Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Ny 8 nolla
-
Ny 8 nolla
Publicerad av gegga på 27 februari, 2001 vid 14:10Goddagens, kommer att köpa en ny Race 8.o till min Mistral SLX 275
Jag tänker inte slänga pengarna i sjön och köpa 01or utan
snarare fjolårs segel. Funderar på NP Z1 alt. Z2 eller
Simmer Pro Race 00. Kör idag Simmer SC3 som skall bytas ut.
Någon som har någon erfarenhet av dessa? eller andra
märken av race 8.0 att rekommendera?anonym-anvandare svarade 24 år sedan 5 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Förlåt måste fått en hjärnblödning!
Skall givetvis vara rx1 och rx2 -
Jäkla Neil Pryde varför har dom så himla förvirrande namn
på seglen nuförtiden? Z1,RX1,RX2 och nu då RS1 vad är det för logik
med det?
Det var bättre förr: MK1 till MK4 samt VX till VX3 varför inte bara
heta Race kort och gott. V8 har ju alltid hetat V8 -
Kan varmt rekomendera North IQ 3D (98,99,00), Har själv seglat med 5.0, 7,4 och 8,7.
+Seglen är mycket snabba och otroligt stabila i mycket vind. Ingen bukvandring. Har kört 7.4 med max drag när andra seglat 5,5 freeride segel som kändes överriggade. I byarna axar man bara, all kraft går till fart.
Super kvalite på material och konstruktion.-Minus är nog att seglet kräver sin man vid riggning, fyra cambers och en jädrans massa nedhal för att det ska funka. Men efter en tio riggningar får man in tekniken och då är de kanon. En nedhalskrok är ett måste.
Seglen arbetar bäst i alla vindar med max nedhal. Mathias Holmberg rekomenderade att alltid köra max nedhal eller lite till om man orkade.
Seglen funkar bäst med en North exelerator 80% mast.Har tidigare seglat UP, NP och Simmer så jag är inte mäkes fixerad.
-
Olika designers….Z1=Barry Spanier…..RX1-2= Rosenblad…..RS1= Robert Stroj
-
Tushingham Formula 8.1 -00 är mycket stabilt i hårdvind. Johan Ekstedt var med och slogs i toppen i SC-lindköping med detta segel då det blåste ca 15 m/s visserligen med en något större bräda än din mistal (Starboard Formula 155) men det skulle nog fungera riktigt bra på en slalombräda också. Seglet är lättriggat och har 3st cambers, lätt att trimma för kryss eller undanvind, helst bör man ha uthalstrim så att detta går att göra på vattnet.
Jag har faktiskt ett till salu om du är intresserad, du får det för 3000:-
//Jimmy
-
north iq-99 8,3 och större så har cambersen en tendens att bli lite böjda på ena eller andra hållet.. alternatiet är att rotera dem i mellanåt.. lite störigt..annars ett bra segel
Np Z-1 RX-1 bra segel, men den där toppfnurran som inte vill rotera ordentligt är störig(fast det verkar funka fas den går aströgt..)
Logga in för att svara.