultat istället för att hävda att man har problem med tillverkningen av brädorna? Det smittar liksom av sig på alla SB brädor….inte bra för varumärket. Hur ska den vanliga surfaren veta om det är brädan eller dålig teknik det hänger på?

Hur som helst, jag ser fram med stor förväntan att surfa med Tempo Twin 76 när väl isen har försvunnit….

• dr-masse

Medlem
    20 mars, 2010 vid 21:11

Jag håller med.

Och är det någon här som tror att en normal seglare hade fått reklamera den brädan… “den här presterar inte så bra, måste ju vara något produktionsfel” (inte bara hos Starboard, utan hos vilken serietillverkare som helst), ah?

• tws

Medlem
    20 mars, 2010 vid 21:15

Jeg drømte at RRD bestillte en custom quad og jeg tok oppdraget. Våknet med hangover og skred til verket. Her er resultatet som burde a vært med i Board sin ufullstendige test. Vi prøvern til uka og sender bilder til Boards men de får linke til den fullstendige 7-siders-detailed-konklusive-rapport hit. Skål. Hikk! Men hvor faen sender jeg fakturaen?

• rrd

Medlem
    20 mars, 2010 vid 21:34

Nice! Rapportera hur den känns när du testat i lite olika förhållanden.

Vilken storlek är det?

• dude

Medlem
    20 mars, 2010 vid 21:42
    Goose;602492 wrote:
    Tycker personligen att det är löjligt hur SB försöker förklara bort det mindre bra resultatet.

Borde det inte vara bättre att acceptera ett sämre resultat istället för att hävda att man har problem med tillverkningen av brädorna? Det smittar liksom av sig på alla SB brädor….inte bra för varumärket. Hur ska den vanliga surfaren veta om det är brädan eller dålig teknik det hänger på?

Hur som helst, jag ser fram med stor förväntan att surfa med Tempo Twin 76 när väl isen har försvunnit….

Ja, vi får väl se om du har rätt när Boardseeker testar ersättningsbrädan. Tror du de har så hög integritet att de skulle säga det du säger om de tycker så? Annars kan jag mycket väl tänka mig att det kan bli liknande produktionsmissar med den större komplexiteten med fyra fenor i stället för en. Jag läste just en artikel om cykelproduktion i Asien och det som man överaskas av är att det är mer handarbete i tillverkning än man tror!

• dude

Medlem
    20 mars, 2010 vid 21:54
    PGVirtual;602447 wrote:
    När jag tittar i kristallkulan så ser jag att Singlefin kommer att finnas kvar för att den är så allround, men att man under de två nästa åren kommer att fundera ut hur man får en Trifin / Thruster setup att fungera. Och sedan kommer många av brädorna att vara convertible single / trifin.

Få se vilken kvalitet min kristallkula har 🙂

Jag tror personligen på Patrick Diethems (eller hur det nu hans namn stavas) brädor, med samma namn som hans efternamn. Han lär ju ha shapeat för F2 och de brädorna har vart väl lämpade för våra “europeiska” förhållanden. Speciellt rätt ute tror jag han är med sin “trailer fin” fenuppsättning som även kan köras som singel eller twin. Att köra den twin kommer dock att bli med twins som sitter både längre fram och längre ifrån varandra och det återstår ju att se hur det skulle fungera, men det säger hans teamseglare ger ännu mer av det som twins ger, dvs pivotsvängar typ, som är perfekt när det är ännu lite segare vågor. Väldigt intressant att följa hans shapes ska det bli tycker jag i alla fall.

• surfslusken

Medlem
    20 mars, 2010 vid 22:04
    tws;602514 wrote:
    Jeg drømte at RRD bestillte en custom quad og jeg tok oppdraget. Våknet med hangover og skred til verket. Her er resultatet som burde a vært med i Board sin ufullstendige test. Vi prøvern til uka og sender bilder til Boards men de får linke til den fullstendige 7-siders-detailed-konklusive-rapport hit. Skål. Hikk! Men hvor faen sender jeg fakturaen?

Terje,Du må beginne me o send deres inlägg på svenska!

• tws

Medlem
    20 mars, 2010 vid 22:11

82L. Funker det så får 74 og 66 literen samme behandling. Finnene på bildene er 16cm men jeg skal prøve med 15cm. Trusterne er 9.1cm FCS assymmec montert 1 cm forran twinser boksene og 4 cm fra kanten med 3 graders toe (spissing som forhjulene på en bil). I tillegge er trusterne vinklet utover siden insertene fra CMS kom slik. Freestylet litt igår på Larkollen, men håndleddet har en brist og gjør jævelig vondt så må nok vente til første norgescup på Lista om to uker før jeg tester.

Sjekk forresten kompisen Ruben som tester surfing på snø med finne!!!! Det fungerte faktisk siden snøen var som en stekt marshmellow, hahaha. OK fuck det her. Mitt håndledd skriker av smerte og skal vi ut å drekka øl.

• tws

Medlem
    20 mars, 2010 vid 22:13

Ok jeg prøve sluskens råd:. Inga musik. bara gap og skrik i timmarna tre, PETREEEE!
    Ok svensk?

• rrd

Medlem
    21 mars, 2010 vid 07:24

“After reviewing the findings of this test, Starboard believe that the board we were supplied with may not be consistent with their production 76 and could have a problem with either the fin positioning or the shape itself (see the official response below). The board is currently being returned to Thailand to be checked and a new replacement is being sent to us to review.”

Såklart måste SB få en ny chans att skicka en bräda och BSM lär inte glömma att testa den ordentligt. Måste kännas riktigt jobbigt för SB och det normala är kanske mer åt andra hållet att tillverkaren skickar ett riktigt bra, testat ex…

Det var ju inte så många år sedan, iofs beroende på tidsperspektivet, som en stor tillverkare fick brädor från serietillverkningen som var en halv storlek upp mot nästa storlek! Inte så lyckat.

Dessutom hade resp märke ombetts att:
    “Instead we invited manufactures to submit their best ‘all-round’ wave board. A board that would perform in a wide range of UK/Euro conditions, but also be capable of coping with some down the line conditions when necessary. The choice of how many fins it had was completely down to the manufacturers.”

Intressant att skicka den bräda som uppfyller kraven o inte bara har flest fenor som är så konkret o synligt jämfört med en shape.

För övrigt känns det nog skönt för SB att Sverker Olofsson inte medverkar i BSMs tester.

Nya fenor på RRD WT 82

Och förresten tws, va skönt att du bara kan ta bort dina nya småfenor om det inte känns bra. Men kul att testa. Om det hade varit kanon med småfenor så hade dom kanske suttit där från början, som RRD hade för några år sedan med kitefenor på en vågbräda.

För övrigt,
    efter att ha seglat RRD WC 75 i två säsonger så kan jag helt instämma i testresultatet för brädan.

Jag är imponerad av BSMs resonemang, analyser och slutsatser i tester o provseglingar av brädor o segel, rikitgt bra och kul att läsa. känns väldigt genomtänkt.
    Och hur mycket man än seglar så är det få som får ett så brett perspetiv efter att ha testat så mycket olika utrustningar.

• fj69

Medlem
    21 mars, 2010 vid 08:19

Allvarligt Thomas – det där var snyggt och djärvt jobbat – men det jag fastnade för i bilden var ändå den assybräda som skymtar i höger hörn, ta en bild på den gamla plankan och slanga upp plastbaljan på SZ nu…………

Fredrik

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny 75l våg test -ARE MULTI-FIN WAVEBOARDS BETTER?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.