• Publicerad av snaffe på 7 augusti, 2008 vid 09:16

Ja då har man kört sönder sin tredje chinook alu bom på tre år. En per år! Tycker att de är riktigt sköna men alubommen verkar gå sönder på samma ställe för lätt( en liten bit efter där frontbeslaget börjar). Någon som har tips på en hållbar bom som påminner om chinook i känslan. Kör mest fristajl och vågor( med inriktning på att hoppa högt).

mrpop svarade 16 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • surfmeister

Medlem
    7 augusti, 2008 vid 09:50

Har inte seglat Chinook men en supergrym bom för runt 2000 (dvs inte kolbommar) är Tecno Limits Ergal-bom. Styv som f..n, 29mm rör, tajt bomkurva med “modern” böj (ngt mellan Chinook och Aeron) och gjord i Ergal. Anses som en av de mest hållbara bommarna på marknaden, vet dock ej om den håller för dina konster! Har seglat denna bom i 1 år nu och är väldigt nöjd.

• ola-h

Medlem
    7 augusti, 2008 vid 10:01

Prova Aerons alubom. Troligen är den som är konstant diameter den starkaste (det finns en avslamnande också). http://www.hotsailsmaui.se

Techno Limits har ju också bra rykte.

Annars kan det ju vara läge att hosta upp för en kolbom om du nu knäcker så mycket bommar.

• surfmeister

Medlem
    7 augusti, 2008 vid 10:25

Seglade mkt med Aeron alu-bommarna i El Medano och tyckte det var riktigt fina bommar, styva och skön böjkurva. Dock känns det som att min Tecno Limits bom (Ergal Revolution) har smalare rör och kan seglas med under längre tid utan att bli trött. Kan dock vara den rätt extrema bomkurvan på Aeron som man inte är riktigt van vid. En fördel med Aeron är att frontdelen är kontinuerlig vilket inte TL är vilket medför färre ställen för brott. Om du vill ha en bra kolbom finns TL XTR Revolution med samma bomkurva om Ergal Rev. men helt i kol (kostar runt 4500).

• endy

Medlem
    7 augusti, 2008 vid 12:50

Varför inte satsa på en chinook kol? Har haft min 6:E säsongen nu, väger 88kg och kör på rätt hårt!

• ola_p

Medlem
    7 augusti, 2008 vid 13:16

@Endy 488080 wrote:

Varför inte satsa på en chinook kol? Har haft min 6:E säsongen nu, väger 88kg och kör på rätt hårt!

Dessutom kan man ju byta rören om de skulle gå av till en förhållandevis överkomlig peng.

• snaffe

Medlem
    7 augusti, 2008 vid 13:36

Ja, får väl säga att chinooks kolbom låter lockande men har inte riktigt de pengarna för tillfället.

• surfmeister

Medlem
    24 augusti, 2008 vid 10:34

Öppnar upp denna tråden igen då jag knäckte min Tecno Limits bom för några dagar sen. Borde mao inte ha gett så mycket beröm till den…..Letar nu efter en ny bom och har funderingar på några alternativa kolbommar; Chinooks kolbom verkar ha bra rykte men tycker att den glappar lite i förlängningen och har lite tveksamheter gällande frontbeslaget och styvheten. Kommentarer från Chinoook-ligan?

Är också intresserad av Aerons kolbom 140-190 pga tunna rör men undrar om den går att segla på max förlängning utan att bli klen och mjuk. Ngn som kan ge feedback på denna?

Prioriteringar:
    1. Liten diameter på rören då jag har små händer och vill kunna segla med handskar på vintern utan att få tokkramp.
    2. Ledat frontbeslag
    3. Segla 4.0-6.0 på samma bom (typ 145-185)

• surfen

Medlem
    24 augusti, 2008 vid 10:55

Har kört min Chinook 170-236cm kolbom i 3 säsonger mer än 400timmar på vattnet, bommen fortfarande intakt. So far 1333kr säsongenen är kostnaden för bommen, det är ju billigare en en Alu bom om man har oturen att paja en varje år. Small i greppet 29mm och fungerar perfekt att köra med hanskar om vintern. Jag är nöjd..

