Just Element och andra Cabrinhadrakar från Recon-tiden är lite speciella. Förutom då det uppenbara att Cabrinha inte har standardrelation mellan fram- och baklinor (i alla fall inte fram till 2009. Jag har inte testat nyare).
Element har en väldigt udda lösning för total nöddepower i form av att draken helt hänger på ytterlinorna. Då aktiveras Recon och draken stallar och ramlar ner. En, i mina ögon, rätt kass lösning, men den fungerar trots det rätt ok så länge det inte är sand i plaströren eller något är slitet. Det är dock inte nödvändigt att ha den typen av säkerhet på Element, utan du kan flagga den som vanligt på en framlina har jag för mig. Det sitter väl någon form av spärr för Recon-”rotationen” av linbalans åt det hållet? Dvs om du släpper kiten helt på framlinorna så kommer inte Recon-systemet att aktiveras.
Slutledning: Matcha linlängder så är det inga problem, men du får inte alla funktioner från Recon-systemet.
Förresten, passa dig lite om du testar lite olika linlängder. Om du överskotar en Recon, dvs gör ytter-/styrlinorna för korta, så kommer Recon-plupparna att hoppa ur och kiten tokstallar direkt. Inte bra.