• usel

Medlem
    24 augusti, 2008 vid 18:02

Kör på Aeron kol 140-190 08′ som jag tycker har bättre kvalitet än 07′ där greppet tenderade att lossa framme vid beslaget. Skaffade denna bom främst pga dess smala grepp och med tanke på vinterns handsk segling. Vintersegligen har blivit mycket bättre och roligare tack vare att jag numera nästan aldrig får kramp eller problem med att greppa bomen med handskarna.

Vad gäller styvheten finns det klart styvare alternativ på marknaden och i synnerhet om man tex riggar en 5.7a och behöver förlänga max. Jag har valt att bara köra 3.4-5.3 med denna bom då jag tycker att den känns lite svampig med max förlängning. Personligen föll valet på Aeron enbart pga det smala greppet. Vill man ha något riktigt styvt och kraftfult går det att hitta bättre alternativ men då blir det ju oxså lite dyrare och tjockare grepp.

• safesurfer

Medlem
    25 augusti, 2008 vid 07:46

En bom som går av kan kosta riktigt mycket dels för att det är jobbigt att segla hem utan bom sen är det ju risk att seglet går sönder om man kör i vågor. Tycker alu är lite läskigt för det mattas och kan hålla en rejäl smäll ena dagen för att gå sönder utan förvarning nästa dag. Tycker att local spirits pro carbon är helt okej även om local spirit har en del minder lyckade produkter också. Men helst vill man ju ha en streamlined bom. Gissar att en kolbom är mer lättsköt då det inte är samma risk för korrosion då man lagrar bommen med saltvatten i rören.

• surfmeister

Medlem
    25 augusti, 2008 vid 08:05

@usel 493587 wrote:

Kör på Aeron kol 140-190 08′ som jag tycker har bättre kvalitet än 07′ där greppet tenderade att lossa framme vid beslaget. Skaffade denna bom främst pga dess smala grepp och med tanke på vinterns handsk segling. Vintersegligen har blivit mycket bättre och roligare tack vare att jag numera nästan aldrig får kramp eller problem med att greppa bomen med handskarna.

Vad gäller styvheten finns det klart styvare alternativ på marknaden och i synnerhet om man tex riggar en 5.7a och behöver förlänga max. Jag har valt att bara köra 3.4-5.3 med denna bom då jag tycker att den känns lite svampig med max förlängning. Personligen föll valet på Aeron enbart pga det smala greppet. Vill man ha något riktigt styvt och kraftfult går det att hitta bättre alternativ men då blir det ju oxså lite dyrare och tjockare grepp.

Vad väger du?

• usel

Medlem
    25 augusti, 2008 vid 08:38

75-80 kg

• gonadman

Medlem
    25 augusti, 2008 vid 13:11

@snaffe 488017 wrote:

Ja då har man kört sönder sin tredje chinook alu bom på tre år. En per år! Tycker att de är riktigt sköna men alubommen verkar gå sönder på samma ställe för lätt( en liten bit efter där frontbeslaget börjar). Någon som har tips på en hållbar bom som påminner om chinook i känslan. Kör mest fristajl och vågor( med inriktning på att hoppa högt).

Jag har suttit i samma sits som du. Chinook = tveksam kvalité. Om man inte har kulor till en kolbom så har mitt val blivit Norths ALu bom. Mycket, styv, ett grepp och rör som håller påfrestningar. Kan absolut rekomenderas.

Sen är det vad jag hört många bommar som tillverkas på samma fabriker. Men va hjälper det om specarna är olika?

• jesper_b

Medlem
    25 augusti, 2008 vid 13:26

North alu tillverkas av Aeron och är en kalasbom men inte deras finaste…

Har sålt många Aeron alu som används i sina yttersta lägen. Jag gör så själv – INGEN har gått sönder på grund av det!

Har dock väldigt lite alubommar kvar i lager. Beställt för länge sedan men det dröjer innan de kommer. O’Hana har några till. Nya kolisar kom dock in för några veckor sedan.

Vill ni ha en Aeron-katalog med alla 08/09-modeller – hör av er!

/JB

• surfmeister

Medlem
    25 augusti, 2008 vid 15:53

Ngn som vet diametern på Chinook-kolbommen? Står grip diameter 29mm på deras hemsida men man vet aldrig vad det måttet inkluderar (med grepp, utan etc)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.